19.11.25

Ο Σταμάτης Παγανόπουλος για τον ζωγράφο ΓΙΑΝΝΗ ΓΚΟΓΚΟ-ΦΩΤΟ


Ο σπουδαίος καλλιτέχνης μας Γιάννης Γκόγκος εκθέτει από 23/11 στο Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα. Η Καθημερινή σήμερα παρουσίασε το θέμα. Ενας κριτικός τέχνης έγραψε:
Ο Γιάννης Γκόγκος ανήκει σε εκείνη την κατηγορία των σύγχρονων ζωγράφων που προσεγγίζουν τη ζωγραφική ως πεδίο στοχασμού και εσωτερικής αναζήτησης. Η πορεία του χαρακτηρίζεται από τεχνική ωριμότητα, εικαστική συνέπεια και έναν διακριτό προσωπικό λόγο που συνδέει τη μεσογειακή εμπειρία του φωτός με την υπαρξιακή διάσταση της ανθρώπινης παρουσίας.  

Στο έργο του συνυπάρχουν δύο κύριοι άξονες: το τοπίο και η ανθρώπινη φιγούρα. Τα τοπιογραφικά του έργα δεν αποσκοπούν στη ρεαλιστική αναπαράσταση αλλά στη μεταγραφή του φωτός σε χρωματική ενέργεια. Με χειρονομιακή πινελιά και τολμηρές αρμονίες, ο Γκόγκος συνθέτει χώρους που ισορροπούν ανάμεσα στην αφαίρεση και την αναφορά, δημιουργώντας ατμόσφαιρες μετάβασης από τη σκιά προς τη διαύγεια. Η παλέτα του, συχνά φωβιστική ή μεταϊμπρεσιονιστική, υποδηλώνει συναισθηματικές εντάσεις και ψυχικές μεταπτώσεις περισσότερο παρά φυσικές καταστάσεις. Το φως λειτουργεί ως κύριο δομικό στοιχείο, όχι ως περιγραφή, αλλά ως φορέας νοήματος.
Στον αντίποδα, οι μελέτες των ανθρώπινων μορφών εισάγουν μια διαφορετική εικαστική οικονομία. Οι φιγούρες του, ανώνυμες και αμφίσημες, εμφανίζονται ως σκιαγραφίες μέσα σε ουδέτερα ή σκοτεινά περιβάλλοντα. Η απουσία προσωπικών χαρακτηριστικών τις μετατρέπει σε σύμβολα συλλογικής εμπειρίας — μορφές που ενσαρκώνουν τη μνήμη, τη μοναξιά ή την αναμονή. Η αυστηρή τονική οργάνωση, η περιορισμένη παλέτα και η χρήση του φωτός ως ψυχολογικού εργαλείου δημιουργούν συνθέσεις βαθιάς ενδοσκόπησης. Εδώ, ο καλλιτέχνης εγκαταλείπει κάθε χρωματική εξωστρέφεια και στρέφεται στη σιωπηλή παρατήρηση της ανθρώπινης κατάστασης.
Η τεχνική του χαρακτηρίζεται από ευελιξία και συνειδητή πειθαρχία. Από τις gestural πινελιές μέχρι τις επίπεδες χρωματικές επιφάνειες, ο Γκόγκος χειρίζεται τη ζωγραφική ύλη ως μέσο διαμόρφωσης νοηματικών αντιθέσεων. Οι επιρροές του —από τον Φοβισμό, τον Μεταϊμπρεσιονισμό και τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό— δεν λειτουργούν μιμητικά, αλλά μετασχηματίζονται σε προσωπικό ιδίωμα που υπερβαίνει την αναφορά στο ιστορικό πλαίσιο.

Τα θεματικά του μοτίβα —ορίζοντες, δρόμοι, ουρανοί, ανθρώπινα πλήθη— αποτελούν οπτικούς στοχασμούς πάνω στη σχέση φωτός και σιωπής, παρουσίας και απουσίας. Κάθε έργο λειτουργεί ως σημείο εσωτερικού διαλόγου, όπου η μορφή αποδομείται και το φως υπονοείται. Η ζωγραφική του δεν αποτυπώνει γεγονότα, αλλά προτείνει ερωτήματα: πού αρχίζει η ύλη και πού τελειώνει η μνήμη; Πόσο χώρο μπορεί να καταλάβει το συναίσθημα μέσα στο ορατό;

Η τέχνη του Γιάννη Γκόγκου κινείται ανάμεσα στη ζωγραφική και την ποίηση. Είναι μια τέχνη σιωπής, που αποφεύγει τη ρητορική της εικόνας και επιλέγει τη διακριτικότητα του στοχασμού. Οι πίνακές του δεν αφηγούνται αλλά υποβάλλουν· δεν περιγράφουν αλλά αποκαλύπτουν. Έτσι, ο θεατής καλείται να συμμετάσχει ενεργά στη διαδικασία της ερμηνείας, μετατρέποντας την αισθητική εμπειρία σε πράξη ενδοσκόπησης.
Η ζωγραφική του Γκόγκου δεν επιδιώκει τη θεαματικότητα. Αντίθετα, οικοδομεί έναν ήσυχο, στοχαστικό κόσμο, όπου το φως γίνεται φορέας ύπαρξης και η εικόνα τόπος μνήμης. Είναι μια πρόταση για το πώς η σύγχρονη ζωγραφική μπορεί να παραμείνει ουσιαστική: λιτή, συγκρατημένη, αλλά βαθιά ανθρώπινη.

ΦΩΤΟ από το facebook του Γιάννη Γκόγκου