16.8.20

Απόστολος Κιλεσσόπουλος...μεταξύ Κατερίνης -Θεσσαλονίκης και του κόσμου

Γεννήθηκε στην Κατερίνη, όπου έζησε και τα παιδικά του χρόνια, για να εγκατασταθεί έπειτα στη Θεσσαλονίκη. Όπως ο ίδιος γράφει...
στο βιβλίο του "Η δική μου Διοτίμα", σελ.42: 
Γεννήθηκα στην Κατερίνη, αλλά πρωτοπήγα σχολείο στη Θεσσαλονίκη, για να επιστρέψω για τις υπόλοιπες τρεις στη γενέτειρα, να κάνω τις τρεις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου σ' αυτήν και τις υπόλοιπες στη Θεσσαλονίκη.. Οι επιπτώσεις της Κατοχής και του Εμφύλιου με έκαναν μπαλάκι ανάμεσα στους γονείς και στους παππούδες μου, δηλαδή ανάμεσα στην Κατερίνη και τη Θεσσαλονίκη".

Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Πολυτεχνείο Darmstadt στη Γερμανία και σκηνοθεσία Θεάτρου και Κινηματογράφου στην Αθήνα (1960 -1967). 
Έκανε σειρά ντοκιμαντέρ πολιτιστικού περιεχομένου. 
Δίδαξε κινηματογράφο στην Ανωτέρα Σχολή Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1969-1976), την οποία και διηύθυνε κατά την περίοδο 1974-76. 
Έλαβε τιμητικές υποτροφίες της Ιταλικής Κυβέρνησης για σκηνοθεσία και σκηνογραφία όπερας στη Ρώμη (1978) και του Ιδρύματος Fulbright στο Σικάγο (1996).

Δίνει διαλέξεις για το έργο του στην Ελλάδα, Η.Π.Α. (Μουσείο Αρχιτεκτονικής του Σικάγου), και Ολλανδία (Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ).

Το 2004-2005, ως προσκεκλημένος του American Center for Physics Maryland, στο πλαίσιο του προγράμματος Τέχνη και Επιστήμη, εξέθεσε επί πέντε μήνες τους κύκλους έργων του Variations for Strings on the Archetypal Theme και Παραλλαγές στο Αρχετυπικό Θέμα, που συνομιλούν με τις Θεωρίες του Χάους και των Υπερχορδών.

Το έργο του παρουσιάστηκε σε Διεθνές Ψυχαναλυτικό Συνέδριο με θέμα Creative Transformation, που πραγματοποιήθηκε στο Belfast τον Σεπτέμβριο του 2006.

Προσκεκλημένος του πιανίστα και συνθέτη Χρίστου Παπαγεωργίου, παρουσίασε στην εκπομπή "Αναζητώντας την κυρία με τη στρυχνίνη", στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ, τις σχέσεις της ζωγραφικής του με τη μουσική (3- 2- 2006).

Το 1997 δίδαξε ως προσκεκλημένος στο τμήμα Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., με θέμα "Η περιπέτεια των τεχνών και της σκέψης κατά τον 19ο και τον 20ο αιώνα", και το 2000-2010 στον Σύλλογο Αποφοίτων της Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ. με θέμα "Η αιωρούμενη θέση του έργου τέχνης ανάμεσα στον δημιουργό και τον θεατή".

