18.6.21

Ποια Τμήματα και Προγράμματα Σπουδών οδηγούν σε περιζήτητες ειδικότητες. Επαγγέλματα της νέας εποχής

 Του Δρ Χρήστου Ταουσάνη, Επιστημονικού Διευθυντή EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας

Κάθε χρόνο, στην παρούσα περίοδο, η μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα κινείται σε ρυθμούς Πανελληνίων. 
Πρωτεύον ζήτημα είναι η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος και η στοχευμένη αναζήτηση πληροφοριών που θα οδηγήσουν στην εύστοχη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Αναμφίβολα, βασικό κριτήριο είναι η κάθε επιλογή του υποψηφίου να συνοδεύεται από μια θεμελιώδη αρχή: Το πρόγραμμα σπουδών να είναι κοντά στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα του μαθητή. Εν συνεχεία υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που καθορίζουν βέβαια τις τελικές επιλογές του υποψηφίου όπως για παράδειγμα η οικογενειακή παράδοση σε ένα επάγγελμα, η δυνατότητα να φοιτήσει ο αυριανός σπουδαστής εκτός του τόπου της μόνιμης κατοικίας, αλλά και διάφορα άλλα δεδομένα που έχουν να κάνουν π.χ με την εκάστοτε χρονική συγκυρία σε κοινωνικοοικονομικό επίπεδο και όχι μόνο.

Για παράδειγμα, σε πρόσφατη μελέτη που υλοποίησε η επιστημονική μας ομάδα, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του ΕΚΠΑ, αποτυπώνεται η επίδραση της πανδημίας στο σχεδιασμό της σταδιοδρομίας των μαθητών Λυκείου (σχετική προδημοσίευση της μελέτης είναι αναρτημένη στο www.employ.edu.gr).

Ωστόσο, μια από τις βασικότερες παραμέτρους που οφείλει να λάβει υπόψη του ο κάθε ενδιαφερόμενος είναι και η απασχολησιμότητα που προσφέρει ένα τμήμα αλλά και η διεπιστημονικότητα ενός προγράμματος σπουδών που οδηγεί τον κάθε απόφοιτο σε εναλλακτικές διαδρομές, σε μια διαφοροποιημένη σταδιοδρομία. Αυτός είναι και ο λόγος που ενώ συνήθως έναν απόφοιτο Αγγλικής Φιλολογίας τον έχουμε ταυτίσει με τη διδασκαλία υφίσταται και ένας σημαντικός αριθμός που θα ακολουθήσει διαφορετικά μονοπάτια καριέρας. Δηλαδή, διεπιστημονικά μέσω ενός μεταπτυχιακού θα δραστηριοποιηθεί σε επαγγελματικούς ρόλους που αφορούν σε marketing, HR κ.λπ.

Δυναμικές ειδικότητες

Ακολούθως παραθέτουμε, ενδεικτικά, ορισμένες δυναμικές ειδικότητες ανά κλάδο καθώς και το συναφές πρόγραμμα σπουδών που μπορεί να οδηγήσει σε αυτές:

1. Κλάδος υγείας – πρόνοιας
Γηρίατρος & Ιατρός – πληροφορικός: Τμήματα Ιατρικής
Εργοθεραπευτής: Τμήματα Εργοθεραπείας
Βιογενετιστής: Τμήματα Βιολογίας

2. Κλάδος εκπαίδευσης
• Στέλεχος Διά Βίου Μάθησης: Τμήματα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής
• Ειδικός παιδαγωγός: Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής
• Εκπαιδευτικός Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης: Γλωσσικών & Διαπολιτισμικών Σπουδών

3. Τουριστικός Κλάδος
• Στελέχη τουριστικών υπηρεσιών: Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης – Τμήματα Διοίκησης Τουρισμού
• Οικονομολόγοι τουρισμού: Απόφοιτοι Οικονομικών Τμημάτων

