21.5.21

Η «Μουσειακή Αποθήκη» στον Μακρύγιαλο και οι απολιθωμένες χελώνες 3 εκ. ετών ¨Titanochelon Bacharidisi¨ – Επιστολή διαμαρτυρίας επαγγελματιών στην Υπουργό Πολιτισμού

Η Επιτροπή Πολιτών της βόρειας Πιερίας αποτελούμενη από επαγγελματίες και ιδιώτες, της περιοχής, που μετά από τέσσερα χρόνια λειτουργίας της Μουσειακής Αποθήκης Μακρυγιάλου Πιερίας, με επιστολή τους προς την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, διεκδικούν τα εξής:

– Η Μουσειακή Αποθήκη να είναι επισκέψιμη όλες τις εργάσιμες ημέρες και όλες τις εργάσιμες ώρες της εβδομάδας και όχι (όπως συμβαίνει έως τώρα) κατόπιν συνεννοήσεως με την ΕΦΑ Πιερίας.

Το θέμα της συνεννόησης να αφορά αποκλειστικά και μόνο στα πολυάριθμα γκρουπ ή στα σχολεία ή στα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα τα οποία πιθανώς να προσφέρονται. Άλλωστε, η Μουσειακή Αποθήκη είναι στελεχωμένη με προσωπικό όλων των ειδικοτήτων (αρχαιολόγοι, συντηρητές, εργάτες, αρχαιοφύλακες) και έτσι μπορεί να υποδέχεται το κοινό χωρίς ελλείψεις ή προβλήματα.

– Να τοποθετηθούν πινακίδες έξω από τη Μουσειακή Αποθήκη, όπου να αναγράφονται οι ώρες και οι ημέρες λειτουργίας, καθώς και να αναφέρεται σαφώς ο τίτλος του κτιρίου! Είναι ακατανόητο τέσσερα χρόνια μετά τη λειτουργία του αυτό το δημόσιο κτίσμα να μην διαθέτει πινακίδα/τίτλο, καθώς και αναρτημένο ωράριο επισκέψεων. Έρχονται τουρίστες ή επισκέπτες και ρωτάνε τι είναι αυτό το κτίριο, καθώς δεν υπάρχει η παραμικρή σήμανση, ως οφείλει να έχει!

– Να είναι σαφές από ποια θύρα μπορούν να εισέρχονται οι επισκέπτες, καθώς αν βρεθεί κάποιος εκεί δεν μπορεί να καταλάβει από πού είναι η είσοδος.

– Να λειτουργεί μόνιμη έκθεση στον επάνω όροφο του κτιρίου με τα αρχαιολογικά ευρήματα , την οποία θα μπορεί το κοινό να επισκέπτεται, πέρα από τους χώρους των εργαστηρίων (κάτω όροφος). Αυτή η έκθεση πρέπει να έχει εικόνα μουσειακή και όχι αποθηκευτικού τύπου.

– Να συγκεντρωθούν στη Μουσειακή Αποθήκη αρχαιότητες που εκτίθενται σε εξωτερικούς ιδιωτικούς χώρους ακόμα και παραθαλάσσιων beach bar (τα στοιχεία και φωτογραφίες στην διάθεσή σας) και να κοσμήσουν ίσως τον αύλειο χώρο του εν λόγω κτιρίου. Αυτό, ως γνωστό, ήδη γίνεται σε πολλά Μουσεία, όπως π.χ. στο γειτονικό μας Αρχαιολογικό Μουσείο της Βέροιας Ημαθίας.

– Να μας απαντήσετε εάν στα πλαίσια λειτουργίας της Μουσειακής Αποθήκης μπορούν να στεγάζονται και να εκτίθενται στο κοινό οι ΤΙΤΑΝΟΧΕΛΩΝΕΣ ΤΟΥ ΜΑΚΡΥΓΙΑΛΟΥ (απολιθωμένες χελώνες 3 εκ. ετών ¨Titanochelon Bacharidisi¨), που βρέθηκαν στην περιοχή μας, καθώς στην Πιερία δεν υπάρχει Μουσείο Φυσικής Ιστορίας. 
Συγκεκριμένα, 4-6 σε αριθμό Τιτανοχελώνες ανακαλύφθηκαν το 2015 στην παραλία του Μακρυγιάλου, οι οποίες σήμερα στεγάζονται σε ξενοδοχείο στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης (τα στοιχεία στη διάθεσή σας). Είναι πραγματικά κρίμα τέτοια ευρήματα να μένουν στην αφάνεια και να μην γίνονται κτήμα όλων των πολιτών και ειδικά των παιδιών και των νέων.

– Ο εν λόγω οργανισμός να εκπληρώσει τον Μουσειακό του ρόλο και όχι μόνο τον εργαστηριακό και αποθηκευτικό, όπως συμβαίνει έως τώρα! Αυτό το κτίριο να μην αποτελεί μόνο τον τόπο αποθήκευσης, συντήρησης, μελέτης των ευρημάτων και σημείο αναφοράς γραφειοκρατικών εργασιών. Ουσιαστικός στόχος είναι να μετατραπεί σ’ ένα ίδρυμα το οποίο να γνωστοποιεί, να εκθέτει τέχνεργα, με σκοπό την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία του κοινού. Να είναι ένα πολιτιστικό ίδρυμα πολυθεματικό, με ρόλο ζωντανό μέσα στην κοινωνία, με ανοιχτή πρόσβαση και όχι το πλεονέκτημα κάποιας επιστημονικής ¨ελίτ¨. Οι εποχές κατά τις οποίες η Τέχνη αποτελούσε προνόμιο των λίγων και εκλεκτών ανήκει στο παρελθόν. Στην πράξη σημαίνει ότι θέλουμε να μπορούν να γίνονται στο κτίριο αυτό πολιτιστικές δραστηριότητες, όπως συναυλίες στον αύλειο χώρο, διαλέξεις για το ευρύ κοινό, εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, παρουσιάσεις κ.ο.κ.

Κυρία Υπουργέ,

είναι καιρός αυτός ο αποθηκευτικός μουσειακός οργανισμός στο Μακρύγιαλο Πιερίας ν’ αποτελέσει αφετηρία για την πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη ολόκληρου του Δήμου Πύδνας- Κολινδρού, αλλά και συνολικότερα της Πιερίας. Αποτελεί πάγιο αίτημα όλων των δημοτών και κυρίως των επαγγελματιών, ο συγκεκριμένος φορέας να λειτουργήσει ουσιαστικά και να γίνει ένα πρότυπο διαδραστικής, ζωντανής και σύγχρονης μορφής Μουσειακής Αποθήκης στην Ελλάδα, προς όφελος του πολιτισμού, αλλά και της τοπικής οικονομίας.