Στις 18 Μαΐου 2018, το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, εορτάζοντας τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, διοργάνωσε την εκδήλωση «Τέχνη και αστρονομία: Συνάντηση δύο κόσμων». Ο ζωγράφος Απόστολος Κιλεσσόπουλος και ο καθηγητής Αστροφυσικής του ΑΠΘ Ιωάννης Σειραδάκης συμμετείχαν σε έναν πρωτότυπο διάλογο, επιχειρώντας να αναδείξουν τη δημιουργική συνέργεια ανάμεσα στην επιστήμη και την τέχνη. 
Η εκδήλωση πλαισίωνε την έκθεση «Της γης και τ’ ουρανού. Οι κόσμοι του Απόστολου Κιλεσσόπουλου», που φιλοξενείτο στο Τελλόγλειο, με την ευκαιρία της δωρεάς από μέρους του 32 έργων του.Κατά τη διάρκεια της βραδιάς προβάλλονταν σε οθόνη στον εκθεσιακό χώρο του Τελλογλείου, έργα του καλλιτέχνη από τις σειρές «Κοσμικά τοπία», «Νεφελώματα», «Fractals», «Πανσπερμία», «Σπείρες», παράλληλα με φωτογραφίες γαλαξιών, νεφελωμάτων, αστερισμών και άλλες εικόνες του ουράνιου στερεώματος που επέλεξε ο καθηγητής Αστροφυσικής Ιωάννης Σειραδάκης αντλώντας έμπνευση από την έκθεση του Απόστολου Κιλεσσόπουλου. 
Ο δημιουργός των έργων τέχνης αναφέρθηκε στο καθένα από αυτά και τις πηγές της έμπνευσής του, ενώ από την πλευρά του ο κ. Σειραδάκης ταξίδεψε το κοινό στο αχανές σύμπαν.

To 2019 (Μάρτιο & Απρίλιο) παρουσιάστηκαν στη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης δύο αφιερώματα του δημοσιογράφου Στέλιου Λουκά για το έργο του Κιλεσσόπουλου. Το πρώτο από την εκπομπή “Στη γη της Μακεδονίας”, με τίτλο Απόστολος Κιλεσσόπουλος: Ένας διορατικός Αλχημιστής, ο καλλιτέχνης συνομιλεί με τον Στέλιο Λουκά για το έργο του, τις αξίες της τέχνης και τη ζωή του». Για τον ζωγράφο μιλούν:
1. Παπανικολάου, Ομότιμος Καθηγητής Α.Π.Θ.
2. Κάτια Κιλεσοπούλου, Δρ. Ιστορίας της Τέχνης.
3. Ιωάννης Τσούτσας, Ιστορικός της Τέχνης, πρώην Επιμελητής της Πινακοθήκης Ε.Μ.Σ.
4. Γιάννης Σειραδάκης, Ομότ. Καθηγητής Αστροφυσικής Α.Π.Θ.
5. Δήμητρα Σφενδόνη Μέντζου, Ομότ. Καθηγήτρια Φιλοσοφίας της Επιστήμης Α.Π.Θ.

Το δεύτερο αφιέρωμα, από την εκπομπή «“Ένα βιβλίο ένα ταξίδι”, ο ζωγράφος και συγγραφέας Α. Κιλεσσόπουλος μιλά στον Στέλιο Λουκά για τα βιβλία του. Μια στοχαστική συνομιλία για τη ζωή και την τέχνη. Το φως και το σκοτάδι. Τη μουσική και την έμπνευση. Από βίντεο θα προβληθούν αποσπάσματα από την εκδήλωση του πρώτου βιβλίου. Μιλούν: Η Ευθυμία Γεωργιάδου- Κούντουρα, η Τρισεύγενη Καλοκύρη, ο Χρίστος Τσολάκης».




Εκθέτει ομαδικά από το 1964 στη Γερμανία, Ελλάδα, Γαλλία, Κύπρο, ΗΠΑ, Κίνα.

