*Ο πατέρας συμβολίζει τα όρια! Όταν απουσιάζουν τα όρια, δημιουργείται πρόβλημα στο παιδί.
*Δεν υπάρχει πιο ασφαλής τρόπος να καταστρέψεις τα παιδιά σου από το να τα θεωρείς ιδιοκτησία σου!
*Τεκνοθεσία: Δεν μπορούμε να «παίζουμε» τους γονείς στις πλάτες των παιδιών!
*Ό,τι και όσα να προσφέρουμε στα παιδιά μας, εάν δεν έχει καλή σχέση το αντρόγυνο, δεν κάνουμε τίποτα!
Με τη γνωστή στο πανελλήνιο δημοσιογράφο – κλασική φιλόλογο κυρία Βίκυ Φλέσσα ξεκίνησε το φετινό ταξίδι της για την 35η χρονιά η Σχολή Γονέων – Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης την Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023 στο Συνεδριακό Κέντρο Κατερίνης.
Το θέμα της εκδήλωσης ήταν: «Γιατί ψυχανάλυση, κύριε Γιωσαφάτ;»
Η κυρία Βίκυ Φλέσσα δεινή αφηγήτρια με λόγο άμεσο, παραστατικό και ζωντανό, καθήλωσε το πολυπληθές ακροατήριο αναλύοντας υπό το πρίσμα της ψυχανάλυσης θέματα που αφορούν στην σύγχρονη ελληνική οικογένεια. Η παρουσίαση βασίστηκε στο βιβλίο της, το οποίο εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΑΡΜΟΣ μετά από πολύωρες συνεντεύξεις με τον συμπατριώτη μας και κορυφαίο ψυχίατρο και ψυχαναλυτή Ματθαίο Γιωσαφάτ. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε Συνδιοργάνωση με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευσης Πιερίας.
Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης η κυρία Φλέσσα ανέφερε μεταξύ άλλων, τα κάτωθι:
- Ο πρώτος χρόνος της ζωής του παιδιού είναι ο κρισιμότερος. Ούτε είμαστε ούτε είχαμε τέλειους γονείς, γι’ αυτό είμαστε τραυματισμένοι από τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής μας.
- Το βρέφος δεν έχει αίσθηση ταυτότητας ούτε και των ορίων του σώματός του. Τα αποκτά μέσω του βλέμματος και της αγκαλιάς της μητέρας ή του κηδεμόνα του.
- Το πρώτο τραύμα που αποκτούμε είναι αυτό της γεννήσεώς. Ο τοκετός δημιουργεί μια κατάσταση τρομερού στρες καθώς το έμβρυο από το νερό που βρίσκεται όντας στη μήτρα της μητέρας εξέρχεται στον αέρα.
- Η σχέση με τον εξωτερικό κόσμο γίνεται μέσω του στόματος, από το οποίο αντλεί όλη την ικανοποίηση. Πρόκειται για παθητική σχέση με την τροφό μητέρα.
- Ο δεύτερος χρόνος της ζωής αποτελεί το πρωκτικό στάδιο και το παιδί αποκτά την αίσθηση των σφιγκτήρων. Πρόκειται για ενεργητική φάση κατά την οποία ό,τι υπάρχει εντός του σώματος δωρίζεται ή εκχέεται είτε ως δώρο είτε ως όπλο προς τους γονείς. Είναι εξαιρετικά σημαντικό πως αντιμετωπίζουμε ως γονείς αυτές τις επικρίσεις γιατί η στάση μας είναι αυτή του νέου ατόμου με την ύλη ή την εξουσία.
- Κατά το τρίτο στάδιο, το φαλλικό, επιτυγχάνεται η συνειδητοποίηση της ανατομικής διαφοράς αγοριού – κοριτσιού. Πολύ κρίσιμη η φάση αυτή κυρίως για το κορίτσι. Κατά την προ-οιδιπόδεια φάση (μεταξύ 1-3 χρονών) αντικείμενο λατρείας και των δύο φύλλων είναι η μητέρα. Γύρω στην ηλικία των 3 με 3,5 χρονών το κορίτσι στρέφεται προς τον πατέρα επιδεικνύοντας θυμό προς τη μητέρα που δεν του έδωσε αντρική ανατομία.
