6.11.22

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ συνέντευξη του Γρηγόρη Παπαχρήστου, εφ΄όλης της ύλης, στο OlymposVoice.blogspot.com ! Μια συνέντευξη "ποταμός" για όλα και για όλους. (ΦΩΤΟ)

Επιμέλεια:
Θεοχάρης Μπικηρόπουλος
Συγγραφέας-blogger
Για τον κ. Γρηγόρη Παπαχρήστου δε χρειάζεται να γράψω προλογικό σημείωμα. Αρκεί η αναφορά σε αυτή τη συνέντευξη "ποταμό" στα θέματα που θέσαμε στον Πρόεδρο του Οργανισμού Φεστιβάλ Ολύμπου και μιλάει για  όλους και για όλα: 
για τις θητείες του στα κομματικά όργανα του ΠΑΣΟΚ, για τον Ανδρέα  Παπανδρέου, τον Σημίτη, τον Καραμανλή, τον Γιώργο και τον Ανδρουλάκη, τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ, το ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης, την εμπειρία του ως δήμαρχος, την προσφορά του αείμνηστου Δ. Παντερμαλή, μα κυρίως για τον πολιτισμό και τον αγώνα του για τη μεγάλη του αγάπη: το Φεστιβάλ Ολύμπου...

1. Κύριε Παπαχρήστο, θα ξεκινήσω τη συνέντευξή μας από το Φεστιβάλ Ολύμπου. Ενδέκατος χρόνος πλέον στα ηνία του ΟΡΦΕΟ και 51ο φεστιβάλ Ολύμπου φέτος. Καταρχήν, ας ξεκινήσουμε από το παρόν. Το φετινό πρόγραμμα είναι ίσως το πιο μεγάλο τόσο για το πλήθος εκδηλώσεων που περιλαμβάνει όσο και τις μεγάλες παραγωγές που περάσανε. Θα ήθελα έναν πρώτο απολογισμό, σχετικά με τις εκδηλώσεις -παραγωγές που έχουμε δει και την προσέλευση του κοινού.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Ναι φέτος συμπλήρωσα έντεκα χρόνια στην προεδρία του Φεστιβάλ Ολύμπου. Το ρεκόρ πάντως το κατέχει ο Ιάκωβος Τασχουνίδης, με πάνω από 12 χρόνια!
Για το φετινό πρόγραμμα του 51ου Φεστιβάλ Ολύμπου. Ήταν πράγματι από τα πλουσιότερα των τελευταίων ετών. Ιδιαίτερα από πλευράς θεατρικών παραστάσεων, συναγωνίζονταν το πρόγραμμα του φεστιβάλ της Επιδαύρου, παρότι οι όροι μεταξύ των δύο φεστιβάλ είναι άνισοι. 
Το ένα απευθύνεται στη μισή Ελλάδα και επιχορηγείται γενναία από την πολιτεία, ενώ το άλλο, σε ένα σχετικά μικρό νομό, χωρίς καμία κρατική επιχορήγηση. Επί πλέον δίπλα μας, υπάρχει μια ανταγωνιστική Θεσσαλονίκη, με τρία τουλάχιστον φεστιβάλ, τα οποία επιχορηγούνται και αυτά, από το υπουργείο πολιτισμού και την περιφέρεια. Για πολλούς είναι απορίας άξιο, πως καταφέρνει το Φεστιβάλ Ολύμπου, να συναγωνίζεται αυτά τα φεστιβάλ και μάλιστα κάθε χρόνο να γίνεται και καλύτερο.

2. Κατά την άποψή σας, με ποια κριτήρια προσέρχεται κάποιος να δει μια παράσταση; Γιατί κάποιες παραστάσεις είναι sold out και κάποιες κινούνται σε μέτρια επίπεδα προσέλευσης ανεξάρτητα από τις κριτικές που γράφτηκαν.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Τα λαμπερά και διάσημα ονόματα των πρωταγωνιστών, επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό τις επιλογές των θεατών. Υπάρχει βέβαια και ένας μικρός αριθμός θεατών, με θεατρική παιδεία, που επιλέγει την παράσταση με άλλα κριτήρια, τη σκηνοθεσία, τα κείμενα, τη μουσική. Είναι γεγονός ότι βλέπουμε παραστάσεις σπουδαίες, με λίγο κόσμο και παραστάσεις μέτριες, με γεμάτο θέατρο, λόγω των διάσημων πρωταγωνιστών. Πάντως πολλές φορές οι διθυραμβικές κριτικές για κάποιες παραστάσεις, έχουν απογοητεύσει τους θεατές…
 