Έχει πραγματοποιήσει 42 ατομικές εκθέσεις, 9 από τις οποίες ήταν αναδρομικές, στην Ελλάδα, Γαλλία,Γερμανία, ΗΠΑ. Ενδεικτικά αναφέρονται: (Gallerie Mouffe, Παρίσι 1975, Gallerie Experiment, Στουτγάρδη 1984, Αλέξανδρος Ιόλας-Αίθουσα Τέχνης Ψυχικού, Αθήνα 1986, Γκαλερί "Πλειάδες", Αθήνα 1982 και 1987, Gallerie du Petit Pont, Στρασβούργο 1987, Πινακοθήκη Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1988, Αποθήκη Ο.Λ.Θ., Θεσσαλονίκη 1991, Γκαλερί Titanium, Αθήνα 1992, Γκαλερί "Ειρμός", Θεσσαλονίκη 1994, Museum of Architecture Chicago, Σικάγο1996, Αίθουσα "Παρατηρητής", Θεσσαλονίκη 1998, Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο, Θεσσαλονίκη 35α Δημήτρια, American Center for Physics, Maryland ΗΠΑ 2004, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2005, Ίδρυμα Ευγενίδου, Αθήνα 2006, Νόησις (Κέντρο διάδοσης επιστημών & Μουσείο τεχνολογίας) "Λάλον Φως", Θεσσαλονίκη 2009, Ίδρυμα Ευγενίδου, (αναδρομική έκθεση), Αθήνα, 20012, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού "Κόσμοι εν τω γεννάσθαι", Θεσσαλονίκη 2013, Τελλόγλειο ίΙδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., "Της γης και τ' ουρανού. Οι κόσμοι του Απόστολου Κιλεσσόπουλου", Θεσσαλονίκη 2018, κ. ά).

Ζωγράφισε τις δυο μεγαλύτερες τοιχογραφίες στην Ελλάδα(1989):
 Εξωτερική, στο αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. , 
και εσωτερική, στο κτίριο Διοίκησης του Α.Π.Θ, η οποία φέρει τον τίτλο "Στο πνεύμα του Claude Debussy".
 Η εξωτερική τοιχογραφία έχει βανδαλιστεί ολοσχερώς. 
Το χρονικό της καταστροφής περιγράφεται στο βιβλίο "Οι αβάσταχτες Κυριακές της ζωγραφικής" (2009). 
Όπως ευφυώς καταλήγει σε πρόσφατο κείμενό της η ιστορικός της τέχνης Κάτια Κιλεσοπούλου: ...Η βεβήλωση εξακολουθεί έως σήμερα, παραμένοντας μη αναστρέψιμη. Αφανέρωτοι οι εν σιωπή δρώντες και μη δρώντες υπαίτιοι.


 Σκηνοθέτησε και σκηνογράφησε την όπερα " οι Γάμοι του Φίγκαρο" του Mozart, υπο την διεύθυνση του Δημήτρη Αγραφιώτη (Κ.Θ.Β.Ε., Δημήτρια, 1994).
Εικονογραφεί λογοτεχνικές και καλλιτεχνικές εκδόσεις με προεξέχουσα την φιλοτέχνηση της δίγλωσσης Απάντων των ποιημάτων του T.S.Eliot (Εξάντας1994).
Δημοσιεύει δοκίμια και μελέτες σε περιοδικά Λόγου και Τέχνης (Τραμ, Πρατήριο Τέχνης, Παρατηρητής, Εντευκτήριο, κ. ά.).
Έχουν κυκλοφορήσει 7 εκδόσεις τέχνης για το έργο του, το οποίο αντιπροσωπεύεται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού. ( Εθνική Πινακοθήκη, Ίδρυμα Ευγενίδου, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., Πινακοθήκη Μακεδονικών Σπουδών, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Museum of Architecture Chicago, American Center for Physics Maryland, κ. ά.)
Για το έργο του έχουν γίνει πλήθος ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά, δημοσιογραφικά αφιερώματα, και έχουν γραφεί μελέτες και άρθρα από ιστορικούς της τέχνης, ποιητές, μουσικούς, αστροφυσικούς, τεχνοκριτικούς, φιλοσόφους, όπως: Χρύσανθος Χρήστου, Ευθυμία Γεωργιάδου-Κούντουρα, Άλκης Χαραλαμπίδης, Μίλτος Παπανικολάου, Εμμανουήλ Μαυρομάτης,Κάτια Κιλεσοπούλου, Αγγελική Σαχίνη, Αθανασία Τσατσάκου, Ελένη Βακαλό, Βεατρίκη Σπηλιάδη, Ντόρα Ηλιοπούλου Ρογκάν, Κική Δημουλά, Ντίνος Χριστιανόπουλος, Μάρκος Μέσκος, Γιώργος Κουμεντάκης, Χρίστος Παπαγεωργίου, Γιάννης Σειραδάκης, Χάρης Βάρβογλης, Διονύσης Σιμόπουλος, Στράτος Θεοδοσίου, Κώστας Αξελός, Γιώργος Μουρέλος, Παύλος Καϊμάκης, Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου, Γιάννης Παπαϊωάννου, Χρίστος Τσολάκης, Σπύρος Καρυδάκης, Φαίδων Χατζηαντωνίου, Φίλιππος Ωραιόπουλος, Maxime Foucault, Bernd Tesch, Martine Hauth, Dr. Ph.Cheryl Williams, Sarah Tanguy, κ.ά.

