23.4.20

Σχολεία: 10+1 αλλαγές από το Δημοτικό έως το Λύκειο

Τουλάχιστον 10 σημαντικές παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από το Δημοτικό έως το Λύκειο περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που τέθηκε σε διαβούλευση. Οι μαθητές με τη νέα χρονιά θα δουν τις αλλαγές στα σχολεία, όμως οι φετινοί επιτυχόντες στις Πανελλήνιες θα είναι αυτοί που θα δοκιμάσουν το νέο σύστημα μετεγγραφών. Το νομοσχέδιο αλλάζει τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια, ενισχύοντας τη μοριοδότηση σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες όπως οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι και οι ορφανοί. Η βάση μετεγγγραφή ορίζεται στα 2.750 μόρια, ο φοιτητής πρέπει να λάβει βαθμολογία κοντά στη βάση εισαγωγής της σχολής που επιθυμεί. Στις Πανελλήνιες επανέρχονται οι συντελεστές βαρύτητας στα εξεταζόμενα μαθήματα στον υπολογισμό των μορίων. Επίσης, συγχωνεύονται οι Θετικές Σπουδές και οι Σπουδές Υγείας. Στην Γ' Λυκείου πρέπει οι μαθητές να αποφασίσουν αν θα εξεταστούν στα Μαθηματικά ή στη Βιολογία, ενώ για τις Πανελλήνιες του 2022 τα Λατινικά επιστρέφουν στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.


Στο νέο Λύκειο αυξάνονται τα μαθήματα που θα εξετάζονται στο τέλος της χρονιάς ενώ επανέρχεται και η βάση του 10, στην Γ' Λυκείου. Οι μαθητές θα διδάσκονται ένα μάθημα επιπλέον το οποίο θα αφορά το αντίθετο επιστημονικό πεδίο από αυτό που έχουν επιλέξει.

Στις ενδοσχολικές εξετάσεις ο πήχυς ανεβαίνει, καθώς αυξάνονται ο αριθμός των εξεταζομένων μαθημάτων. Μέχρι φέτος οι μαθητές στην Α' Λυκείου εξετάζονταν σε οκτώ μαθήματα, στη Β' Λυκείου σε έξι μαθήματα και στην Γ' Λυκείου σε 4. Τα μαθήματα αυξάνοντα κατά ένα μάθημα σε Β' και Γ' Λυκείου, για τους μαθητές της επόμενης σχολικής χρονιάς, όπως αναφέρει ο "Ελεύθερος Τύπος".

Μειώνονται οι ώρες διδασκαλίας στην Γ' Λυκείου στα τέσσερα μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλήνιες. Ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού, τα μαθήματα θα διδάσκονται κατά έξι ή πέντε ώρες ανά εβδομάδα. Η διαδικασία αξιολόγησης αλλάζει σταδιακά στο Λύκειο με την επιστροφή της Τράπεζας Θεμάτων στην Α' Λυκείου, έπειτα θα επεκταθεί και στις άλλες τάξεις. Επιπροσθέτως, επιστρέφει η ερευνητική εργασία σε πρώτη φάση στα μαθήματα της πολιτικής παιδείας και της πληροφορικής.


Αλλαγές στο πρόγραμμα του σχολείου

1. Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021). Στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να ενισχυθεί η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα») στους μαθητές, όπως και η βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση. Τα εργαστήρια οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (ανά ηλικία), όπως π.χ. εθελοντισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.ά.

2. Αγγλικά στο νηπιαγωγείο: Εισάγεται πιλοτικά στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.

3. Κατανομή ωρών διδασκαλίας: Ενισχύεται η διδασκαλία της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής, όπως και η εκπόνηση ερευνητικών/συνθετικών εργασιών ως συμπληρωματικός ή εναλλακτικός τρόπος αξιολόγησης.