13.3.22

Οι τιμές στα καύσιμα στη χώρα την κατατάσσουν στην 6η πιο ακριβή στην Ε.Ε. ! Πώς μείωσε τις τιμές η Κύπρος!!!

Η Ελλάδα  αναστενάζει, καθώς η βενζίνη έχει ήδη ξεπεράσει τα 2 ευρώ ανά λίτρο, καθιστώντας την ως την 6η πιο ακριβή χώρα στα υγρά καύσιμα στην ΕΕ και 17η στον κόσμο!
Στο Μόντε Κάρλο, στο Λουξεμβούργο και την Ελβετία η αμόλυβδη είναι πιο φθηνή.

Στις Κυκλάδες η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει ξεπεράσει τα 2,2 ευρώ το λίτρο και σε κάποια νησιά προσεγγίζει το όριο του 2,4. Οι πρατηριούχοι προειδοποιούν ότι οδεύουμε καλπάζοντας σε διαμόρφωση της τιμής αμόλυβδης σε 2,5 ευρώ το λίτρο, αλλά η κυβέρνηση εξακολουθεί για την ώρα να μην μετακινείται από τις πάγιες θέσεις της…

βενζινάδικο



Το παράδειγμα της Κύπρου δείχνει τον δρόμο για το πως μπορεί να περιοριστεί ο αντίκτυπος από την κούρσα των διεθνών τιμών πετρελαίου: Και εκεί η αύξηση των τιμών στα καύσιμα ήταν ραγδαία, καθώς σημειώθηκε ανατίμηση έως και 30 λεπτά το λίτρο σε χρονικό διάστημα δύο μηνών, αλλά υπήρξε άμεση αντίδραση.

Η ολομέλεια της κυπριακής Βουλής ψήφισε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ομόφωνα νόμο για τη μείωση του ΕΦΚ, με έναρξη ισχύος της μείωσης από την 8η Μαρτίου έως και την 1η Ιουνίου, ώστε να συγκρατήσει τις τιμές.

Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης έπεσε στα χαμηλότερα επίπεδα που επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η μείωση είναι 7 λεπτά το λίτρο στη βενζίνη και το diesel, η οποία αυξάνεται στα 8,3 λεπτά συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ.

Έτσι, η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 oκτανίων τιμής ανά λίτρο στην Κύπρο, κοστίζει 1,408 ευρώ, με το φθηνότερο πρατήριο να την πουλάει 1,333 ευρώ και το ακριβότερο έναντι 1,449 ευρώ το λίτρο.
Εάν η Ελλάδα υιοθετούσε το μοντέλο της Κύπρου

Το κόστος για την τσέπη του τελικού καταναλωτή, όσον αφορά τα καύσιμα, είναι δυσβάσταχτο στην Ελλάδα: Η χώρα μας έχει έναν από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στην Ευρώπη (για την ακρίβεια τον 4ο υψηλότερο στην ΕΕ), που ανέρχεται στα 0,70 λεπτά το λίτρο, ενώ το ΦΠΑ είναι στο υψηλό 24% (στην Κύπρο 19%). Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης που πρέπει να επιβληθεί ανά λίτρο βενζίνης, είναι τα 0,36 λεπτά ανά λίτρο.

Άρα στην Ελλάδα έχουμε σχεδόν… διπλάσιο ΕΦΚ από τον ελάχιστο, που υιοθέτησε η Κύπρος!

Σε ένα απλό παράδειγμα, αν αύριο κιόλας η Ελλάδα ψήφιζε την μείωση του ΕΦΚ καυσίμων στο ελάχιστο επίπεδο, τότε η τιμή της βενζίνης θα μειωνόταν αμέσως στο επίπεδο του 1,60-1,70 ευρώ ανά λίτρο και αυτό χωρίς να αλλάξει ο ΦΠΑ!

Βέβαια, η Κύπρος έχει ένα επιπλέον πλεονέκτημα σε αυτές τις περιόδους ενεργειακής κρίσης που της επιτρέπει να κρατά χαμηλά τις τιμές: Στην μαρτυρική Μεγαλόνησο τα διυλιστήρια είναι κρατικά και η πολιτεία μπορεί να ρυθμίσει τις τιμές, σε αντίθεση βεβαίως με την χώρα μας.

Πάντως, μέχρι τώρα το κυβερνητικό επιτελείο δεν δείχνει καμία διάθεση να υιοθετήσει μια τέτοια λύση, της μείωσης δηλαδή του ΕΦΚ ή του ΦΠΑ: Αυτό που ξεκάθαρα δηλώνουν είναι πως πρόκειται για έσοδα προϋπολογισμένα που αν δεν εισπραχθούν θα ανοίξουν «τρύπα» στα κρατικά ταμεία που θα είναι δύσκολο να κλείσει αφού θα χρειαστεί να κοπούν από αλλού χρήματα!

Μάλιστα, δεδομένου ότι έχει αποκλειστεί η οριζόντια παρέμβαση, υπάρχει σκέψη να περικοπούν στοχευμένα οι φόροι στα καύσιμα και να αγοράζουν φθηνά μόνον οι «ευάλωτοι πολίτες» με ένα σύστημα που παραπέμπει στα … «κουπόνια» των πάλαι ποτέ ανατολικών καθεστώτων!


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ:
enikonomia.gr