3. Τι εικόνα σχηματίσατε για τη δεκαετία που πέρασε 
στην διοίκηση του ΟΡΦΕΟ, μαζί με τη συμπλήρωση μισού αιώνα Φεστιβάλ Ολύμπου; Ποια προβλήματα αντιμετωπίσατε, ποια είναι «πάγια» θα έλεγα προβλήματα και πως μπορούν να αντιμετωπιστούν;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Βρίσκομαι στη διοίκηση του Φεστιβάλ Ολύμπου από το 2003, όταν πρωτοεκλέχτηκα δήμαρχος στο δήμο Δίου. Δεν θυμάμαι ποτέ το φεστιβάλ χωρίς δυσκολίες και προβλήματα. Εύρισκε όμως τον τρόπο κάθε φορά να τα ξεπερνά. Υπήρχαν εκείνο τον καιρό οι λεγόμενες έκτακτες κρατικές επιχορηγήσεις, που έσωναν την κατάσταση. Επίσης η συμβολή του δήμου Δίου τότε, ήταν καταλυτική. Ακόμη και η ανάδειξη του κάτω διαζώματος του θεάτρου, έγινε με χρήματα του δήμου, που ξεπέρασαν τις 300 χιλ. ευρώ. Το Κέντρο Μεσογειακών Ψηφιδωτών, στο οποίο πραγματοποιήθηκαν μοναδικές και σπουδαίες εκθέσεις, τώρα είναι εγκαταλειμμένο, κατασκευάστηκε επίσης με δαπάνες του δήμου. Μεγάλες εκδηλώσεις, ενταγμένες στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ολύμπου, ήταν χρηματοδοτούμενες από το δήμο Δίου, όπως οι συναυλίες με τον Μανώλη Μητσιά, τον Αντώνη Ρέμο, τον Ντέμη Ρούσο, το ίδιο και οι εκθέσεις έργων, του μουσείου Λούβρου, του Τσαρούχη, του Βασιλείου, της συλλογής Κωστάκη, του Boissona κ.λ.π.
Επί πλέον η καθαριότητα και η συντήρηση των χώρων εκδηλώσεων, ήταν τότε αποκλειστική μέριμνα του δήμου. Σήμερα όλα αυτά επιβαρύνουν το ταμείο του οργανισμού.
Σχετικά με την τελευταία δεκαετία που συνέπεσε με τη δική μου προεδρία, υπήρξαν ανυπέρβλητες δυσκολίες, αυτές που αντιμετώπιζε όλη η Ελλάδα με την οικονομική κρίση και την πανδημία του κορωνοϊού. Αρκετά φεστιβάλ έπαψαν να λειτουργούν. Το Φεστιβάλ Ολύμπου, άντεξε, όχι όμως τυχαία. Οι διοικήσεις του ΟΡΦΕΟ τα τελευταία δέκα χρόνια, έδωσαν μεγάλο αγώνα να κρατήσουν το Φεστιβάλ Ολύμπου όρθιο. Μόνο οι ανίδεοι και οι κακοπροαίρετοι δεν το έχουν αντιληφθεί και δεν το αναγνωρίζουν.
Γεγονός πάντως είναι, ότι το Φεστιβάλ Ολύμπου, παρά τη σπουδαία του διαδρομή, δεν έτυχε της ανάλογης στήριξης από την πολιτεία. Βέβαια η Πιερία, θα πρέπει να απαιτήσει όσα της αξίζουν όχι μόνο για το φεστιβάλ, αλλά γενικότερα αυτά που δικαιούται για τον πολιτισμό. Η κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα οι αρχαιότητες της Πιερίας είναι απαράδεκτη. Το μουσείο, το αρχαιολογικό πάρκο, το θέατρο στο Δίον και οι υπόλοιπες αρχαιότητες, στο Κάστρο Πλαταμώνα, στα Λείβηθρα, στην Πύδνα, ιδιαίτερα τα θρησκευτικά μας μνημεία, είναι σε πλήρη εγκατάλειψη. Δεν προάγεται με αυτή την εικόνα ο πολιτισμός, κατ΄επέκταση φυσικά και ο τουρισμός.

4. Ποια είναι η στάση του Υπουργείου Πολιτισμού, δεδομένου ότι έχει «μπροστά» του ένα θεσμό, που με νύχια και με δόντια, με τις καλές και τις άσχημες στιγμές στην πορεία του, δηλώνει παρόν μισό αιώνα. Αυτονόητα θα περίμενε κανείς να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για ένα θεσμό που παλεύει και συνεχίζει μετά κόπων και βασάνων για τη συνέχειά του. Εισπράττετε αυτή την αναγνώριση ως θεσμός ή πέρα από τις επιβραβεύσεις στην τελετή έναρξης μόνοι σας δίνετε τον αγώνα της επιβίωσης και της συνέχειας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Δεν υπάρχει και ούτε υπήρχε ποτέ, συνολική πολιτιστική πολιτική. Τους ενδιαφέρει η βιτρίνα, αυτό που έχει προβολή, αυτό που πουλάει, αυτό που εξελίσσεται κυρίως στο κέντρο. Είδατε ποτέ κάποιο εκπρόσωπο του υπουργείου πολιτισμού ή κάποιο πολιτικό, αντί να δει για παράδειγμα τις Βάκχες στην Επίδαυρο, να ‘ρθει να τις δει στο αρχαίο θέατρο Δίου; 
Στην Επίδαυρο βρίσκονται τα φώτα της δημοσιότητας, εκεί θα κάνουν την επίδειξή τους, όλοι. 
 Η Πιερία και το Φεστιβάλ Ολύμπου, δεν προσφέρονται για κάτι τέτοιο.
 Θα ασχοληθούν με την Πιερία, συγκυριακά, κάτω από την πίεση κάποιου έκτακτου γεγονότος.


5. Όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε ως διοίκηση έχουν γνωστοποιηθεί στο υπουργείο πολιτισμού; Πως θα εξακολουθήσει να είναι βιώσιμος ο ΟΡΦΕΟ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Πολλές φορές και από εμάς και από τις προηγούμενες διοικήσεις, σε σημείο να θεωρούμε χαμένο χρόνο να τους τα επαναλάβουμε άλλη μια φορά. Παρόλα αυτά το Φεστιβάλ Ολύμπου, καταφέρνει να στέκεται στα πόδια του, στηριζόμενο σε δικούς του πόρους, που προέρχονται κυρίως από τοπικούς φορείς και τοπικές επιχειρήσεις. Το παλεύουμε και βρίσκουμε τρόπους. Η Πιερία καλείται να εξασφαλίσει από μόνη της τη βιωσιμότητα του Φεστιβάλ Ολύμπου, χωρίς βέβαια να πάψει να διεκδικεί τα «δεδουλευμένα» από την πολιτεία.

6. Οι μόνοι συμπαραστάτες είναι η τοπική αυτοδιοίκηση και οι χορηγοί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Ναι, η Τοπική Αυτοδιοίκηση και κυρίως η Αντιπεριφέρεια και ο δήμος Κατερίνης, έχουν αναλάβει ένα μεγάλο μέρος των οικονομικών απαιτήσεων του Φεστιβάλ Ολύμπου. Υπάρχουν φορείς της Πιερίας που δηλώνουν πως δε μπορούν, υπάρχουν και εκείνοι που μπορούν, αλλά δεν το θεωρούν απαραίτητο για τους δικούς τους λόγους. . Οι ιδιώτες χορηγοί αποτελούν σήμερα τη δύναμη του Φεστιβάλ Ολύμπου και βέβαια οι θεατές του φεστιβάλ με το εισιτήριό τους.
  

