31.3.19

​​​​​​​Έλενα Ακρίτα: ‘Ο ζυμαροκώλης’

"Ο ζυμαροκώλης" κείμενό μου στα Νέα

Κατ’ αρχάς, μην τη ψάξετε τη λέξη, απ’ το κεφάλι μου την έβγαλα. Αναζητούσα έναν χαρακτηρισμό για όλους όσοι αδρανοποιούνται στον καναπέ μέχρι να γίνει ο κώλος τους ζυμάρι. Ένα ζυμάρι ωραιότατο η συνείδησή τους, οι αρχές τους, το αξιακό τους σύστημα. Γιατί ο ζυμαροκώλης παράσιτο είναι και παρασιτικά ζει. Σε βάρος σου. Το δικό σου αίμα ρουφάει,

27.3.19

Κυριακή 31 Μαρτίου 2019. «Ελληνική Γλώσσα, η γλώσσα των Μακεδόνων» – Επιστημονικό Συνέδριο στην Ιερά Μονή του Οσίου Εφραίμ του Σύρου-ΚΟΝΤΑΡΙΩΤΙΣΣΑ ΠΙΕΡΙΑΣ

 ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Είναι γνωστό πως η μελέτη των κλασικών γλωσσών διαμορφώνει αναλυτική σκέψη, ιστορική κατανόηση και πολιτισμική εγρήγορση. Η Ελληνική Γλώσσα ενδυναμώνει την Εθνική μνήμη και ταυτότητα, μας συνδέει δε, με το ευρύτερο ανθρωπιστικό επιστητό και την εύρωστη νοηματική περιουσία μας. Παρατηρούμε όμως πως η γλώσσα μας γίνεται όλο και πιο ανοίκεια στους νέους μας.
Η διοργάνωση του Συνεδρίου δεν έχει να κάνει με καταγωγικές μας αξιώσεις ούτε με Εθνική και Φυλετική αυταρέσκεια. Πιστεύουμε πως

Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2019: «Το θέατρο εξαπλώνεται μέσα από μια αόρατη γεωγραφία»-το μήνυμα του Carlos Celdrán

Το φετινό μήνυμα γράφει ο διακεκριμένος Κουβανός σκηνοθέτης Carlos Celdrán
Άρθουρ Μίλλερ, Πήτερ Μπρουκ, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Αριάν Μνουσκίν, Αουγκούστο Μπόαλ, Ντάριο Φο, Ανατόλι Βασίλιεφ, μερικοί μόνο από τους συγγραφείς των μηνυμάτων της Παγκόσμιας Ημέρας Θέατρου από το 1962.

Το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΔΙΘ), επέλεξε φέτος για τη συγγραφή του Μηνύματος της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου 2019 τον διακεκριμένο Κουβανό σκηνοθέτη, θεατρικό συγγραφέα,

Λογοτεχνικό Αναλόγιο. ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ του ΑΡΧΕΙΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΤΕΧΝΗΣ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Ο Πρόεδρος και τα μέλη του Δ.Σ. του Αρχείου Ιστορίας & Τέχνης, σας προσκαλούν να τιμήσετε με την παρουσία σας την εκδήλωση, Λογοτεχνικό Αναλόγιο.
Ευτυχώς που υπάρχουν και οι μάσκες.
Μας έρχονται από την αυγή του ανθρώπινου χρόνου

ΕΦΗΒΕΙΑ και σύγχρονη κοινωνία. Επιστημονική Διημερίδα 30-31 Μαρτίου 2019 ΕΚΑΒΗ


26.3.19

Συνέντευξη του Κωστή Παλαμά: «Βέβαια είμαι εθνικιστής, είμαι ένας πατριδολάτρης»


Στις 7 Φεβρουαρίου του 1926 ο Κωστής Παλαμάς έδωσε μια συνέντευξη στην εφημερίδα «Ο Νέος Αγών» στην Σοφία Σπανούδη.
Ο τίτλος της συνέντευξης ήταν «Οι σύγχρονοι Γάλλοι συγγραφείς – Μια επίσκεψις στον Κωστή Παλαμά».
Εδώ είναι λοιπόν που δήλωσε ο μεγάλος εθνικός ποιητής ότι είναι εθνικιστής.
Ακολουθούν χαρακτηριστικά αποσπάσματα της σημαντικότατης συνέντευξης η οποία είναι άγνωστη στο εθνικιστικό αναγνωστικό κοινό:

Ωραία θα γίνεις ο πιο διάσημος από όλους τους συγγραφείς του κόσμου… Και λοιπόν; [ALAIN DE BOTTON (Leo Tolstoy “Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς”)]