Μελέτες (επιλογή)
Γιάννης Παπαϊωάννου, "Κοσμοαντίληψη και εικαστική πράξη του Απόστολου Κιλεσσόπουλου", 1988. (Η μελέτη περιλαμβάνεται και στην ιστοσελίδα του ζωγράφου).

Χρίστος Τσολάκης, "Από το αισθητό προς το υπεραισθητό", 2003.

Αθανασία Τσατσάκου, "Οι αβάσταχτες Κυριακές της ζωγραφικής του Απόστολου Κιλεσσόπουλου", 2009.

Χρύσανθος Χρήστου, "Κοσμογονικά φαινόμενα και ανθρώπινες ανησυχίες", 2012.

Σπύρος Καρυδάκης, "Το κενό ανάμεσα και το αίνιγμα της τέχνης, Μικρή σπουδή στο έργο του Απόστολου Κιλεσσόπουλου", 2017.
(Η μελέτη προσφέρεται δωρεάν στο analphabet.gr, αν ανοιχθεί και εκτυπωθεί σε PDF).
Κάτια Κιλεσοπούλου, "Της γης και τ' ουρανού. Οι κόσμοι του Απόστολου Κιλεσσόπουλου", 2018.


Βιβλία
Η δική μου Διοτίμα, εκδ. Εντευκτηρίου, 2004
Οι αβάσταχτες Κυριακές της ζωγραφικής, Δοκιμιακή μυθιστορία περί τέχνης, εκδ. Νησίδες, 2009
Το κενό ανάμεσα, εκδ. Νησίδες, 2016
Το αίνιγμα της τέχνης αντιστοιχεί στο αίνιγμα που είναι ο άνθρωπος, Δοκίμια για την τέχνη, εκδ. Νησίδες, 2017
Ημερολόγια Εργασίας 1978 - 2019, Σχέδια 1960 - 2019, εκδ. Εντευκτηρίου, 2020

Εκδόσεις τέχνης
Κιλεσσόπουλος, Ζωγραφική και Σχέδια 1960 – 1988, E. & .A. Τζιβανάκης, Ο.Ε., 1988
Κιλεσσόπουλος, Σχέδια 1987-1991, εκδ. Εντευκτηρίου, 1991
Κιλεσσόπουλος, Έργα περιόδου 1988-1991, εκδ. Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, 1991
Ημερολόγιο 1994, εκδ. Δούκας & Σια Ο.Ε. 1994
Ακουαρέλες 1960-1993 – Ημερολόγια Εργασίας 1978-1992, Εκδ. Reprotime A.E. & Σχήμα και Χρώμα, 1994
Κιλεσσόπουλος, Σχέδια 1984-1998, Εκδ. Παρατηρητής, 1998
Απόστολος Κιλεσσόπουλος, Έργα περιόδου 1991-2000, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, 2000
Παραλλαγές στο Αρχετυπικό Θέμα, Εκδ. Πινακοθήκη Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, 2005
Ημερολόγιο 2009, εκδ. Healthworks
Της Γης και τ’ Ουρανού: Οι κόσμοι του Απόστολου Κιλεσσόπουλου, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, 2018

Παραπομπές
Ιστοσελίδα του Α. Κιλεσσόπουλου με αναλυτική παρουσίαση του έργου του: www. gisi.gr/kilessopoulos
analphabet.gr>apostolos kilessopoulos
www..bach-cantatas.com Bach in Arts - Hommage a Bach - Apostolos Kilessopoulos