13.2.24

ΡΕΝΑ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ. Αποκλειστική συνέντευξη στο OlymposVoice : «Αχ, αυτός ο “Καθρέφτης” πόσο εγώ ήμουν».ΦΩΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ


Η Ρένα Αθανασοπούλου είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. με μεταπτυχιακές σπουδές στην παιδαγωγική του θεάτρου και αριστούχος διπλωματούχος λυρικού τραγουδιού και ανώτερων θεωρητικών της μουσικής. Επίσης έχει σπουδάσει θέατρο στο Πανεπιστήμιο Freie του Βερολίνου και στην Ακαδημία του Εθνικού Θεάτρου. Επιπλέον έχει κάνει σπουδές δημιουργικής γραφής και εικαστικών τεχνών (ζωγραφική, κόμικ, σκηνογραφία, ενδυματολογία, φωτογραφία, βίντεο).
Ξεκίνησε να ασχολείται με τη συγγραφή σε ηλικία 6 ετών. Έχει διακριθεί σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς. Έχουν δημοσιευθεί ποιήματά της και θεατρολογικές μελέτες και έχουν αναρτηθεί ηλεκτρονικά εικονογραφημένα λογοτεχνικά βιντεοπρότζεκτ και μελοποιημένοι στίχοι. Παράλληλα έχει εικονογραφήσει βιβλία και παραμύθια. Ανά διαστήματα έχει αρθρογραφήσει σε εφημερίδες καλύπτοντας μεγάλα καλλιτεχνικά φεστιβάλ.
Επιμέλεια:
Θεοχάρης Μπικηρόπουλος
Συγγραφέας -Blogger

Έχει παρουσιάσει ατομικά ρεσιτάλ και έχει συμμετάσχει σε μουσικές και θεατρικές παραστάσεις. Έχει συνθέσει μουσική για τον κινηματογράφο και το θέατρο, καθώς και για το 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ερασιτεχνικής Αστρονομίας. Τέλος έχει διδάξει θέατρο σε σχολεία και εργαστήρια και έχει πραγματοποιήσει επιμορφώσεις και εισηγήσεις σε συνέδρια και ημερίδες. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα www.renavox.gr

 
1. Κυρία Αθανασοπούλου, πως ξεκίνησε το συγγραφικό/εκδοτικό σας ταξίδι;
Αγαπητέ κύριε Μπικηρόπουλε, είναι τιμή μου που παρουσιάζετε το έργο μου στο πολιτιστικό σας ιστολόγιο. Το συγγραφικό και συνάμα εκδοτικό μου ταξίδι ξεκίνησε με την εικονογραφημένη μουσικοποιητική συλλογή «Τάσεις φυγής σε παράλληλο σύμπαν» (ISBN: 978-618-00-4089-0) που αποτελεί για εμένα ένα όνειρο ζωής, καθώς συνδυάζει όλες τις καλλιτεχνικές μου ιδιότητες και είναι ένα έργο αμιγές πρωτότυπο στη σύλληψη και κυρίως στη σύνθεση και την παραγωγή. Στο κινηματογραφικό promo video που δημιούργησα με το μουσικό μου συνεργάτη Κώστα Μαργαρίτη μπορείτε να πάρετε μια γεύση του βιβλίου https://www.youtube.com/watch?v=W2lOidIxGwA&t=4s
Η συλλογή διατίθεται αποκλειστικά στα βιβλιοπωλεία “Πρωτοπορία”
https://www.protoporia.gr/a8anasopoyloy-rena-taseis-fyghs-se-parallhlo-sympan-9786180040890.html
και από τις εκδόσεις "Αφοί Κυριακίδη" https://www.afoikyriakidi.gr/el/taseis-fygis
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα μου : www.renavox.gr

2. Τι σας εμπνέει;
Είναι μαγικό, αν σκεφτεί κανείς τι μπορεί να εμπνεύσει μία δημιουργία... ένας πίνακας, η σκιά στην άκρη του δρόμου, μία μελωδία που γλιστρά έξω από ένα ανοιχτό παράθυρο, ένα βλέμμα, μία σιωπή, ένα άλλο έργο τέχνης, ένα παρατημένο αντικείμενο, ένα πιόνι παιχνιδιού... ατελείωτη η λίστα, όπως και η τέχνη...