7. Θα μπορούσε το Φεστιβάλ Ολύμπου να ανεβάσει δικές του παραγωγές;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Το κάνει ήδη, παρά τις οικονομικές δυσκολίες που προαναφέραμε. Να σταθούμε στο φετινό μας πρόγραμμα και να σημειώσουμε τις δικές μας παραγωγές, ή τις συμπαραγωγές με άλλους φορείς. Οι Αρχαιολογικές Ομιλίες, οι περίπατοι στους Αμπελώνες της Πιερίας, η συναυλία με το πανεπιστήμιο Μακεδονίας, η συναυλία στο μουσείο του Δίου, την διεθνή ημέρα Μουσείων, το αφιέρωμα στον Ιάκωβο Καμπανέλλη, η αφήγηση παραμυθιών στο Ρωμαϊκό Ωδείο, η έκθεση Γκέκα. Μάλιστα όλες οι εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο. Υποστηρίξαμε επίσης δημιουργίες τοπικών φορέων, τη συναυλία του μουσικού σχολείου, τη θεατρική παράσταση της Ένωσης Ποντίων, τις θεατρικές παραστάσεις του Πήγασου και του θεάτρου Μω, τη Φεγγαράδα της Εστίας στην Πύδνα, υποστηρίζουμε την Ομάδα Πολυτροπικών Δραστηριοτήτων, ένα εργαστήρι θεάτρου και όχι μόνο, που δημιουργήσαμε πριν τρία χρόνια, καθιερώσαμε το θεσμό της τιμώμενης χώρας, με ένα σύνολο δικών μας εκδηλώσεων. Δεν γνωρίζω άλλο περιφερειακό φεστιβάλ, να έχει τη δράση και τις καινοτόμες πρωτοβουλίες του δικού μας φεστιβάλ. Ειλικρινά εκπλήσσομαι όταν ακούω κάποιους, να διαδίδουν ότι το Φεστιβάλ Ολύμπου, κάποτε έλαμπε, ενώ τώρα, σβήνει …
 



8. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξετε για να μιλάμε και στο μέλλον για το Φεστιβάλ Ολύμπου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Μια πετυχημένη συνταγή, δεν την χαλάς, επειδή θα πρέπει οπωσδήποτε να κάνεις κάτι διαφορετικό. Αυτό δεν σημαίνει πως μετά από 50 χρόνια δεν είναι απαραίτητες κάποιες αλλαγές και βελτιώσεις, που ήδη γίνονται. Το Φεστιβάλ Ολύμπου χρειάζεται περισσότερο επαγγελματισμό στην οργάνωσή του, στην προβολή του. Για το σκοπό αυτό απαιτούνται όμως περισσότερα χρήματα. Ειδικά για την προβολή, η Πιερία ξοδεύει μεν χρήματα, όχι πάντα στοχευμένα και τις περισσότερες φορές, κάθε φορέας κάνει αποσπασματικά τη δική του προβολή, χωρίς βέβαια τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Η προβολή θα πρέπει να είναι συνολική και να περιέχει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Το Φεστιβάλ Ολύμπου αποτελεί σημαντικό παράγοντα προβολής της Πιερίας, που πρέπει να αξιοποιηθεί, κυρίως από τους φορείς τουρισμού και όχι μόνο.

9. Όσον αφορά το κοινό. Από πού προέρχεται το κοινό που παρακολουθεί είτε συστηματικά είτε επιλεκτικά παραστάσεις;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Σύμφωνα και με την έρευνα του πρώην ΤΕΙ Κατερίνης, τώρα, Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας, που γίνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα, οι θεατές του Φεστιβάλ Ολύμπου, προέρχονται στο μεγαλύτερο ποσοστό από την Πιερία φυσικά, ακολουθούν, η Λάρισα, η Βέροια, η Κοζάνη, η Θεσσαλονίκη και σε σημαντικό βαθμό οι παραθεριστές του καλοκαιριού.
  



10. Υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις όσον αφορά τις συναυλίες και αν πρέπει να γίνονται στον ιερό χώρο του αρχαίου θεάτρου. Οι συναυλίες από τη μια έχουν υπερδιπλάσια προσέλευση από την άλλη υπάρχουν αντιρρήσεις για τις …εμπορικές θα έλεγα συναυλίες που φέρνουν κόσμο. Βρήκατε τη χρυσή τομή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Το θέμα αυτό μας απασχολεί χρόνια τώρα. Παλαιότερα, εν ζωή ακόμα του Κλέαρχου Γώττα, εντοπίσαμε ένα χώρο στην περιοχή του Ολύμπου από την είσοδο της Βροντούς. ο οποίος έχει φυσικό σχήμα κοίλου θεάτρου, μεγάλης χωρητικότητας και με εύκολη πρόσβαση. Απαιτείται όμως μια σειρά ενεργειών, αρχικά για την αδειοδότηση και στη συνέχεια τη δημιουργία κάποιων βασικών υποδομών.

Σύμφωνα με την υφιστάμενη κατάσταση, αναγκαστικά οι μεγάλες συναυλίες γίνονται στο αρχαίο θέατρο, επιλεγμένες με όσο το δυνατό, αυστηρά κριτήρια. Μερικές συναυλίες πραγματοποιούνται ως γνωστό, στο κάστρο του Πλαταμώνα, ακόμη και στην Πύδνα. Φέτος δοκιμάσαμε και στον Καπνικό Σταθμό. Επικαλούνται κάποιοι το αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, στο οποίο είναι γεγονός, δεν γίνονται συναυλίες. Το Φεστιβάλ Αθηνών όμως, έχει το Ηρώδειο και αμέτρητους άλλους χώρους συναυλιών. Αντιθέτως το Φεστιβάλ Φιλίππων, πραγματοποιεί τις συναυλίες του στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων. Ο ισχυρισμός πάντως, ότι το αρχαίο θέατρο Δίου, έγινε μπουζουκομάγαζο, είναι κακοπροαίρετος και δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα.

