19.10.21

Στροφή στα δημόσια ΙΕΚ

Τα δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) προσείλκυσαν φέτος πολύ περισσότερους νέους αποφοίτους λυκείου. Ο αριθμός τους σχεδόν διπλασιάστηκε σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που αποδίδεται στη μείωση του αριθμού των εισακτέων στα ΑΕΙ λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Για πρώτη φορά φέτος δόθηκε η δυνατότητα στους αποφοίτους λυκείου να καταθέσουν μηχανογραφικό δελτίο για μία θέση σε δημόσιο ΙΕΚ –παράλληλα με αυτό για τα ΑΕΙ–και το στοίχημα για στροφή των νέων προς την επαγγελματική εκπαίδευση θεωρείται από το υπουργείο Παιδείας κερδισμένο. Ζητούμενο είναι πλέον τα ΙΕΚ να πείσουν για την ποιότητα των σπουδών τούς σπουδαστές, την κοινωνία και τις επιχειρήσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας για το τρέχον πρώτο εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022 έκαναν εγγραφή 21.057 σπουδαστές στα δημόσια ΙΕΚ. Πέρυσι τέτοια εποχή οι εγγραφές ήταν 19.769 και το 2019 ήταν 19.017.

Βεβαίως, εντυπωσιακή ήταν η αύξηση των σπουδαστών ηλικίας 18 έως 20 ετών. Φέτος εγγράφηκαν 12.078 σπουδαστές, το 2020 είχαν εγγραφεί 6.715 και 7.129 το 2019. Από την άλλη, προφανώς υπάρχει μείωση στους εγγραφέντες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. «Οι νέοι απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φαίνεται ότι αντιλαμβάνονται πλέον τον ρόλο της επαγγελματικής κατάρτισης, όπως αυτή παρέχεται από τα δημόσια ΙΕΚ, και επιλέγουν αυτή τη διαδρομή στη μετά το λύκειο πορεία τους. Αντίστοιχα ελαττώνεται ο αριθμός των “μεγαλυτέρων” σε ηλικία σπουδαστών στα ΙΕΚ, οι οποίοι μάλλον δεν χρειάζονται επαναπροσδιορισμό στην επαγγελματική τους πορεία»τόνισε, μιλώντας χθες στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. «Παραμένει όμως σημαντικός ο αριθμός της ηλικιακής ομάδας άνω των 40 ετών που επιστρέφουν στην επαγγελματική κατάρτιση με σκοπό την επανακατάρτισή τους» πρόσθεσε ο ίδιος.
Στα δημόσια ΙΕΚ φέτος εγκρίθηκαν να λειτουργήσουν συνολικά 902 τμήματα διαφόρων ειδικοτήτων, με την απόφαση που υπέγραψε ο γενικός γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης Γεώργιος Βούτσινος. «Στον σχεδιασμό των ειδικοτήτων και των προγραμμάτων σπουδών των ΙΕΚ λόγο πλέον έχουν οι κοινωνικοί εταίροι (επιχειρήσεις, επαγγελματικοί φορείς, επιμελητήρια).

Μέχρι τώρα, το σύστημα επικρίθηκε ότι οργανώθηκε με βάση το υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό και όχι τις ανάγκες των επιχειρήσεων, που διαμαρτύρονται για ελλείψεις σε εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Ενδεικτικά, κάθε Περιφέρεια ή Δήμος θα μπορεί να οργανώσει ειδικότητες ανάλογα με τις ανάγκες της οικονομίας της περιοχής. Πληροφορική, γραφιστική, εργοθεραπεία, αγροτουρισμός, οινολογία – αμπελουργία, γαλακτοκομία, διατροφολογία, μακιγιάζ, σχεδιασμός κοσμημάτων, ηχοληψία, παραγωγή μουσικών εκπομπών, σχεδιασμός ρούχων, γαστρονομία, συντήρηση έργων τέχνης, είναι μεταξύ των ειδικοτήτων στα δημόσια ΙΕΚ. Στην αναγκαιότητα ουσιαστικής αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε συγκεκριμένη κατεύθυνση σύγχρονου παραγωγικού μετασχηματισμού εστιάζει και ο ΣΕΒ, ο οποίος πρόσφατα παρουσίασε μελέτη με επαγγέλματα που αμείβονται με καλύτερους μισθούς σε σχέση με τον μέσο όρο –κάτι που σημαίνει αυξημένη ζήτηση. Μεταξύ των επαγγελμάτων, για τα οποία υπάρχουν ειδικότητες στα ΙΕΚ, είναι τεχνικοί του τομέα της πληροφόρησης και επικοινωνίας, πωλητές, χειροτέχνες και τυπογράφοι, τεχνίτες επεξεργασίας τροφίμων, επεξεργασίας ξύλου, ειδών ένδυσης, μονταδόροι, οδηγοί μέσων μεταφοράς και χειριστές κινητού εξοπλισμού.