- Οι ραγδαίες αλλαγές που λαμβάνουν χώρα κατά τη περίοδο της εφηβείας καθιστούν το έφηβο ευάλωτο και απρόβλεπτο καθώς εισερχόμενος στον κόσμο των ενηλίκων πενθεί για την παιδική ηλικία που χάνει.
- Υπομονή ανθεκτικότητα και διακριτικότητα τα εφόδια των γονιών για τη διαχείριση του/της. Ιδιαίτερα σημαντικός αναδεικνύεται ο ρόλος του πατέρα, γιατί είναι αυτός που καθορίζει τη σχέση του παιδιού με τον έξω κόσμο, αυτός που θέτει όρια, αυτός που λέει «όχι»
- Η συμπεριφορά των γονιών καθορίζεται από το φύλο και τη σειρά γεννήσεως. Στη Μεσόγειο, οι σχέσεις αγοριών – μητέρας είναι ιδιαίτερες. Αυτό οφείλεται στους πολέμους , τη μετανάστευση και την ενασχόληση με τη ναυτιλία, που οδηγούσαν στην απουσία ανδρών. Έτσι αν το πρώτο παιδί είναι αγόρι γίνεται η μεταβίβαση από τη μητέρα και χρίζεται ο «άντρας» του σπιτιού. Αναλόγως όταν η σχέση των γονέων είναι ισορροπημένη, αν το πρώτο παιδί είναι κορίτσι γίνεται η μεταβίβαση από τον πατέρα και χρίζεται η «αγαπημένη του» που του ανήκει.
- Τα παιδιά δεν είναι ιδιοκτησία μας και δεν πρέπει να λειτουργούν ως «τρίτο πόδι» για να εξασφαλιστεί μια καλύτερη σχέση των γονιών.
- Η οικονομική κρίση και η πανδημία διαμόρφωσε τη σχέση των παιδιών με το διαδίκτυο σε μεγάλο βαθμό. Κυριαρχεί η επιθετικότητα, ο αρνητισμός, η πορνογραφία, η επιδειξιομανία. Αναπαράγεται μια ρευστότητα και μία κακώς νοούμενη ελευθερία του δόγματος «θέλω, μπορώ, θα το κάνω». Παλαιότερα ενδιέφερε η γνώμη των άλλων και λειτουργούσε ο κοινωνικός έλεγχος.
- Βαδίζουμε σ΄έναν ολισθηρό δρόμο που μας οδηγεί σε μια υβριδική συνύπαρξη με τα ρομπότ.
- Χωρίς να είμαστε τεχνοφοβικοί πρέπει να αντιμετωπίσουμε τον εθισμό και την εξάρτηση από το διαδίκτυο. Κλείνουμε το κινητό και τον υπολογιστή, βγαίνουμε έξω, ερχόμαστε σ ’επαφή με τη φύση, συναντούμε φίλους, διαβάζουμε, κάνουμε αριθμητικές πράξεις. Αναπτύσσουμε διάφορες δεξιότητες, γιατί χωρίς αυτές, τί θα κάνουμε αν τραβηχτεί η πρίζα; Τι θα γίνουμε; Οι νέοι δούλοι;
- Εμείς οι Έλληνες διαθέτουμε πολλούς τρόπους αντίστασης και διεξόδου. Έχουμε μια γλώσσα που επί 40 αιώνες μιλιέται αδιαλείπτως , διαθέτουμε κουλτούρα προσφοράς προς τον συνάνθρωπο, αγαπάμε τον πλησίον, έχουμε αποδείξει διαχρονικά το θεώρημα «ο θάνατός μου η ζωή σου» με το πνεύμα αυτοθυσίας που μας διέπει. Απλά πρέπει να μην ξεχνάμε να ρίχνουμε νερό σε αυτές τις ρίζες.
Στο δεύτερο και τελευταίο μέρος της εκδήλωσης η κυρία Βίκυ Φλέσσα απάντησε σε ερωτήματα που τέθηκαν από το κοινό της Σχολής Γονέων – Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης, και υπέγραψε αντίτυπα του βιβλίου της «Γιατί ψυχανάλυση, κύριε Γιωσαφάτ;».