11. Υπάρχουν κάποιοι ψίθυροι αλλά και φωνές με διαφορετικές απόψεις και όραμα αν θέλετε για το φεστιβάλ Ολύμπου, ασκώντας αυστηρή κριτική τόσο για τη διοίκηση όσο και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Τι απαντάτε στις αρνητικές κριτικές;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Καλώς να υπάρχουν. Προσωπικά ακούω με ενδιαφέρον όλες τις απόψεις και τις κριτικές, ακόμα και τις κακοπροαίρετες. Δεν έχει υποπέσει πάντως στην αντίληψή μου κάποια φωνή με διαφορετικό όραμα, όπως λέτε, ή διαφορετική άποψη. Οι δεκαετίες του 1970 ή και του 80, στις οποίες έχουν μείνει μερικοί, δεν έχουν σχέση με τις δεκαετίες του 2010 πόσο του 2020. Χωρίς καμία έπαρση, οι τελευταίες διοικήσεις, παρά τις πρωτόγνωρες δυσκολίες, όχι μόνο κράτησαν εν ζωή το Φεστιβάλ Ολύμπου, αντιθέτως το απογείωσαν. Πολύ εύστοχα είπε ο αείμνηστος Δημήτρης Παντερμαλής, στον εορτασμό των 50 χρόνων του Φεστιβάλ Ολύμπου, «είναι εύκολο να δημιουργείς θεσμούς, να τους συντηρείς όμως μισό αιώνα και μάλιστα, κάθε χρόνο να τους βελτιώνεις, όπως συμβαίνει σήμερα στο Φεστιβάλ Ολύμπου, είναι σπάνιο , να μη πω, πρωτόγνωρο».
Όσο για την κριτική στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα, είμαστε ανοιχτοί σε κάθε καινοτόμα πρόταση. Κάθε μέλος αλλά και φίλος του Φεστιβάλ Ολύμπου, έχει τη δυνατότητα να καταθέτει στην καλλιτεχνική μας επιτροπή, την άποψή του και την πρότασή του. Ας μας πουν, συγκεκριμένα, οι ψιθυριστές, όπως τους αποκαλείτε, πέρα από τους αφορισμούς τους, τι θα απέρριπταν και τι θα πρόσθεταν, στο σύνολο του φετινού καλλιτεχνικού προγράμματος.
Όσο για τη διοίκηση, η οποία πρόσφατα εκλέχτηκε, σε μια άνευ προηγουμένου συμμετοχή των μελών του ΟΡΦΕΟ, το αποτέλεσμα επιβράβευσε αυτούς που σε δύσκολους καιρούς κράτησαν ψηλά το Φεστιβάλ Ολύμπου. Το Φεστιβάλ Ολύμπου, σήμερα, βρίσκεται σε καλά χέρια, αδίκως ανησυχούν μερικοί…
 



12. Ένα φεστιβάλ δε μπορεί να αποτελεί πόλο έλξης αν δεν υπάρχει η παιδεία, η καλλιέργεια και ο προσανατολισμός προς το πολιτιστικό προϊόν από τα σχολικά χρόνια. Μετά από 51 χρόνια λειτουργίας του Φεστιβάλ δε θα έπρεπε να είναι οι συντοπίτες μας πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα πολιτισμού; Δεν αρκεί να επικαλούμαστε τον πολιτισμό, αν δεν τον έχουμε μέσα μας ως βίωμα. Τι λέτε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Δυστυχώς πόλος έλξης σήμερα είναι η φτηνή ψυχαγωγία, αυτή προωθούν άλλωστε τα κέντρα ελέγχου, του λεγόμενου σύγχρονου πολιτισμού. Είδαμε φέτος και στον τόπο μας, πολιτιστικούς συλλόγους αλλά και δήμους, την ίδια μέρα που το φεστιβάλ είχε αφιερώματα στην μικρασιατική καταστροφή, στους Έλληνες κλασικούς συνθέτες, στον Ιάκωβο Καμπανέλλη, να αντιπαραθέτουν πανηγύρια με δήθεν παραδοσιακή μουσική. Πλήθος κόσμου εκεί, ελάχιστοι θεατές στις εκδηλώσεις του φεστιβάλ. Δυστυχώς και ένα μεγάλο ποσοστό της νεολαίας μας καταφεύγει σε αυτές τις μορφές ψυχαγωγίας. Αυτό το είδος ακούγεται και προωθείται από όλους τους ραδιοφωνικούς ΄και τηλεοπτικούς σταθμούς, ακόμα και τους κρατικούς, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Δεν είμαι κατά των πανηγυριών, αλλά όχι αποκλειστική μας ψυχαγωγία τα καψουροτράγουδα και οι καρσιλαμάδες. Δεν υπάρχει στα σχολεία μας πολιτιστική παιδεία, αυτή έχει αφεθεί στις εταιρείες και τα μέσα καθημερινής ενημέρωσης.
Το Φεστιβάλ Ολύμπου δημιουργήθηκε να υπηρετεί τα γράμματα και τις τέχνες. Αυτό αναφέρεται ρητώς στην ιδρυτική διακήρυξή του, ενώ πολύ χαρακτηριστικά έλεγε ο αείμνηστος Κλέαρχος Γώττας, « το Φεστιβάλ Ολύμπου δημιουργήθηκε να ψυχαγωγεί μεν, να διαπαιδαγωγεί δε, αν μόνο ψυχαγωγεί, δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει»...
Αυτό συνεχίζει να κάνει το φεστιβάλ από την ίδρυσή του έως και σήμερα. Δεκαπέντε θεατρικές παραστάσεις ποιότητας είχε φέτος στο πρόγραμμα του, παρομοίως ποιοτικές ήταν και οι συναυλίες του. Αναλογιστείτε αν δεν υπήρχε το φεστιβάλ, ποιες θα ήταν οι δυνατότητες και οι επιλογές του κατοίκου της Πιερίας να ψυχαγωγηθεί. Η Χαρά Βέρα και η Γωγώ Τσάμπα, χωρίς να φταίνε βέβαια οι κυρίες, σε τίποτα. Για αυτό βλέπετε, παρά την κριτική που δεχόμαστε μερικές φορές, να επιμένουμε σε παραστάσεις ακόμη και των 200 εισιτήριων. Για αυτό ιδρύσαμε την Ομάδα Πολυτροπικών Δραστηριοτήτων, για αυτό καλούμε πολλές φορές, μαθητές ωδείων στις συναυλίες του Ξαρχάκου, της Κρατικής Ορχήστρας, της Εστίας Πιερίδων Μουσών. Νέους, θεατρικών ομάδων με δωρεάν είσοδο στις παραστάσεις του κρατικού και άλλων σημαντικών θεάτρων. Για αυτό επίσης ιδρύσαμε την Εφορεία Εθελοντών, να προσελκύσουμε νέους και νέες να έρθουν κοντά στο φεστιβάλ. Η προσπάθεια αυτή, από τη μεριά του ΟΡΦΕΟ, θα συνεχιστεί με όποιο κόπο και κόστος.
 