Στο σύντομο έργο του Τολστόι "O θάνατος του Ιβάν Ιλίτς" (1886) το κεντρικό πρόσωπο έχει πάψει προ πολλού vα αγαπιέται με τη σύζυγό του- δεν καταλαβαίνει διόλου τα παιδιά του και δεν έχει φίλους παρά μόνο

Στην απλότητα κρύβεται η ευτυχία (ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ)

Mπορώ να γίνω ευτυχισμένος με τα πιο απλά πράγματα
και με τα πιο μικρά..
Και με τα

25.3.19

ΣΥΝΕΔΡΙΟ για το ΠΑΘΗΤΙΚΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ....ΚΑΤΕΡΙΝΗ, ΕΚΑΒΗ 31-3-2019


Το Δ.ΙΕΚ του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ και του ΓΝΚ ειδικότητας ΓΕΝΙΚΗΣ ΝΟΣΗΛΕΙΑΣ(στο παλιό νοσοκομείο), επικροτεί και στηρίζει την ενημερωτική εκδήλωση της "Αντικαπνιστικής Κίνησης Κατερίνης για την προστασία από το Παθητικό Κάπνισμα", με θέμα "Παθητικό Κάπνισμα, ένας αόρατος δολοφόνος" (31/3/2019, ώρα 18:30, στο Συνεδριακό Κέντρο Κατερίνης)

24.3.19

«ΕΑΡΙΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΜΟΥΣΩΝ» ΤΗΣ ΕΣΤΙΑΣ ΠΙΕΡΙΔΩΝ ΜΟΥΣΩΝ-ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


Οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του Δήμου Κατερίνης και του ΟΠΠΑΠ υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης & Πλαταμώνος

Τον καθιερωμένο ανοιξιάτικο πολιτιστικό κύκλο εκδηλώσεων - δραστηριοτήτων υπό τον τίτλο «Εαρινές Ημέρες Μουσών», ο οποίος καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εκφάνσεων της τέχνης και του πολιτισμού διοργανώνει και φέτος

Είναι πολύ πιθανό να μετανιώσουμε για όσα δεν προσπαθήσαμε. (JOHN IZZO)

Για να μη μετανιώνουμε για τίποτα πρέπει να ζούμε με θάρρος και να κινούμαστε προς αυτό που θέλουμε χωρίς να φοβόμαστε. Για να μη μετανιώνουμε για τίποτα χρειάζεται να ξεπερνάμε τις αναπόφευκτες

ΑΠΟΣΤΑΓΜΑ ...ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΤΙΓΜΕΣ ΜΟΥ. Η ΜΑΡΙΑ ΑΓΙΑΝΝΙΔΟΥ στην ΚΡΥΑ ΒΡΥΣΗ


25η Μαρτίου 1821 Του Δημητρίου Ιωάν. Παπαδημοπούλου, Δικηγόρου, Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε, Λαρίσης.


Όταν η εξαντληθείσα εκ του μακραίωνος αγώνος βυζαντινή αυτοκρατορία έσπαιρε, πεσούσα υπό την βέβηλο πτέρνα του θηριώδους νικητού, ουδεμία εδόθη βοήθεια σ’ αυτήν, διότι στα ιδιοτελή αισθήματα της Δύσεως είχε ήδη προ πολλού προστεθεί και

20.3.19

21 Μαρτίου 2019. ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ...Κέντρο Γραμμάτων και Τεχνών Δίου

2η Έκθεση Μαθητικής Φωτογραφίας. Εγκαίνια έκθεσης Παρασκευή, 22 Μαρτίου 2019 στο BAR THEATER STAGE, στις 20:30 ώρα.


ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ. ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΗΡΩΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ από την ΕΝΩΣΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ ΠΙΕΡΙΑΣ.


17.3.19

Ο Ελληνοαμερικανός γιατρός που σε λίγους μήνες συνταγογράφησε 19.000 χάπια στον Έλβις Πρίσλεϊ

Το να είσαι γιατρός είναι ένα μεγάλο βάρος από μόνο του. Έχεις στα χέρια σου τις ζωές των ανθρώπων. Το να είσαι γιατρός και να είσαι υπεύθυνος για την υγεία ενός από τους μεγαλύτερους σταρ που

16.3.19

Μ.Καραγάτσης...

