Μαζί με τους πρωτόπλαστους στον παράδεισο, ζούσαν ζώα, πουλιά, ψάρια και άλλα πλάσματα του Θεού. Από αυτά το πιο πανούργο ήταν ο όφις, το φίδι, το οποίο μια μέρα πλησίασε την Εύα και της έκανε την ερώτηση:
«Είναι αλήθεια ότι ο Θεός σας απαγόρευσε να τρώτε από τους καρπούς των δέντρων του κήπου;»
Η Εύα του απάντησε πως ο Θεός τους απαγόρευσε μόνο τους καρπούς του δέντρου της γνώσης «του καλού και του κακού» και τους προειδοποίησε ότι, αν παραβούν την εντολή Του, θα γίνουν θνητοί και θα εκδιωχθούν από τον παράδεισο. «Δεν θα πεθάνετε», τη βεβαίωσε το φίδι. «Ο Θεός σάς είπε ότι τη μέρα που θα φάτε τον καρπό του δέντρου της γνώσης του καλού και του κακού θα “ανοίξουν τα μάτια σας” και θα γίνετε κι εσείς θεοί, και θα γνωρίζετε τι είναι καλό και τι κακό και πονηρό».
Πίστεψε το φίδι η Εύα, έκοψε απαγορευμένους καρπούς, έφαγε η ίδια, κι έδωσε και στον Αδάμ. Αμέσως «ανοίχτηκαν οι οφθαλμοί τους» και κατάλαβαν ότι ήταν κακό να είναι γυμνοί.
Γι’ αυτό έραψαν φύλλα συκής για να φτιάξουν περιζώματα και να σκεπάσουν το σώμα τους, και στη συνέχεια κρύφτηκαν στα δέντρα…
Όταν ρώτησε τον Αδάμ ο Θεός γιατί κρύβεται, του απάντησε ότι ήταν κακό να κυκλοφορεί γυμνός στον κήπο και αυτός ήταν ο λόγος.
«Και ποιος σου είπε ότι είναι κακό να είσαι γυμνός;» τον ρώτησε ο Θεός. «Μήπως έφαγες τον απαγορευμένο καρπό;»
«Η γυναίκα, την οποία εσύ μου έδωσες για να με συντροφεύει, μου πρόσφερε τον καρπό και εγώ τον έφαγα», του απάντησε ο Αδάμ. Ήταν σαν να έλεγε: Η Εύα φταίει και Εσύ που μου την έδωσες για σύντροφο. Εγώ δεν φέρω καμία ευθύνη.
Ρώτησε τότε ο Θεός την Εύα: «Γιατί το έκανες αυτό;» Κι εκείνη του απάντησε: «Το φίδι με απάτησε, λέγοντάς μου ότι θα γίνουμε κι εμείς Θεοί». Έριξε κι αυτή αλλού την ευθύνη, στο φίδι.
Τότε ο Θεός τιμώρησε και τους τρεις.
Η Εύα του απάντησε πως ο Θεός τους απαγόρευσε μόνο τους καρπούς του δέντρου της γνώσης «του καλού και του κακού» και τους προειδοποίησε ότι, αν παραβούν την εντολή Του, θα γίνουν θνητοί και θα εκδιωχθούν από τον παράδεισο. «Δεν θα πεθάνετε», τη βεβαίωσε το φίδι. «Ο Θεός σάς είπε ότι τη μέρα που θα φάτε τον καρπό του δέντρου της γνώσης του καλού και του κακού θα “ανοίξουν τα μάτια σας” και θα γίνετε κι εσείς θεοί, και θα γνωρίζετε τι είναι καλό και τι κακό και πονηρό».
Πίστεψε το φίδι η Εύα, έκοψε απαγορευμένους καρπούς, έφαγε η ίδια, κι έδωσε και στον Αδάμ. Αμέσως «ανοίχτηκαν οι οφθαλμοί τους» και κατάλαβαν ότι ήταν κακό να είναι γυμνοί.
Γι’ αυτό έραψαν φύλλα συκής για να φτιάξουν περιζώματα και να σκεπάσουν το σώμα τους, και στη συνέχεια κρύφτηκαν στα δέντρα…
Όταν ρώτησε τον Αδάμ ο Θεός γιατί κρύβεται, του απάντησε ότι ήταν κακό να κυκλοφορεί γυμνός στον κήπο και αυτός ήταν ο λόγος.
«Και ποιος σου είπε ότι είναι κακό να είσαι γυμνός;» τον ρώτησε ο Θεός. «Μήπως έφαγες τον απαγορευμένο καρπό;»
«Η γυναίκα, την οποία εσύ μου έδωσες για να με συντροφεύει, μου πρόσφερε τον καρπό και εγώ τον έφαγα», του απάντησε ο Αδάμ. Ήταν σαν να έλεγε: Η Εύα φταίει και Εσύ που μου την έδωσες για σύντροφο. Εγώ δεν φέρω καμία ευθύνη.
Ρώτησε τότε ο Θεός την Εύα: «Γιατί το έκανες αυτό;» Κι εκείνη του απάντησε: «Το φίδι με απάτησε, λέγοντάς μου ότι θα γίνουμε κι εμείς Θεοί». Έριξε κι αυτή αλλού την ευθύνη, στο φίδι.
Τότε ο Θεός τιμώρησε και τους τρεις.