13. Εν κατακλείδι, πως οραματίζεστε τουλάχιστον για τη νέα θητεία σας την επόμενη μέρα του Φεστιβάλ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Επιδίωξή δική μου και όλης της διοίκησης, η κάθε επόμενη χρονιά, να είναι καλύτερη από την προηγούμενη.
Με περισσότερη αρμονική συνύπαρξη θεάτρου και μουσικής, με περισσότερες και καλοδουλεμένες δικές μας παραγωγές, με την προσθήκη και άλλων καινοτόμων εκδηλώσεων, κυρίως για τους νέους. Με την ανεύρεση ή τη δημιουργία κατάλληλου χώρου συναυλιών, με την ανάδειξη και τη χρήση του ρωμαϊκού θεάτρου και συγχρόνως τη βελτίωση των υποδομών του ελληνιστικού θεάτρου Δίου. Με εκδηλώσεις στη Β. Πιερία και συγκεκριμένα την ανάδειξη της μουσειακής αποθήκης Μακρυγυάλου. Με τη συνέχιση του θεσμού της τιμώμενης χώρας. Με την προσέλκυση στο Φεστιβάλ Ολύμπου, όλων των φορέων της Πιερίας. Το Φεστιβάλ Ολύμπου, αποτελεί την πολιτιστική ταυτότητα της Πιερίας και είναι μεγάλο προνόμιο αυτό. Είναι κρίμα, που κάποιοι εκπρόσωποι, μάλιστα μεγάλων φορέων, δεν το αντιλαμβάνονται.
Όλοι εμείς που ασχολούμαστε εθελοντικά και ανιδιοτελώς με το Φεστιβάλ Ολύμπου, γνωρίζουμε πολύ καλά, τι και πως πρέπει να συμβεί, για την επόμενη μέρα του Φεστιβάλ Ολύμπου. Για το Φεστιβάλ Ολύμπου, που θα δίνει τη δυνατότητα σωστής ψυχαγωγίας και διαπαιδαγώγησης, που θα αναδεικνύει τους αρχαιολογικούς μας χώρους και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Πιερίας, για εκείνο το Φεστιβάλ Ολύμπου, που θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στην πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη της Πιερίας.

14. Τα μνημόνια, η πανδημία και τώρα η ακρίβεια, έχουν επηρεάσει τον κόσμο. Πιστεύετε ότι με αυτές τις συνθήκες και την οικονομική κρίση, είναι δύσκολο για μια οικογένεια να ξοδέψει χρήματα ακόμη και για μια παράσταση; Είναι πολυτέλεια ή προτεραιότητα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Όλα αυτά τα πρωτόγνωρα φαινόμενα της τελευταίας δεκαετίας, δεν επιδείνωσαν μόνο οικονομικά, επηρέασαν και ψυχολογικά τη ζωή των ανθρώπων. Για αυτό βλέπουμε να προστρέχουν οι περισσότεροι στα πανηγύρια, για εκτόνωση, ενώ δεν προτιμούν ακόμα και τις εκδηλώσεις του φεστιβάλ που είναι με ελεύθερη είσοδο. Θεωρώ πως δεν είναι πολυτέλεια τα 15 και 20 ευρώ, για να δει κανείς μια θεατρική παράσταση στο αρχαίο θέατρο Δίου, όταν για την ίδια παράσταση σε άλλα φεστιβάλ θα πρέπει να πληρώσει τα διπλάσια ή και τριπλάσια.

15. Έχουμε δει θεατές να εκπλήσσονται από παραστάσεις πχ του Αριστοφάνη ή από τις μεταμοντέρνες εκδοχές απόδοσης μιας αρχαίας τραγωδίας. Για μεν το πρώτο είναι θέμα άγνοιας προφανώς, για το δεύτερο, πως κρίνεται την αντίδραση του κοινού; Δε δέχονται το καινούριο ή είναι θέμα συντηρητισμού;Χωράει η συντήρηση στον πολιτισμό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Αυτό έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με την θεατρική παιδεία που έχει ο κάθε θεατής, ακόμα και με την ιδεολογική και φιλοσοφική προσέγγιση που έχει ο καθένας μας, για τη ζωή. Προσωπικά το βλέπω πολύ φυσιολογικό αυτό. Στην τέχνη δεν έχει θέση ο συντηρητισμός, δεν χωρά επίσης ο μηδενισμός και η απαξίωση. Δεκτή και σεβαστή σίγουρα η διαφορετικότητα, με όποιες διαφωνίες ή επιφυλάξεις, μπορεί να έχει ο καθένας μας.
 