3. Γιατί αυτό που γράφετε θέλετε να το μοιραστείτε με τον κόσμο;
Αν και γράφω ποίηση από 6 ετών και έχω συμμετάσχει κατά καιρούς σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς και ομαδικές συλλογές, πρώτη φορά ένιωσα έτοιμη να επικοινωνήσω, να μοιραστώ το έργο μου, να εκτεθώ συναισθηματικά μέσα από αυτό.   


4. O Charles Baudelaire, σε μία περίοδο που τα όρια της λογοτεχνίας και της ποίησης ήταν συγκεχυμένα, είχε γράψει «Να είσαι ποιητής, ακόμη και στον πεζό λόγο». Στη σημερινή εποχή, υπάρχουν όρια ανάμεσα στην ποίηση και στην πεζογραφία;
Δεν είμαστε πλέον στην εποχή που ως ποίημα ορίζεται ο ομοιοκατάληκτος στίχος. Υπάρχει πάντα αυτή η επιλογή, μπορεί όμως να γίνει συνδυασμός, ο στίχος να βασιστεί στο ρυθμό του λόγου ή να είναι τελείως ελεύθερος και κάποιες φορές να φτάσει ή να ξεπεράσει την έννοια του πεζού αφηγηματικού είδους. Οι αναγνώστες όμως είναι «εκπαιδευμένοι» σε αυτές τις ακροβασίες της πένας και της γλώσσας και μπορούν να παρακολουθήσουν τη διάχυση της λογοτεχνικής φόρμας. Αφετηρία πλέον αποτελεί η έμπνευση, το προσωπικό ύφος γραφής και ο πειραματισμός.

5. Πού σας βρίσκει η ποίηση;
Παντού! 
Η φράση ενός μαθητή μού εντυπώνεται σαν ποίημα, όταν εκφράζει κάτι πηγαίο. Η τρυφερή κίνηση ενός ανθρώπου προς κάποιον που έχει ανάγκη αποτελεί για μένα ένα ποίημα. Κι εγώ καταγράφω στο μυαλό μου ή σε χαρτάκια τις καθημερινές εικόνες, τις σκηνές, τις εμπειρίες που σημαδεύουν τις αισθήσεις και τις ευαισθησίες μου, που συνομιλούν με τα ενδιαφέροντά μου ή μου δημιουργούν καινούρια.
  


6. Μιλήστε μας για το βιβλίο σας.
Η συλλογή «Τάσεις φυγής σε παράλληλο σύμπαν» αποτελείται από 41 ποιήματα που συνοδεύονται από σκίτσα σχεδιασμένα με κάρβουνο και κλυδωνίζονται θεματικά ανάμεσα στην ερωτική υπέρβαση και τα σύγχρονα αδιέξοδα.
Στον πρόλογο και στο οπισθόφυλλο έχουν παραθέσει κριτικές η κα Κούλα Αδαλόγλου (διακεκριμένη ποιήτρια, φιλόλογος, κριτικός λογοτεχνίας) και ο κος Αριστοτέλης Παπαγεωργίου (φιλόλογος, θεατρολόγος, κριτικός/αρθρογράφος).
Το κάρβουνο που επέλεξα για την εικονογράφηση είναι το αγαπημένο μου υλικό. Εκπέμπει μια δραματικότητα, καθώς τονίζει αμείλικτα. Παράλληλα λατρεύω να σβήνω με τα δάχτυλα βάζοντας φθαρμένα αποσιωπητικά. Σαν μια άλλη γραφή, όπου τα σύμβολα του κειμένου μεταμορφώνονται σε αφηγητές μιας σπονδυλωτής ιστορίας.
Θα ήθελα ακόμα να αναφέρω ότι η αυτοέκδοση ήταν μια απόλυτα συνειδητή επιλογή. Μου είχε δοθεί η δυνατότητα να υπογράψω συμβόλαια με αξιόλογους εκδοτικούς οίκους που εκτιμώ και θαυμάζω. Ήθελα όμως να έχω τον έλεγχο της ποιότητας και της αισθητικής επιμέλειας σε κάθε στάδιο δημιουργίας, γιατί είχα να αντιμετωπίσω την ιδιαίτερη πρόκληση του συνδυασμού τεσσάρων τεχνών και δύο παραγωγών : από τη μία συγγραφή, εικονογράφηση, θεατρική απαγγελία, μουσική και από την άλλη έκδοση βιβλίου και παραγωγή CD.

