Όπως έδειξε η έρευνα, οι πληρωμές των λογαριασμών καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των μηνιαίων δαπανών ενός νοικοκυριού.
Κυριαρχούν οι δαπάνες για λογαριασμούς
Σύμφωνα με τους καταναλωτές, οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν με διαφορά την μεγαλύτερη δαπάνη από το εισόδημά τους, καθώς αποτελούν το 33% αυτού (30% τον Δεκέμβριο του 2021).
Αυξημένες είναι και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων, φτάνοντας στο 29% από 26% που ήταν τον προηγούμενο Δεκέμβριο.
Όπως φαίνεται από την έρευνα, οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος, προκαλώντας ανησυχία στους καταναλωτές για το μέλλον.
Μειώνουν δαπάνες
Ειδικότερα, η αρνητική επίδραση του πληθωρισμού στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών είναι σημαντική, με 1 στους 2 καταναλωτές να αποφασίζει να μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΣΕΛΠΕ, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Νοέμβριο του 2022 διαμορφώθηκε στο -61, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019 (-45), αλλά ελαφρώς αυξημένος σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Ιουλίου 2022.
Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι η συγκεκριμένη αύξηση μέσα στο τελευταίο εξάμηνο έχει να κάνει με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα, αλλά και λόγω της παρούσας κατάστασης των καταναλωτών.
Συγκεκριμένα ο υπο-δείκτης παρούσας κατάστασης παρουσίασε ελάχιστη μεταβολή από το -58 στο -57, ενώ ο υπό-δείκτης προσδοκιών μεγαλύτερη διόρθωση από -73 σε -67, ωστόσο κρίνεται χαμηλός, καθώς την ίδια ώρα καταγράφονται χαμηλές προσδοκίες και επιβάρυνση των οικονομικών των καταναλωτών.
Καθοριστικοί παράγοντες για τα αποτελέσματα αυτά κρίνονται οι πληθωριστικές πιέσεις, καθώς και το αυξημένο κόστος ενέργειας, αγαθών και υπηρεσιών.
Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα υποστήριξαν ότι είναι δεν είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές, με τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο να είναι από τις χειρότερες την τελευταία τριετία.
Αντίθετη πορεία για τις δαπάνες
Την ώρα που η αγοραστική ικανότητα μειώνεται, οι δαπάνες για τα νοικοκυριά συνεχώς αυξάνονται, όπως καταγράφεται και στην έρευνα του ΣΕΛΠΕ, με τους καταναλωτές να αναμένουν αύξηση του κόστους των βασικών τους αναγκών.
Συγκεκριμένα, το 55% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες, το 48% πιστεύει ότι το ίδιο διάστημα θα αυξηθούν και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων, ενώ μόλις το 18% ότι θα είναι μειωμένες.
Αντίθετη πορεία εκτιμάται ότι θα καταγράψουν οι δαπάνες για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση), ενώ σχετικά ουδέτερη είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία. Πρακτικά τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές πρακτικά αναμένουν αύξηση των δαπανών για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες και μείωση για δαπάνες διασκέδασης.