16. Θέλω να κάνουμε μια αναφορά στους εθελοντές που συμμετέχουν αλλά και στην τιμητική εκδήλωση του ΟΡΦΕΟ στο τέλος των εκδηλώσεων. Το σχόλιο σας.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Θεωρώ πολύ σημαντικό και ελπιδοφόρο το φαινόμενο προσέλκυσης των νέων στο Φεστιβάλ Ολύμπου, με την ιδιότητα του εθελοντή. Εκτός της προσφοράς τους, δημιουργείται ένα πλούσιο δυναμικό για τη μελλοντική συνέχεια, σε θέσεις ευθύνης. Η τιμητική εκδήλωση που έχει γίνει πια θεσμός, αποτελεί την επιβράβευση της προσφοράς τους. Επί πλέον έχει εξελιχθεί σε μια γιορτή όλων των ανθρώπων που συμβάλουν με οποιοδήποτε τρόπο στην επιτυχία του φεστιβάλ.
 

17. Αναπολείτε τη θητεία σας στην τοπική αυτοδιοίκηση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Η θητεία μου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση κράτησε 17 ολόκληρα χρόνια. Δώδεκα στον πρώτο βαθμό και πέντε στον δεύτερο. Επομένως αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι και μάλιστα στην πλέον παραγωγική ηλικία της ζωής μου. Ομολογώ πως τα οχτώ χρόνια στη θέση του δημάρχου Δίου, ήταν τα σημαντικότερα της ενασχόλησής μου με τα κοινά. Ναι αναπολώ τα χρόνια εκείνα, είμαι ευτυχής που τα έζησα, ικανοποιημένος για όσα κατάφερα σε μια περιοχή, που στερούνταν πολλών πραγμάτων. Με λυπεί το γεγονός που εξ αιτίας της διάλυσης του δήμου Δίου, δεν ολοκληρώθηκε το όραμά μας. Με λυπεί περισσότερο που το Δίον δεν συνεχίζει την ανοδική του πορεία.

18. Τι έχετε αποκομίσει από εκείνη την περίοδο ενασχόλησης με τα κοινά του νομού;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Ασχολούμαι με τα κοινά από μαθητής. Πέρασα από φοιτητικές οργανώσεις, από πολιτιστικούς συλλόγους, από πολιτικά κόμματα, από συνδικαλιστικές οργανώσεις, από επιστημονικούς συλλόγους, από την αυτοδιοίκηση όλων των βαθμών. Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου έξω από τα κοινά. Σε όλη αυτή τη μακρόχρονη πορεία έχω αποκομίσει καλές και κακές εμπειρίες. Ιδιαίτερα στο χώρο των κομμάτων οι μηχανισμοί είναι πολύ σκληροί. Η επιβράβευση, από την απαξίωση και την αχαριστία, είναι πολύ κοντά.
Όλα αυτά τα χρόνια και είναι πολλά, έμαθα να βασίζομε στις δικές μου δυνάμεις, να προσπαθώ ακόμα και για το θεωρητικά ακατόρθωτο. Να επιμένω σε αυτό, με όποιο κόστος και συνέπεια, όταν μάλιστα είμαι βέβαιος πως πρόκειται για το γενικό καλό. Δεν δίστασα και όταν ακόμα βρέθηκα ως δήμαρχος στο εδώλιο του κατηγορουμένου, ακόμα και όταν κατασυκοφαντήθηκα από φίλους και αντιπάλους, όταν επιθεωρητές και ελεγκτές έψαχναν μέχρι πρότινος, να βρουν πειθαρχικό ή ποινικό μου αδίκημα. Νιώθω όμως μεγάλη ικανοποίηση από την εκτίμηση του κόσμου, που με χαιρετούν και με σφίγγουν το χέρι, πάντα με μια ζεστή κουβέντα, αναπολώντας τις καλές μέρες που περάσαμε μαζί. Αυτό αποτελεί και την μεγαλύτερη περιουσία που αποκόμισα από την ενασχόλησή μου με τα κοινά.

19. Πέστε μας δυο κουβέντες για τα "παιδιά θαύματα" της Ορχήστρας Νέων Δίου, που γνωρίζουμε πως είναι δημιούργημά σας.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Είμαι πολύ περήφανος για αυτό το δημιούργημα που ξεκίνησε από το δήμο και συνεχίζεται σήμερα από το Κέντρο Γραμμάτων και Τεχνών Δίου. Νέοι και νέες μιας αγροτικής περιοχής, να εμφανίζονται στα Μέγαρα Μουσικής, στο μουσείο της Ακρόπολης, στη Sala Mozart της Στουτγάρδης, τέσσερεις φορές στην εκπομπή «Στην υγειά μας» του Σπύρου Παπαδόπουλου, στο φεστιβάλ της αρχαίας Εφέσου και σε δεκάδες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, να συνεργάζονται με τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής, έως και τον Ντέμη Ρούσο. Να προβάλουν την Πιερία μέσω της τηλεόρασης και του διαδικτύου, σε όλη την Ελλάδα και έξω από αυτή. Δεν νομίζω να το έχει καταφέρει αυτό, άλλος κανείς. Δυστυχώς αυτό το μοναδικό δημιούργημα, δεν έτυχε της αναγνώρισης και της υποστήριξης των τοπικών παραγόντων.

20. Κομματικά υπήρξατε ενεργό μέλος του ΠΑΣΟΚ από θέσεις ευθύνης. Πως κρίνετε σήμερα την πορεία του ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου, του Κώστα Σημίτη, του Γιώργου Παπανδρέου με τα θετικά και αρνητικά της διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Ο Ανδρέας υπήρξε χαρισματικός ηγέτης, με την πολιτική του επέφερε την πραγματική δημοκρατία στη χώρα, δίνοντας προτεραιότητα στην κοινωνική πολιτική και τον μη προνομιούχο Έλληνα. Για μένα είναι ο σπουδαιότερος πολιτικός της μεταπολεμικής Ελλάδας. Ο Σημίτης ήταν ο ρεαλιστής πολιτικός, ο πραγματιστής, μη ξεχνάμε ότι είναι ο πρωθυπουργός των μεγάλων έργων στην Ελλάδα. Ο Γιώργος Παπανδρέου, καλέστηκε να κυβερνήσει σε μια δύσκολη όντως περίοδο και δεν τα κατάφερε. Με τις λαθεμένες επιλογές του, χρέωσε ολοκληρωτικά την οικονομική κρίση στο ΠΑΣΟΚ, απαλλάσσοντας από τις ευθύνες που αντιστοιχούσαν στη Νέα Δημοκρατία και συγκεκριμένα στην πενταετή διακυβέρνηση της χώρας από τον Κ. Καραμανλή.
 