4. Κλάδος ναυτιλίας & μεταφορών
• Ναυτιλιακοί οικονομολόγοι: Τμήματα Ναυτιλιακών Σπουδών
• Στελέχη Logistics: Τμήματα Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού
• Εμποροπλοίαρχοι – Μηχανικοί: AEN

5. Κλάδος οικονομίας & διοίκησης
• Αναλογιστές: Τμήματα Στατιστικής, Μαθηματικών, Οικονομικών
• RiskAnalysts: Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας
• DigitalMarketeers: Τμήματα Μάρκετινγκ, Ψηφιακών μέσων και Επικοινωνίας

4. Κλάδος πληροφορικής – τηλεπικοινωνιών
• Αναλυτές Δεδομένων
• Προγραμματιστές λογισμικού και εφαρμογών
• Αναλυτές ασφάλειας
• Μηχανικοί τεχνητής νοημοσύνης
• 3D Specialists

Εδώ η αφετηρία μπορεί να είναι από πολλά και διαφορετικά προγράμματα σπουδών όπως π.χ. ΗΜΜΥ ή τμήματα Eφαρμοσμένης Πληροφορικής, Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών, Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Πληροφορικής, Πληροφορικής κ.λπ.

5. Πρωτογενής Κλάδος
• Γεωπόνος εναλλακτικών καλλιεργειών: Γεωπονικά Τμήματα
• Βιοτεχνολόγοι: Βιοτεχνολογίας Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών

6. Κλάδος Θετικών Επιστήμων
• Μαθηματικός – Πληροφορικός: Τμήματα Μαθηματικών – Πληροφορικής
• Τοξικολόγος: Τμήματα Χημείας, Βιολογίας, Βιοχημείας & Βιοτεχνολογίας κ.ά.
• Μοριακός βιολόγος: Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής

7. Κλάδος Μηχανικής
• Μηχανικός υλικών: Τμήματα Μηχανικών Επιστήμης Υλικών-Χημικών Μηχανικών
• Ηλεκτρολόγος – Ηλεκτρονικός – Μηχανολόγος μηχανικός: Τμήματα ΗΜΜΥ, Μηχανολόγων μηχανικών
• Μηχανικός βιομηχανικού σχεδιασμού: Τμήματα Μηχανικών Βιομηχανικής Σχεδίασης
• Νανοτεχνολόγος: Τμήματα Φυσικής -Μηχανολογίας κ.ά.
• Μηχανικοί Α.Π.Ε.: Τμήματα Μηχανολόγων μηχανικών, Πολιτικών Μηχανικών κ.λπ.

Επιλογικά, πρέπει ο κάθε μαθητής να αντιληφθεί πως στην παρούσα φάση καλείται να σχεδιάσει τα πρώτα του βήματα. Η επαγγελματική ανέλιξη του καθενός εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και είναι ένα συνεχές ταξίδι και μια αδιάκοπη προσπάθεια βελτίωσης. Σε κάθε περίπτωση προκειμένου να κάνει την καλύτερη δυνατή αφετηρία σε αυτή τη διαδρομή, θα πρέπει να έχει επαρκή επαγγελματικό προσανατολισμό, να σχηματίσει μια ξεκάθαρη εικόνα για τις δυνατότητες που του παρέχει το κάθε πρόγραμμα σπουδών και να εστιάσει στα σημαντικά θέματα που αφορούν τις επιλογές του αφήνοντας μακριά φήμες και εσφαλμένες αντιλήψεις. Η πολυετής εμπειρία και επαφή με χιλιάδες μαθητές και φοιτητές έχει αποδείξει περίτρανα πως όσοι νέοι άνθρωποι δώσαν ιδιαίτερη έμφαση στο σχεδιασμό της σταδιοδρομίας τους συνυπολογίζοντας και τις μελλοντικές εξελίξεις, ανάπτυξαν δεξιότητες και εξειδικευθήκαν σε καινοτόμα πεδία, μπορέσαν να διαμορφώσουν καλύτερες προοπτικές στην καριέρα τους.