Κατακλείοντας ο Πρόεδρος κ. Κ. Κορομπίλης συμπλήρωσε ότι:
Να μην παραλείψουμε να τονίσουμε την Θεία Χάρη.Την Άνωθεν ευεργετική επέμβαση και αύρα του Αγίου Πνεύματος και ενίσχυση και αναζωογόνηση του ανθρώπου από την πηγή της Ζωής. Ο άνθρωπος παραδέχεται την αδυναμία του, ταπεινά καταφεύγει και επικαλείται την θεία βοήθεια και την παρέμβαση του Θεου του Ζώντος. Διότι για όλα μόνοι μας δεν επαρκουμε και διότι μεγάλο κεφάλαιο της φυσικής αρμονίας μας είναι η σχέση με τον Πλαστουργό μας και το άνοιγμα της προοπτικής μας στην αιώνια σωτηρία. Με την Ψυχολογία στοχεύουμε στο σήμερα. Με την πνευματική ζωή στο έναντι του Πλαστουργου μας... και στην αιωνιότητα.
Παραβρέθηκαν η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας κ. Σ.Μαυρίδου, ο εκπρόσωπος του βουλευτή της Ν.Δ. Φ.Μπαραλιάκου, ο εκπρόσωπος του βουλευτή της Ν.Δ. Σπ. Κουλκουδίνα, Ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας κ. Γ.Μακρής, η εκπρόσωπος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν.Τριανταφυλλίδου, Ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ Ολύμπου ΟΡΦΕΟ Γρ. Παπαχρήστος, ο Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κ. Γεδεών Βουλής.
Η επόμενη εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 30-10-2023 με επίσημο ομιλητή και καλεσμένο τον Καθηγητή Οικονομικής Γεωγραφίας & Γεωπολιτικής Θεωρίας ΕΚΠΑ κ. Ιωάννη Μάζη και θέμα: «Γεωπολιτικές Δυναμικές στην Μεσόγειο»
Στην έναρξη θα υπάρχει συμμετοχή της Δημοτικής Χορωδίας «Ιωάννης & Θεόφραστος Σακελλαρίδης» υπό την διεύθυνση του μαέστρου Ευθύμη Μαυρίδη.
Να μην παραλείψουμε να τονίσουμε την Θεία Χάρη.Την Άνωθεν ευεργετική επέμβαση και αύρα του Αγίου Πνεύματος και ενίσχυση και αναζωογόνηση του ανθρώπου από την πηγή της Ζωής. Ο άνθρωπος παραδέχεται την αδυναμία του, ταπεινά καταφεύγει και επικαλείται την θεία βοήθεια και την παρέμβαση του Θεου του Ζώντος. Διότι για όλα μόνοι μας δεν επαρκουμε και διότι μεγάλο κεφάλαιο της φυσικής αρμονίας μας είναι η σχέση με τον Πλαστουργό μας και το άνοιγμα της προοπτικής μας στην αιώνια σωτηρία. Με την Ψυχολογία στοχεύουμε στο σήμερα. Με την πνευματική ζωή στο έναντι του Πλαστουργου μας... και στην αιωνιότητα.
Παραβρέθηκαν η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας κ. Σ.Μαυρίδου, ο εκπρόσωπος του βουλευτή της Ν.Δ. Φ.Μπαραλιάκου, ο εκπρόσωπος του βουλευτή της Ν.Δ. Σπ. Κουλκουδίνα, Ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας κ. Γ.Μακρής, η εκπρόσωπος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν.Τριανταφυλλίδου, Ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ Ολύμπου ΟΡΦΕΟ Γρ. Παπαχρήστος, ο Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κ. Γεδεών Βουλής.
Η επόμενη εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 30-10-2023 με επίσημο ομιλητή και καλεσμένο τον Καθηγητή Οικονομικής Γεωγραφίας & Γεωπολιτικής Θεωρίας ΕΚΠΑ κ. Ιωάννη Μάζη και θέμα: «Γεωπολιτικές Δυναμικές στην Μεσόγειο»
Στην έναρξη θα υπάρχει συμμετοχή της Δημοτικής Χορωδίας «Ιωάννης & Θεόφραστος Σακελλαρίδης» υπό την διεύθυνση του μαέστρου Ευθύμη Μαυρίδη.