7. Τι πιστεύετε ότι αποκομίζει από το βιβλίο σας ο αναγνώστης ;
Μετά από αρκετές μουσικοθεατρικές βιβλιοπαρουσιάσεις σε διάφορες πόλεις - ανάμεσα σε αυτές εντάσσεται η συμμετοχή μου στα φετινά «Αικατερίνεια 2023» με την πολύπλευρη παρουσίαση του έργου μου από εσάς, κύριε Μπικηρόπουλε- είχα τη χαρά να γνωρίσω πολλούς αναγνώστες και να λάβω ανατροφοδότηση από την επαφή τους με το έργο μου, γεγονός που εκτιμώ και αποζητώ με ειλικρινές ενδιαφέρον. Κάποιοι λοιπόν βίωσαν έντονα συναισθήματα, άλλοι αφέθηκαν στις ατμοσφαιρικές εικόνες και άλλοι εντόπισαν στοιχεία του εαυτού τους και της προσωπικής ή κοινωνικής τους ζωής. Θυμάμαι ανθρώπους να με συναντούν στο δρόμο και να λένε : «Αχ, αυτός ο “Καθρέφτης” πόσο εγώ ήμουν». Επίσης αναγνώστες που δήλωναν ότι δεν είχαν επαφή με την ποίηση, μπόρεσαν χάρη στην ηχογραφημένη της εκδοχή να την προσεγγίσουν. Άλλοι μάλιστα μου έγραψαν ότι ενέταξαν την ακρόαση του CD στην καθημερινότητά τους.
Κάποιοι με ρώτησαν τι είναι αυτό το Παράλληλο σύμπαν... Είναι ο τρόπος που επιλέγουμε να βιώσουμε τον πραγματικό μας εαυτό πέρα από κοινωνικές ή άλλες συμβάσεις, είναι κομμάτι της επιβίωσής μας και ορίζει τη θέση μας στον κόσμο. Εμπεριέχει το στοιχείο της υπέρβασης και την συναισθηματικής έκθεσης, του καθημερινού αγώνα ενάντια στη φθορά της μοναξιάς και της αλλοτρίωσης. Ελπίζω να βρείτε μέσα στους στίχους και στις νότες μας το δικό σας «παράλληλο σύμπαν».   

8. Μιλήστε μας για τη μουσική επένδυση των στίχων, των δημιουργιών σας.
Το βιβλίο περιέχει CD και QR CODE με απαγγελία δική μου και συνθέσεις του μουσικού και πολυοργανίστα Κώστα Μαργαρίτη για να μπορούν οι αναγνώστες να απολαύσουν τα ποιήματα και ηχητικά με ιδιαίτερη έμφαση στην αισθητική και ατμοσφαιρική τους ερμηνεία. Σημαντική αφορμή για τη δημιουργία του ήταν η επιθυμία να έχουν ολοκληρωμένη πρόσβαση στα ποιήματα και οι άνθρωποι με προβλήματα όρασης.
Για το παρόν βιβλίο ο Κώστας Μαργαρίτης έχει συνθέσει τη μουσική, έχει αναλάβει την ενορχήστρωση και έχει παίξει κλαρινέτο, πιάνο, κιθάρα, νέυ, φλογέρα, φλάουτο, σαξόφωνο και ακορντεόν. Όλα τα cd κατασκευάστηκαν με αυθεντική γυάλινη μήτρα (glass mastering) και offset εκτύπωση σε ένα από τα καλύτερα εργοστάσια της Ευρώπης.
Κάθε κομμάτι είναι ένας μικρόκοσμος. Έχει διαφορετική ατμόσφαιρα, ερμηνεία, ηχητική. Κάθε ποίημα με τα σκίτσα και την ηχογραφημένη του απόδοση γίνεται τρισδιάστατο. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω ένα από τα μηνύματα που λάβαμε, όταν αναρτήσαμε το ηχογραφημένο αρχείο από το Ποίημα Άπατρις: "Σε ένα μόνο λεπτό πόσα συναισθήματα μπορούν να χωρέσουν;"   