Το φίδι το καταράστηκε να σέρνεται με την κοιλιά του…
Τον Αδάμ να κερδίζει με ιδρώτα, κόπο και βάσανα το ψωμί του, μέχρι να πεθάνει και να επιστρέψει στο χώμα από το οποίο φτιάχτηκε, «γιατί χώμα είσαι και εις το χώμα θα “απελεύσεις”»…
Η τιμωρία της Εύας περιλάμβανε να γεννά με πόνο τα παιδιά της, να είναι πάντα αφοσιωμένη στον άνδρα της και να είναι αυτός ο κύριός της.
Κάνοντας μια διασταλτική ερμηνεία του κειμένου της Παλαιάς Διαθήκης, σε μια προσπάθεια να δώσουμε κάποιες εξηγήσεις για τη σημερινή συμπεριφορά του ανθρώπου, μπορούμε να πούμε ότι:…
Ο Θεός έδωσε στον άνθρωπο το δικαίωμα της επιλογής και της ελεύθερης βούλησης, ταυτόχρονα όμως τους επισήμανε την ευθύνη και τις συνέπειες σε περίπτωση που παρέβαιναν τις εντολές Του.
Με βάση τα ανωτέρω, κανένας δεν έχει το δικαίωμα να αποφασίζει για λογαριασμό μας, κι εμείς οφείλουμε να σεβόμαστε το δικαίωμα των άλλων να αποφασίζουν για τον εαυτό τους. Μπορούμε να επιλέγουμε ελεύθερα τι επιθυμούμε ή τι θέλουμε να κάνουμε, αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα την ευθύνη για τις επιλογές μας, χωρίς να περιορίζουμε το δικαίωμα κανενός να έχει τις δικές του επιθυμίες, να παίρνει τις δικές του αποφάσεις και να αναλαμβάνει την ευθύνη για τις επιλογές του.
Η Εύα έπεισε τον Αδάμ να φάει κι αυτός από τον απαγορευμένο καρπό, λέγοντάς του ότι θα γίνουν και αυτοί Θεοί, όπως της είχε πει το φίδι. Έπεισε τον Αδάμ να κάνει το ίδιο που έκανε κι εκείνη.
Κάνοντας μια διασταλτική ερμηνεία του κειμένου της Παλαιάς Διαθήκης, σε μια προσπάθεια να δώσουμε κάποιες εξηγήσεις για τη σημερινή συμπεριφορά του ανθρώπου, μπορούμε να πούμε ότι:…
Ο Θεός έδωσε στον άνθρωπο το δικαίωμα της επιλογής και της ελεύθερης βούλησης, ταυτόχρονα όμως τους επισήμανε την ευθύνη και τις συνέπειες σε περίπτωση που παρέβαιναν τις εντολές Του.
Με βάση τα ανωτέρω, κανένας δεν έχει το δικαίωμα να αποφασίζει για λογαριασμό μας, κι εμείς οφείλουμε να σεβόμαστε το δικαίωμα των άλλων να αποφασίζουν για τον εαυτό τους. Μπορούμε να επιλέγουμε ελεύθερα τι επιθυμούμε ή τι θέλουμε να κάνουμε, αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα την ευθύνη για τις επιλογές μας, χωρίς να περιορίζουμε το δικαίωμα κανενός να έχει τις δικές του επιθυμίες, να παίρνει τις δικές του αποφάσεις και να αναλαμβάνει την ευθύνη για τις επιλογές του.
Η Εύα έπεισε τον Αδάμ να φάει κι αυτός από τον απαγορευμένο καρπό, λέγοντάς του ότι θα γίνουν και αυτοί Θεοί, όπως της είχε πει το φίδι. Έπεισε τον Αδάμ να κάνει το ίδιο που έκανε κι εκείνη.
Τον χειραγώγησε!
Οφείλουμε, λοιπόν, να μην επιτρέπουμε σε κανέναν να μας ελέγχει, να μας επιβάλλει τι να κάνουμε, να μας χειραγωγεί.
Οφείλουμε, λοιπόν, να μην επιτρέπουμε σε κανέναν να μας ελέγχει, να μας επιβάλλει τι να κάνουμε, να μας χειραγωγεί.
Και επειδή «ό σύ μισείς ετέρω μή ποιήσεις» (αυτό που μισείς να κάνουν σε εσένα, μην το κάνεις εσύ σε άλλους), κι εμείς δεν πρέπει να ασκούμε έλεγχο, ούτε να επιβάλλουμε την άποψή μας ή να χειραγωγούμε κανέναν άλλον, όποια και να είναι η σχέση μας μαζί του.
Έχουμε υποχρέωση να αναλαμβάνουμε την ευθύνη των πράξεών μας, πράγμα που απέφυγαν ο Αδάμ και η Εύα.
101 ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΖΩΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ-ΚΥΠΡΑΙΟΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΟΠΤΡΑ
https://www.lecturesbureau.gr
Εικόνα: https://angelalvarezdesotomayor.blogspot.com/2014/05/el-dedo-senalador.html?spref=pi
Έχουμε υποχρέωση να αναλαμβάνουμε την ευθύνη των πράξεών μας, πράγμα που απέφυγαν ο Αδάμ και η Εύα.
101 ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΖΩΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ-ΚΥΠΡΑΙΟΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΟΠΤΡΑ
https://www.lecturesbureau.gr
Εικόνα: https://angelalvarezdesotomayor.blogspot.com/2014/05/el-dedo-senalador.html?spref=pi