21. Σήμερα βρισκόμαστε στην αφετηρία μιας νέας εποχής με τον Νίκο Ανδρουλάκη. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας, από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ πλέον ενόψει μάλιστα των επικείμενων εκλογών. Θα μπορέσει ο νέος ηγέτης να επανακάμψει με πρωταγωνιστικό ρόλο στην πολιτική ζωή του τόπου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Το ΠΑΣΟΚ παραμένει ζωντανό στις μνήμες και στις καρδιές ενός μεγάλου ποσοστού των Ελλήνων, κυρίως των μεγαλύτερων ηλικιών, τελευταία βλέπω να υποκινεί το ενδιαφέρον και των νέων. Το απέδειξε αυτό στις εσωκομματικές διαδικασίες με την εκπληκτική συμμετοχή κόσμου. Διατηρώ όμως αρκετές επιφυλάξεις, αν αυτό θα έχει συνέχεια και αν το ΠΑΣΟΚ καταφέρει να επανακάμψει με πρωταγωνιστικό ρόλο και αν η νέα ηγεσία, την οποία και προσωπικά στήριξα, είναι ικανή να το καταφέρει. Αυτό θα φανεί στις επερχόμενες εθνικές εκλογές, αλλά καταλυτικές για το μέλλον του ΠΑΣΟΚ και του Ανδρουλάκη, θα είναι οι μεθεπόμενες εθνικές εκλογές.

22. Πως κρίνεται μια επικείμενη συνεργασία μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Λόγω της πολωτικής στάσης και συμπεριφοράς αρκετών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ προς το ΠΑΣΟΚ, έχει δημιουργηθεί ένα ψυχρό κλίμα ανάμεσα στους δύο συγγενείς κατά τα άλλα κομματικούς σχηματισμούς. Θεωρώ όμως φυσιολογική μια τέτοια συνεργασία, από το ενδεχόμενο να συνεργαστεί το ΠΑΣΟΚ είτε ο ΣΥΡΙΖΑ με τη Νέα Δημοκρατία. Το φαινόμενο ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν μπορεί και δεν πρέπει να επαναληφθεί.
Πιστεύω πάντως, ότι στο χώρο της κεντροαριστεράς, δεν χωράνε δύο κόμματα. Στην πορεία του χρόνου, ένα από τα δύο, θα αφομοιώσει το άλλο.
 




23. Σαν παλιός αυτοδιοικητικός, ως τρίτο μάτι, του δημότη -παρατηρητή, του ενεργού πολίτη, πως κρίνεται τη διοίκηση του διευρυμένου δήμου Δίου- Ολύμπου, όπου ανήκετε ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Παρά την παρέλευση 12 περίπου χρόνων από τη δημιουργία του νέου δήμου Δίου – Ολύμπου, αυτός ο σημαντικός και με πολλές δυνατότητες δήμος, δεν μπόρεσε ακόμη να βρει τον βηματισμό του. Απουσιάζει ο συνολικός προγραμματισμός της ανάπτυξης του δήμου. Εξακολουθώ να πιστεύω πως το δέσιμο των τριών πρώην καποδιστριακών δήμων, θα συναντά πάντα δυσκολίες. Ο δήμος Δίου ήταν προτιμότερο να παραμείνει αυτόνομος. Διαφωνώ επίσης για τα όρια του δήμου Κατερίνης. Είμαι βέβαιος πως αν στηνόταν τώρα ο Καλλικράτης, σίγουρα το διοικητικό σχήμα της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης στην Πιερία θα ήταν διαφορετικό. Φάνηκαν οι δυσλειτουργίες της ανεύθυνης και κυρίως σκόπιμης δημιουργίας των τριών σημερινών δήμων. Έτσι εξυπηρετούσε το εκλογικό σύστημα, κάποιους, την περίοδο εκείνη. Θεωρώ απαραίτητη τη διόρθωση του λεγόμενου καλλικρατικού μοντέλου.

24. Αυτή η δίδυμη συνεργασία Κουκοδήμου –Νταντάμη, είναι κατά κάποιο τρόπο …πρωτοποριακή για την Κατερίνη. Τα πρώτα δείγματα είναι εξαιρετικά. Πιστεύετε ότι θα είναι ανάλογη η συνέχεια;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Τι πιο φυσιολογικό και σωστό η συνεργασία μεταξύ δύο παρατάξεων στη διοίκηση ενός δήμου, εξ αρχής, με όρους, πρόγραμμα και συμφωνίες πάνω στο τραπέζι. Και όμως, ενώ όλοι μας θεωρούμε απαραίτητη τη συνεργασία, όταν αυτή προκύπτει, όπως στο δήμο Κατερίνης, την αναθεματίζουμε και την πολεμούμε. Προτιμούμε δηλαδή, τις προσωπικές μεταγραφές εν μέσω θητείας, με ανταλλάγματα και δοσοληψίες. Μετά από όσα συμβαίνουν, δυστυχώς, θεωρώ δύσκολη μια τέτοια συνέχεια, στο δήμο Κατερίνης, αλλά και σε κάθε δήμο. Ο ισχίων έως τώρα νόμος, που επιτρέπει μεταγραφές δημοτικών συμβούλων εν μέσω θητείας, σίγουρα πρέπει να αλλάξει.

25. Ποια πιστεύεται ότι είναι τα κριτήρια των ψηφοφόρων τόσο στις εθνικές εκλογές όσο και στις αυτοδιοικητικές εκλογές; Πως αποφασίζει ο Έλληνας και δη ο Πιεριέας όταν ψηφίζει;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Στις εθνικές εκλογές ένα μεγάλο ποσοστό των ψηφοφόρων ψηφίζει σύμφωνα με τα κομματικά του πιστεύω. Ένα μικρότερο, το οποίο όμως καθορίζει το αποτέλεσμα των εκλογών, ψηφίζει κάθε φορά επηρεαζόμενο από την υπάρχουσα πολιτική συγκυρία. Στην αυτοδιοίκηση ισχύουν άλλα κριτήρια, εδώ τα πράγματα περιπλέκονται, σημαντικό ρόλο παίζουν οι διαπροσωπικές σχέσεις και βέβαια η δυναμική των υποψηφίων.

26. Τι μας εμποδίζει για να γίνουμε ένα σύγχρονο κράτος; Ούτε τα «μυαλά» ούτε η τεχνογνωσία απουσιάζουν; Τι συμβαίνει;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Απουσιάζει η αγάπη και ο σεβασμός στον συνάνθρωπο, στην ίδια τη χώρα.
Υπερισχύει το κομματικό και προσωπικό συμφέρον. Αυτή η χώρα δεν μπορεί να απαλλαγεί ακόμα από την οικογενειοκρατία.
Σε αυτό τον τόπο και γενικώς σε αυτή τη χώρα, ο καθένας τραβά το δικό του δρόμο που δήθεν είναι ο καλύτερος, ενώ κάθε φορά αποδεικνύεται πως οδηγεί στα ίδια αδιέξοδα ή μάλλον στα ίδια
συμφέροντα.. Αδυνατούν και αποφεύγουν να
συγκλίνουν ακόμα και σε θέματα εθνικής άμυνας. Αν πράγματι νοιάζονται για αυτή τη χώρα, ας κάνουν κάτι απλό. Ας λάβουν υπόψη τους, καλά παραδείγματα άλλων χωρών.

27. Κύριε Παπαχρήστο, είναι στις προθέσεις σας να επανέλθετε στην πολιτική σκηνή, Αυτοδιοίκηση ή Κοινοβούλιο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Όχι. Έχω πάρει τις αποφάσεις μου εδώ και καιρό, το έχω ανακοινώσει μάλιστα δημόσια. Άλλωστε είμαι από εκείνους που πιστεύουν πως "κάθε πράγμα στον καιρό του".

  

28. Είσαστε αισιόδοξος για το παρόν και το μέλλον του τόπου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Δυστυχώς με τις υπάρχουσες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες στη χώρα αλλά και ευρύτερα στον κόσμο, πως μπορεί κανείς να είναι αισιόδοξος;
 Ευελπιστώ να προκύψουν φωτισμένες προσωπικότητες στην πολιτική, οι οποίες να βάλουν ως προτεραιότητα, τον άνθρωπο και το μέλλον αυτής της ταλαιπωρημένης αλλά «πλούσιας» κατά τα άλλα χώρας.

29. Κύριε Παπαχρήστο, πρόσφατα έφυγε από τη ζωή ένας σπουδαίος άνθρωπος και επιστήμονας, ο Δημήτρης Παντερμαλής, που σημάδεψε με το έργο του τον πολιτισμό της Ελλάδας και ιδιαίτερα του Δίου. Επειδή συνεργαστήκατε μαζί του από τη θέση του δημάρχου Δίου αλλά και του προέδρου του ΟΡΦΕΟ, πέστε μας τι αποκομίσατε από τη γνωριμία και τη συνεργασία μαζί του.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Ήταν ο σημαντικότερος άνθρωπος που έτυχε να γνωρίσω όλα αυτά τα χρόνια της ενασχόλησης μου με τα κοινά. Χαρισματική προσωπικότητα, μοναδικός επιστήμονας, ικανός για σπουδαία και μεγάλα. Συνέδεσε τη ζωή του με δύο σημαντικά επιτεύγματα, την ανάδειξη του Δίου και την δημιουργία του μουσείου της Ακρόπολης. Είχα την τύχη να συνεργαστώ μαζί του ως δήμαρχος Δίου και ως πρόεδρος του Φεστιβάλ Ολύμπου. Είχαμε αναπτύξει μια σχέση αλληλοσεβασμού και εμπιστοσύνης μεταξύ μας. Το Δίον επί των ημερών του έγινε γνωστό στα πέρατα της γης. Δεν ξεχνώ την έκθεση με αρχαιολογικά ευρήματα του Δίου, στο Ωνάσειο πολιτιστικό κέντρο στη Νέα Υόρκη, την έκθεση στο μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, συμμετείχα και στις δύο εκθέσεις μαζί του, δεν ξεχνώ τις συναυλίες της Ορχήστρας Νέων του Κέντρου Γραμμάτων και Τεχνών Δίου, στο μουσείο της Ακρόπολης, όπως δεν ξεχνώ τη φιλοξενία του Φεστιβάλ Ολύμπου στο μουσείο της Ακρόπολης, για να παρουσιάζει εκεί κάθε χρόνο, το καλλιτεχνικό του πρόγραμμα, δεν ξεχνώ τις δύο εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν από το δήμο Δίου και τον ΟΡΦΕΟ, προς τιμήν του και έχω την εντύπωση πως είναι και οι μοναδικές στην Πιερία. Τι να πρωτοθυμηθώ. Τον ευχαριστούμε για όλα, ακόμα και για την τιμή να ταφεί στο Δίον.




30. Ποιο είναι το μήνυμά σας στους αναγνώστες μας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Υπομονή, τι άλλο. 
Να ευχηθώ καλύτερες μέρες;
Δεν τις βλέπω, τουλάχιστον πολύ κοντά. 
Είναι αλήθεια πως σαν χώρα αλλά και ως Ευρώπη, βιώνουμε μια από τις δυσκολότερες χρονικές περιόδους της ύπαρξής μας. Αυτό έχει σχέση και με την απουσία μεγάλων και χαρισματικών ηγετών. Ας ελπίσουμε πως στο τέλος θα πρυτανεύσει τουλάχιστον η λογική…