Ο νόμος της ζωής διδάσκει πως ο έρωτας είτε είναι ευχή του Διαβόλου, είτε κατάρα του Θεού.
“Ο ΚΙΤΡΙΝΟΣ ΦΑΚΕΛΛΟΣ” Εκδόσεις ΕΣΤΙΑ

Απίστευτα κι απέραντα....ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ στο BAR THEATER ....16-3-2019


ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΓΝΚ. "Περιπλανήσεις στον λαβύρινθο της ψυχής"...ΦΩΤΟ


10.3.19

Τα όνειρά μου κόκκινα, τα όνειρά μου άσπρα....ΓΙΟΡΤΗ ΚΡΑΣΙΟΥ 2019 ΕΛΑΤΟΧΩΡΙ ΠΙΕΡΙΑΣ


5ος ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ¨Ο ΕΡΩΤΑΣ¨ ο μικρός κι ο μέγας.

ΑΡΧΕΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΤΕΧΝΗΣ – ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΕΧΝΩΝ
ΟΜΑΔΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ

Το Αρχείο Ιστορίας & Τέχνης Κοζάνης προκηρύσσει τον 5ο Πανελλήνιο διαγωνισμό ποίησης 2019.
Ο διαγωνισμός, τίθεται υπό την αιγίδα:

Καθαρά Δευτέρα: Η ιστορία του χαρταετού. Ο χαρταετός στην τέχνη-φωτο

Ο χαρταετός, η χιλιόχρωμη χαρά μικρών και μεγάλων στο πανηγύρι της Καθαρής Δευτέρας, δεν είναι απλώς ένα ακόμα παιχνίδι, που ίπταται στον αέρα εδώ και χιλιάδες χρόνια. Το

27.2.19

«Αριστουργήματα της ελληνικής ζωγραφικής του 20ου αιώνα από τον Παρθένη στον Μόραλη» στην ΚΑΤΕΡΙΝΗ

Tη μεγαλύτερη συλλογή ζωγραφικής που ταξίδεψε ποτέ στην Ελληνική Περιφέρεια, μια κορυφαία καλλιτεχνική συνύπαρξη των πιο σημαντικών Ελλήνων εικαστικών δημιουργών του 20ου αιώνα φιλοξενεί από χθες το απόγευμα η Κατερίνη, στο αρχοντικό - πρώην οικία Τσαλόπουλου, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κτίρια - αρχιτεκτονικά μνημεία της πόλης. Πρόκειται για

22.2.19

Άξιον εστί (1959), Οδυσσέας Ελύτης. (Απόσπασμα)

“…Κι επειδή συλλογίστηκεν:
ωραία που είναι στην αγκαλιά ο ένας του άλλου
γέμισαν έρωτα οι μεγάλες γούρνες
αγαθά σκύψανε τα ζώα μοσκάρια και αγελάδες

18.2.19

Νίκος Καροῦζος ....Νεότερος

Νεότερος

[...] Αἰσθάνομαι μόνος
ἀφοῦ δὲν ἔχει δεύτερη ζωὴ ν᾿ ἀλλάξουμε
καὶ τὸ φεγγάρι ταξιδεύει πάντα ἴδιο.
Σύντροφε οὐρανὲ
ἄλλοτε ἡ ἐλπίδα φεγγοβολοῦσε στὰ χέρια
κοιτάζω τὸ σῶμα βρίσκω τ᾿ ὄνειρο
πάει κ᾿ ἡ ἀγάπη
χάνεται
σὰν τὸ νερὸ στὴν πέτρα.
Τί εἶναι πιὰ ἕνα δέντρο τί εἶναι τ᾿ ἀσημένια φύλλα;
Μέσ᾿ στὴν ὁρμὴ τῆς ἐρημιᾶς γινόμαστε διάφανοι.

17.2.19

“Της Αγάπης” Κώστας Ουράνης

Τῆς ἀγάπης

“Νά ῾ξερες πῶς λαχτάριζα τὸν ἐρχομό σου, Ἀγάπη
ποὺ ἴσαμε τὰ σήμερα δὲ σ᾿ ἔχω νιώσει ἀκόμα,
μὰ ποὺ ἔνστικτα τὸ εἶναι μου σ᾿ ἀναζητοῦσεν, ὅπως

Κορυφαία ελληνικά ποιήματα μέσα στη γοητεία της μετάφρασης του Edmund Keeley

Η διαδικασία της μετάφρασης είναι μια λεπτή υπόθεση, από το αποτέλεσμα της οποίας εξαρτάται η συνέχιση της ομορφιάς του νέου, μεταφρασμένου έργου, πάντα με την προσωπική πινελιά του μεταφραστή. Όπως, λοιπόν, συνήθως διαβάζουμε τις ελληνικές μεταφράσεις έργων, είναι εξίσου ενδιαφέρον να καταπιαστούμε και με το αντίθετο. Ο χαρισματικός Έντμουντ Κίλι, μεταφράζει από τα ελληνικά,

16.2.19

Το υπέροχο “Ερωτικό Κάλεσμα” του Μενέλαου Λουντέμη

Ερωτικό Κάλεσμα

“Ἔλα κοντά μου, δὲν εἶμαι ἡ φωτιά.
Τὶς φωτιὲς τὶς σβήνουν τὰ ποτάμια.
Τὶς πνίγουν οἱ νεροποντές.
Τὶς κυνηγοῦν οἱ βοριάδες.
Δὲν εἶμαι, δὲν εἶμαι ἡ φωτιά.