9. Τα έργα σας, αποτυπώνουν και την εποχή τους, (την περίοδο της δημιουργίας);
Επιτρέψτε μου να πω, ότι βρίσκω πολύ εύστοχη την ερώτησή σας. Τα ποιήματα του βιβλίου ξεκίνησαν να γράφονται την περίοδο της καραντίνας επιφορτίζοντας τους στίχους με την ανασφάλεια, τη μοναξιά, τον εγκλωβισμό, το φόβο που μοιράζονταν οι άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη. Μέσα σε αυτό το επισφαλές περιβάλλον εξέφρασα κι εγώ τις πιο σκοτεινές πτυχές της συγγραφικής μου δημιουργίας κατορθώνοντας έτσι να επιβιώσω ψυχικά αντανακλώντας το και ταυτόχρονα επινοώντας σχέδια διαφυγής και αισιόδοξης σκέψης. Ο έρωτας δίνει σε αρκετά σημεία το παρόν αποτυπώνοντας τη βάση της ανθρώπινης ύπαρξης και συνύπαρξης.
Επίσης στην αρχή της πρώτης καραντίνας δημιούργησα το εικονογραφημένο βιντεοπρότζεκτ «Το Χρυσόψαρο» για τις ευπαθείς ομάδες αφιερώνοντάς το στο Σύλλογο για παιδιά με συγγενείς καρδιοπάθειες «Παιδικές καρδιές». Ακολούθησε το τραγούδι «Η Αγάπη δεν αλλάζει» με θέμα την καραντίνα μέσα από τα μάτια των παιδιών σε συνεργασία με τον μουσικό Θεόδωρο Μουρουζίδη και το εικονογραφημένο βιντεοπρότζεκτ «Μια ακόμα χαμένη μάχη» για τους αμάχους της Γάζας σε συνεργασία με τον σαξοφωνίστα Κώστα Μαργαρίτη. Πιστεύω ότι η τέχνη οφείλει να παίρνει θέση μπροστά σε καταστάσεις που θέτουν τη ζωή και τον ανθρωπισμό σε κίνδυνο.

10. «Αν ένα πουλί μπορούσε να πει με ακρίβεια τι τραγουδάει, γιατί τραγουδάει, και τι είναι αυτό που τραγουδάει, δεν θα τραγούδαγε», είπε ο Πωλ Βαλερύ. Η ποίηση που «δεν καταλαβαίνουμε» ποιους αφορά;
Κάθε μορφή τέχνης έχει αυτή τη μαγική ιδιότητα/ιδιαιτερότητα. Η κατανόηση μπορεί να συνδεθεί με το επίπεδο μόρφωσης ή την προηγούμενη αναγνωστική εμπειρία, αλλά κατά βάση είναι άμεσα συνυφασμένη με την ανάγκη που έχει κάποιος να αφεθεί στις εικόνες και το συμβολικό κομμάτι που προβάλλει ένα έργο. Παράλληλα αποτελεί ένα συναισθηματικό καταφύγιο, όπου το «λεξικό» δεν έχει κανένα νόημα πια, αφού συνομιλεί με την ψυχή του. Δεν είναι τυχαίο που οι τέχνες έχουν θεραπευτική επίδραση. Η επαφή αυτή οδηγεί σε συνομιλία με το έργο, το δημιουργό και τον εαυτό μας.

11. Τα τελευταία χρόνια, με όσα ζούμε, έχετε επηρεαστεί στη σκέψη;
Προσωπικά σταμάτησα να αναβάλλω και να αναβάλλομαι σε κάθε επίπεδο καλλιτεχνικής, εθελοντικής, παιδαγωγικής δράσης και προσωπικής επικοινωνίας. Επίσης ζω το παρόν με όλες μου τις αισθήσεις , νιώθοντας ευγνωμοσύνη για την κάθε ημέρα χωρίς να θεωρώ τίποτα δεδομένο.  

12. Επηρέασε την πολιτική σας σκέψη; Έχετε αναθεωρήσει κάτι σε σχέση με τις πολιτικές πεποιθήσεις σας;
Φυσικά. Διαπίστωσα ότι δεν με εκφράζει κανένα κόμμα, καθώς απογοητεύτηκα πλήρως από τις διαδοχικές λαθεμένες επιλογές των διαφόρων κομμάτων που οδήγησαν σε μια γενικευμένη κρίση αξιών και αξίας. Αυτό όμως δεν εμποδίζει τις πολιτικές μου πεποιθήσεις να υφίστανται και να ορίζουν τη δράση μου ως πολίτη. Και πάντα ψηφίζω ερευνώντας την ιστορία, τη στοχοθεσία και τη σύσταση των κομμάτων επιλέγοντας συχνά να στηρίξω μικρότερα σχήματα με αφοσιωμένα και διαλεκτικά μέλη.

13. Ποιο θεωρείτε ως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι συνάνθρωποί μας, οι φίλοι, οι γείτονές σας;
Η μοναξιά. Βλέπουμε καταναλωτισμό, καπιταλισμό, μαζικοποίηση και παγκοσμιοποίηση, αλλά οι ανθρώπινες σχέσεις υποβαθμίζονται διαρκώς μετατρέποντας τον εαυτό μας σε προϊόν (αυτο)διαφήμισης. Ο αλτρουισμός έχει καμουφλαριστεί με ιδιοτελή και επιτηδευμένες προβολές και το χαμόγελο των συνανθρώπων μας κρύβει όλο και πιο συχνά αβάσταχτη ερημιά και αδυναμία για ουσιαστική επαφή.

14. Με ποιον/ποια πολιτικό θα θέλατε να βγείτε για φαγητό ή ποτό και θα θέλατε να του/της πείτε όλα όσα πιστεύετε ότι πρέπει να ακούσει ένας πολιτικός;
Χωρίς παρεξήγηση, με κανέναν από όσους ξέρουμε. Θα ήθελα να συναντηθώ με ανθρώπους που είχαν τις ικανότητες, τις γνώσεις και την κοινωνική ευαισθησία και συνείδηση να προσφέρουν, να δράσουν, να αλλάξουν τον κόσμο μας, αλλά επέλεξαν να μείνουν εκτός της κανιβαλικής πολιτικής παλέστρας για να μην γίνουν αυτό που απεχθάνονται.
   

15. Τι θα του λέγατε για τον πολιτισμό, τις τέχνες και ιδιαίτερα για το βιβλίο και τη φιλαναγνωσία;
ΑΝ συναντούσα τους παραπάνω, θα μοιραζόμασταν αστείρευτους δημιουργικούς διαλόγους για την αναβάθμιση του βιβλίου ως καλλιτεχνικό έργο, τη στήριξη των συγγραφέων και των πνευματικών τους δικαιωμάτων, τη στήριξη εκδόσεων με όραμα και προσωπικό ενδιαφέρον για τα βιβλία, την πρόσβαση συνανθρώπων μας με αναπηρίες σε πλούσιο πολυθεματικά υλικό, τον εφοδιασμό όλων των βιβλιοθηκών, ακόμα και σε επαρχιακές περιοχές, φυλακές, νοσοκομεία, ορφανοτροφεία κ.ά. Επίσης θα πρότεινα τη σύνδεση και σύνθεση τεχνών με την αναγνώριση και στήριξη της συνεργασίας δημιουργών, ώστε κάθε μορφή τέχνης να αποκτά βιωματικό και διαδραστικό πλαίσιο παρουσίασης και προσέγγισης.

16. Πώς «ονειρεύεστε» το συγγραφικό σας μέλλον; Τι θα θέλατε να σας συμβεί;
Δεν με ενδιαφέρει το εμπορικό κομμάτι, αλλά η ποιότητα σε κάθε δημιουργικό στάδιο. Γι’ αυτό το πρώτο μου βιβλίο αποτελεί αυτοέκδοση. Ήθελα να με εκφράζει ως δημιουργό και ως αναγνώστη του. Στο μέλλον ελπίζω τα έργα μου να αγγίξουν κι άλλους ανθρώπους, να εκφράσουν τις αγωνίες που βιώνουν και να τους προσφέρουν ένα εναλλακτικό καταφύγιο έμπνευσης και ανατροφοδότησης. Επίσης θα ήθελα να προχωρήσω σε νέες συνεργασίες συνδυάζοντας πάντα διάφορα είδη τέχνης και δημιουργώντας πολυδιάστατους διαδραστικούς κόσμους.

17. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας έλληνες και ποιοι ξένοι συγγραφείς;
Κυρίως συγγραφείς κοινωνικοπολιτικά ευαισθητοποιημένοι, που πρόσφεραν με το έργο τους αισθητικά και ιδεολογικά, αποτυπώνοντας την εποχή τους και ταυτόχρονα κληροδοτώντας μας πολύτιμα διαχρονικά μηνύματα. 
Για παράδειγμα ο Γιάννης Ρίτσος, Ο Νικηφόρος Βρεττάκος, Ο Άρης Αλεξάνδρου, ο Αντώνης Σαμαράκης, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, Ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, ο Ναζίμ Χικμέτ, ο Αζίζ Νεσίν είναι μερικοί από τους αγαπημένους μου λογοτέχνες.   


18. Με ποια κριτήρια επιλέγετε ένα βιβλίο;
Άλλοτε τραβά την προσοχή μου ο τίτλος, το θέμα, άλλοτε το εξώφυλλο, καθώς είμαι και εικονογράφος, η σύνοψη και η κριτική στο οπισθόφυλλο και φυσικά η επαφή μου με δείγματα γραφής από τυχαία σημεία του βιβλίου. Κάποιες φορές επιλέγω με βάση τη βιογραφία του συγγραφέα και συχνά αποφασίζω να στηρίξω νέους δημιουργούς.

19. Ποιο βιβλίο διαβάσατε τελευταία;
«Ιστορίες της καληνύχτας για επαναστάτριες» των Φραντσέσκα Καβάλο και Έλενα Φαβίλι. Οι ιστορίες 100 σπουδαίων γυναικών διαφορετικών εθνικοτήτων, ιδιοτήτων και εποχών. Η απόλυτη έμπνευση για να κάνει ένα παιδί τα όνειρά του πραγματικότητα υποστηρίζοντας τη δύναμη της γυναικείας φύσης και προσωπικότητας κόντρα στα στερεότυπα. Ευανάγνωστο και προσιτό στα παιδιά με γυναίκες εικονογράφους από κάθε γωνιά του πλανήτη. Ακολούθησε εκτενής προσωπική έρευνα για κάθε πρόσωπο του βιβλίου.

20. Σε ποια εποχή θα θέλατε να ζείτε;
Στη σημερινή, γιατί κάθε εποχή προσφέρει διαφορετικά ερεθίσματα και έχει της δικές τις προκλήσεις. Αυτό που ζούμε σήμερα σε άλλα σημεία υπερτερεί και σε άλλα υστερεί, είναι κάτι ζωντανό που μας εμπνέει, μας διαλύει και μας συνθέτει ταυτόχρονα.

21. Τι φοβάστε πιο πολύ από όλα σαν άνθρωπος;
Την αμνησία, γιατί η μνήμη δένει την ύπαρξή μας με τον κόσμο, τους συνανθρώπους μας, συνδέεται με τους ρόλους που έχουμε επιλέξει και το συνειδητό προσωπικό στίγμα που αφήνουμε.
22. Τι σας γεμίζει πιο πολύ: η τέχνη, η φιλοσοφία, ο χριστιανισμός, η μουσική, ο έρωτας; Κάτι άλλο;
Η τέχνη σε διάφορες μορφές, συγγραφή, μουσική, ζωγραφική, θέατρο, χορός, κινηματογράφος, ο έρωτας, ο εθελοντισμός, η φιλία, η διδασκαλία.  



23. Αν μπορούσατε να γίνεται 20 χρονών και να κάνετε καινούριο ξεκίνημα ….τι θα κάνατε;
Τα ίδια βήματα, γιατί θεωρώ ότι οι επιλογές της εκάστοτε ηλικίας κρύβουν πίσω τους πάντα την επιχειρηματολογία που κάλυπτε τις ανάγκες της εποχής.

24. Ποια θεωρείτε τα μεγαλύτερα προτερήματα ενός άντρα;

Τη λήψη πρωτοβουλιών, την ευγένεια, την τόλμη και την κοινωνική συνείδηση.

25. Ποια θεωρείτε τα μεγαλύτερα προτερήματα σε μια γυναίκα;
Την ανεξαρτησία, την εφευρετικότητα και τη δημιουργικότητα, τη γοητεία και την κοινωνική ευαισθησία.

26. Τι εκτιμάτε περισσότερο στους φίλους σας;

Το γεγονός ότι με στηρίζουν ανιδιοτελώς και με κάθε δυνατό τρόπο στις πιο όμορφες και πιο δύσκολες στιγμές και είναι πάντα ειλικρινείς μαζί μου.

27. Τι σημαίνει για εσάς ευτυχία;
Η ευτυχία είναι στιγμές, μόνο στιγμές, αλλά χωρίς την ύπαρξή τους θα εξαντλούμασταν στην προσπάθεια και θα μέναμε πάντα λίγοι απέναντι στον εαυτό μας, τα όνειρά μας, τους γύρω μας. Η ευτυχία μας χαρίζει την απαραίτητη σπίθα για να αγωνιστούμε, να εξελιχθούμε και να προσφέρουμε, μας δίνει το tempo της ζωής.

28. Τι απεχθάνεστε περισσότερο;
Δεν αντέχω να υποτιμούν τις δυνατότητες των συνανθρώπων μου, να απορρίπτουν τη μοναδικότητα και την προσπάθεια τους.
  

29. Ετοιμάζετε κάτι λογοτεχνικό στο εγγύς μέλλον;
Θα συμμετέχω με ποιήματα και σκίτσα σε μια ομαδική συλλογή και το καλοκαίρι θα ασχοληθώ με τα παραμύθια που έχω γράψει προχωρώντας στην εικονογράφησή και την ηχογράφησή τους. Είναι ένας δημιουργικός κόσμος που χτίζεται μέσα μου τα 17 χρόνια που διδάσκω στα σχολεία. Πιστεύω πως ήρθε η ώρα να επικοινωνήσω και σε αυτό το επίπεδο με τους μικρούς αναγνώστες.

30. Το προσωπικό σας απόφθεγμα;...

Είμαι η έμπνευση, η δημιουργία, το χαμόγελο, τα λάθη και οι προσπάθειές μου.

Θέλουμε να χαρίσετε στους αναγνώστες του «OlymposVoice» ένα ποίημα από το βιβλίο σας.

Θα ήθελα να χαρίσω στους αναγνώστες το ποίημα «Ήρωας» ευχαριστώντας σας από καρδιάς για την υπέροχη συνέντευξη.


Ήρωας
Ανάμεσα σε συμπληγάδες βρίσκω καταφύγιο.
Αναλώνομαι σε μικρόκοσμους στιγμών
ξεγελώντας την απόγνωση.
Για δύο τέταρτα ακόμα μπορώ να ζω στο χτες,
να λύνω γρίφους αυτοσαρκάζοντας.
Το ύστερα φαντάζει αιώνιο βασανιστήριο
σε καμουφλαρισμένο κουκλόσπιτο.
Σπάζω πόρτες, χαράζω καθρέφτες
και κλείνομαι σε μέγγενη αόρατη.
Όσα τραπουλόχαρτα κι αν φυσήξω
η μοίρα άτεγκτη κριτής και δικαστής.
Φορώ τη γαλάζια ποδιά
και πίνω τα όνειρα μονορούφι.
Δεν έγινα μικρή, ούτε η μύτη μεγάλωσε,
ούτε σειρήνες με νανούρισαν.
Κάνω τα παραμύθια μου καράβια
και επιπλέω μέχρι να βυθιστούν.
Δεν έχω ήρωα να φοβηθώ,
ούτε κανέναν να θαυμάσω.
Στην άκρη ναυαγός
σκαλίζω στην άμμο μια νέα περιπέτεια.
Η αρχή ενός βιβλίου;
Δεν ξέρω αν θα φτάσω στο τέλος να σας πω…