Ἔλα κοντά μου δὲν εἶμαι ἄνεμος.
Τοὺς ἄνεμους τοὺς κόβουν τὰ βουνά.
Τοὺς βουβαίνουν τὰ λιοπύρια.
Τοὺς σαρώνουν οἱ κατακλυσμοί.
Δὲν εἶμαι, δὲν εἶμαι ὁ ἄνεμος.

Ἐγὼ δὲν εἶμαι παρὰ ἕνας στρατολάτης
ἕνας ἀποσταμένος περπατητὴς
ποὺ ἀκούμπησε στὴ ρίζα μιᾶς ἐλιᾶς
ν᾿ ἀκούσει τὸ τραγούδι τῶν γρύλων.
Κι ἂν θέλεις, ἔλα νὰ τ᾿ ἀκούσουμε μαζί.”

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ...Τὰ πουλιὰ δέλεαρ τοῦ Θεοῦ (ἀποσπάσματα «Διαλόγων»)

1
Νὰ γυρίζεις — αὐτὸ εἶναι τὸ θαῦμα -—
μὲ κουρελιασμένα μάτια
μὲ φλογωμένους κροτάφους ἀπ᾿ τὴν πτώση
νὰ γυρίζεις
στὴν καλὴ πλευρά σου.
Πεσμένος αἰσθάνεσαι
τὴν κόλαση ποὺ εἶναι ἡ αἰτιότητα
τὸ στῆθος ὡσὰν συστατικὸ τοῦ ἀέρα

15.2.19

Οι άνθρωποι καθρέφτες....[Ο Λύκος της Στέπας, Έρμαν Έσσε]

Στα σημάδια του λύκου της στέπας διέκρινες τον άνθρωπο της νύχτας. Το πρωί ήταν γι' αυτόν μια άσχημη ώρα, που την φοβόταν και ποτέ δεν του είχε φέρει τίποτα καλό.
Όχι, δεν ήταν, για τίποτα που πέρασε δεν ήταν κρίμα. Κρίμα είναι μόνο για το σήμερα και το τώρα, για όλες αυτές τις

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ....Διάλογος πρῶτος

Διάλογος πρῶτος

Σὰ νὰ μὴν ὑπήρξαμε ποτὲ
κι ὅμως πονέσαμε ἀπ᾿ τὰ βάθη.
Οὔτε ποὺ μᾶς δόθηκε μία ἐξήγηση
γιὰ τὸ ἄρωμα τῶν λουλουδιῶν τουλάχιστον.
Ἡ ἄλλη μισή μας ἡλικία θὰ περάσει
χαρτοπαίζοντας μὲ τὸ θάνατο στὰ ψέματα.
Καὶ λέγαμε πὼς δὲν ἔχει καιρὸ ἡ ἀγάπη
νὰ φανερωθεῖ ὁλόκληρη.
Μία μουσικὴ
ἄξια τῶν συγκινήσεών μας
δὲν ἀκούσαμε.
Βρεθήκαμε σ᾿ ἕνα διάλειμμα τοῦ κόσμου
ὁ σῴζων ἑαυτὸν σωθήτω.
Θὰ σωθοῦμε ἀπὸ μία γλυκύτητα
στεφανωμένη μὲ ἀγκάθια.
Χαίρετε ἄνθη σιωπηλὰ
μὲ τῶν καλύκων τὴν περισυλλογὴ
ὁ τρόμος ἐκλεπτύνεται στὴν καρδιά σας.
Ἐνδότερα ὁ Κύριος λειτουργεῖ
ἐνδότερα ὑπάρχουμε μαζί σας.
Δὲν ἔχει ἡ ἁπαλὴ ψυχὴ βραχώδη πάθη
καὶ πάντα λέει τὸ τραγούδι τῆς ὑπομονῆς.
Ὢ θὰ γυρίσουμε στὴν ὀμορφιὰ
μία μέρα…
Μὲ τὴ θυσία τοῦ γύρω φαινομένου
θὰ ἀνακαταλάβει, ἡ ψυχὴ τὴ μοναξιά της.

Pablo Neruda "Αργοπεθαίνει"

Pablo Neruda "Αργοπεθαίνει"
Αργοπεθαίνει
όποιος γίνεται σκλάβος της συνήθειας,
επαναλαμβάνοντας κάθε μέρα τις ίδιες διαδρομές,
όποιος δεν αλλάζει το βήμα του,
όποιος δεν ρισκάρει να αλλάξει χρώμα στα ρούχα του,
όποιος δεν μιλάει σε όποιον δεν γνωρίζει.

Αργοπεθαίνει
όποιος έχει την τηλεόραση για μέντωρα του

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ....Ἡ νύχτα μὲ συμφέρει

                                  Ἡ νύχτα μὲ συμφέρει
Πράγματι ἡ νύχτα μὲ συμφέρει.
Πρῶτα-πρῶτα ἐλαττώνει τὶς φιλοδοξίες· ὕστερα
διορθώνει τὶς σκέψεις· ἔπειτα
συμμαζώνει τὴ θλίψη καὶ τὴν κάνει ὑποφερτότερη
τὴ σιωπὴ μὲ σέβας ἀνατέμνει·
ἐξαίρει τὴν ὄσφρηση μὰ προπάντων ἡ νύχτα περιζώνει.

Αρθούρος Ρεμπώ - Μια εποχή στην κόλαση (απόσπασμα, "Μια νύχτα πήρα την ομορφιά στα γόνατα μου" )

Μια νύχτα πήρα την ομορφιά στα γόνατά μου και τη βρήκα πικρή και τη βλαστήμησα οπλίστηκα ενάντια στη δικαιοσύνη.
Δραπέτευσα... Ω μάγισσες, μιζέρια, μίσος εσείς θα διαφυλάξετε το θησαυρό μου. Κατόρθωσα να σβήσω απ' τα λογικά μου κάθε ελπίδα ανθρώπινη. Με ύπουλο σάλτο χίμηξα σα θηρίο πάνω σ' όλες τις χαρές σας να τις κατασπαράξω. Επικαλέστηκα τους δήμιους να δαγκάσω, πεθαίνοντας, τα κοντάκια των όπλων τους. Επικαλέστηκα κάθε οργή και μάστιγα να πνιγώ στο αίμα, στην άμμο η απόγνωση ήταν ο θεός μου. Κυλίστηκα στη λάσπη στέγνωσα στον αέρα του εγκλήματος ξεγέλασα τη τρέλα και η άνοιξη μου πρόσφερε το φρικαλέο γέλιο του ηλίθιου.

«Πώς δεν ήθελα να σπουδάσω»: Ένα διήγημα του Κώστα Βάρναλη

Στα 1898 τέλειωσα το σκολειό ― την έβδομη τάξη. Όσο έφτανε η άνοιξη και το καλοκαίρι, τόσο η ανυπομονησία μου μεγάλωνε πότε θα φτάσει η βλογημένη εκείνη ώρα που θ’ «ανακτήσω» την ελευθερία μου· δε θα έχω να διαβάζω, δε θα φοβάμαι τους δασκάλους, δε θα με δέρνει πια ο αδερφός μου... θα μάθω κι εγώ μια τέχνη, να γίνω «άντρας», όπως τόσα

14.2.19

Η εκρηκτική ομιλία του Χάρολντ Πίντερ στην τελετή απονομής του Νόμπελ Λογοτεχνίας

Ολόκληρη η ομιλία του Harold Pinter (ελλ.)

Το 1958 έγραψα:
«Δεν υπάρχουν καθαρές διαχωριστικές γραμμές μεταξύ αυτού που είναι πραγματικό και αυτού που δεν είναι, και κατά τον ίδιο τρόπο δεν υπάρχουν καθαρές διαχωριστικές γραμμές μεταξύ αυτού που είναι αληθινό και αυτού που δεν είναι. Δεν πρέπει κάτι να είναι οπωσδήποτε αληθινό ή μη αληθινό, μπορεί να είναι και τα δυο, και αληθινό και μη αληθινό».

Πιστεύω ότι αυτοί οι ισχυρισμοί ισχύουν ακόμα και σήμερα σε γενικές γραμμές σε ότι αφορά στην διερεύνηση της πραγματικότητας και της τέχνης. Ως συγγραφέας ακολουθώ αυτό το πιστεύω, ως πολίτης δεν μπορώ να το κάνω. Ως πολίτης πρέπει να αναρωτιέμαι: