Οι κορυφαίες πηγές ενημέρωσης
Οι πιο συχνά χρησιμοποιούμενες πηγές ενημέρωσης στην Ελλάδα είναι οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (56% με αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο 40%), ακολουθούμενες από την τηλεόραση (54% με αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο 71%), τις μηχανές αναζήτησης (49% με αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο 40%), τις πλατφόρμες βίντεο (41% με αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο 26%), τους φίλους και την οικογένεια (39% με αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο 40%) και τις έντυπες ή διαδικτυακές εκδόσεις μέσων (34% με αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο 41%).
Τα κοινωνικά δίκτυα κυριαρχούν στις νεότερες ηλικίες, με ποσοστό 65% στους 15-24 ετών, 57% στους 25-39.
Η τηλεόραση κερδίζει έδαφος στην ηλικιακή ομάδα 40-54 με 62%, αλλά ενδιαφέρον είναι ότι τα κοινωνικά δίκτυα έχουν απήχηση στους άνω των 55 ετών (ποσοστό 62%).
Ως προς τη συχνότητα χρήσης των παραδοσιακών πηγών ενημέρωσης, το 30% αναφέρει ότι ενημερώνεται αρκετές φορές την ημέρα, το 23% μία φορά την ημέρα, το 20% μία φορά την εβδομάδα, ενώ το 12% δηλώνει ότι δεν ενημερώνεται ποτέ από αυτές τις πηγές.
Τι επιλέγουν οι νέοι στα social media
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το Facebook παραμένει πρώτο (68%), ακολουθούν το YouTube (56%), το Instagram (46%), το TikTok (35%) και το Χ (27%).
Το Instagram προηγείται στην ηλικιακή ομάδα 15-24 ετών με 66%, ενώ το Facebook κυριαρχεί στις μεγαλύτερες ηλικίες, με κορυφαίο ποσοστό 76% στους άνω των 55.
Έκθεση σε fake news
Η έρευνα καταγράφει και την έκθεση των Ελλήνων στην παραπληροφόρηση. Το 16% δηλώνει ότι συναντά fake news «πολύ συχνά», το 26% «συχνά» και το 32% «μερικές φορές». Μόλις το 4% αναφέρει ότι δεν έχει συναντήσει ψευδείς ειδήσεις την τελευταία εβδομάδα - ποσοστό χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ, που είναι 7%.
Οι influencers και το κοινό τους
Το 37% των Ελλήνων χρηστών social media ακολουθεί influencers ή δημιουργούς περιεχομένου, ποσοστό που ευθυγραμμίζεται με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην ηλικιακή ομάδα 15-24 το ποσοστό αγγίζει το 64% έναντι 74% στην ΕΕ 27, και ακολουθούν οι ηλικίες 25-39 ετών με 59% έναντι 61% στην ΕΕ-27.
Η εικόνα στην ΕΕ
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο γενικότερα, η έρευνα δείχνει ότι οι πολίτες συνδυάζουν παραδοσιακά και ψηφιακά μέσα για την ενημέρωσή τους. Το 66% χρησιμοποιεί καθημερινά παραδοσιακά μέσα, ενώ το 59% ενημερώνεται καθημερινά από άλλες ψηφιακές πηγές.
Η τηλεόραση παραμένει η συχνότερη πηγή ενημέρωσης (71%), ενώ social media και μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούνται από περίπου τέσσερις στους δέκα.
Το 42% δηλώνει ότι η τηλεόραση έχει αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία τον τελευταίο χρόνο, ενώ το 25% αναφέρει το ίδιο για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τι απασχολεί περισσότερο τους πολίτες
Οι πιο δημοφιλείς θεματικές της ενημέρωσης στην ΕΕ είναι η δημόσια υγεία και τα συστήματα περίθαλψης (61%), ακολουθούμενα από ζητήματα δημοκρατίας, μετανάστευσης και κλιματικής αλλαγής.
Η έκθεση σε παραπληροφόρηση παραμένει υψηλή: πάνω από ένας στους τρεις αναφέρει ότι συναντά συχνά ή πολύ συχνά ψευδές ή παραπλανητικό περιεχόμενο.
Επίπεδα εμπιστοσύνης
Οι πολίτες της ΕΕ εμπιστεύονται περισσότερο τους φίλους και την οικογένεια (45%) και τους επιστήμονες (45%). Ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί (17%), οι δημοσιογράφοι (13%), οι δημόσιοι θεσμοί (13%), οι ΜΚΟ (11%) και τα μέσα ενημέρωσης (10%).
Πολιτικοί (5%) και influencers (4%) συγκεντρώνουν τα χαμηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης, ενώ το 10% δεν εμπιστεύεται καμία από τις παραπάνω κατηγορίες.
Ως προς τη συχνότητα χρήσης των παραδοσιακών πηγών ενημέρωσης, το 30% αναφέρει ότι ενημερώνεται αρκετές φορές την ημέρα, το 23% μία φορά την ημέρα, το 20% μία φορά την εβδομάδα, ενώ το 12% δηλώνει ότι δεν ενημερώνεται ποτέ από αυτές τις πηγές.
Τι επιλέγουν οι νέοι στα social media
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το Facebook παραμένει πρώτο (68%), ακολουθούν το YouTube (56%), το Instagram (46%), το TikTok (35%) και το Χ (27%).
Το Instagram προηγείται στην ηλικιακή ομάδα 15-24 ετών με 66%, ενώ το Facebook κυριαρχεί στις μεγαλύτερες ηλικίες, με κορυφαίο ποσοστό 76% στους άνω των 55.
Έκθεση σε fake news
Η έρευνα καταγράφει και την έκθεση των Ελλήνων στην παραπληροφόρηση. Το 16% δηλώνει ότι συναντά fake news «πολύ συχνά», το 26% «συχνά» και το 32% «μερικές φορές». Μόλις το 4% αναφέρει ότι δεν έχει συναντήσει ψευδείς ειδήσεις την τελευταία εβδομάδα - ποσοστό χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ, που είναι 7%.
Οι influencers και το κοινό τους
Το 37% των Ελλήνων χρηστών social media ακολουθεί influencers ή δημιουργούς περιεχομένου, ποσοστό που ευθυγραμμίζεται με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην ηλικιακή ομάδα 15-24 το ποσοστό αγγίζει το 64% έναντι 74% στην ΕΕ 27, και ακολουθούν οι ηλικίες 25-39 ετών με 59% έναντι 61% στην ΕΕ-27.
Η εικόνα στην ΕΕ
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο γενικότερα, η έρευνα δείχνει ότι οι πολίτες συνδυάζουν παραδοσιακά και ψηφιακά μέσα για την ενημέρωσή τους. Το 66% χρησιμοποιεί καθημερινά παραδοσιακά μέσα, ενώ το 59% ενημερώνεται καθημερινά από άλλες ψηφιακές πηγές.
Η τηλεόραση παραμένει η συχνότερη πηγή ενημέρωσης (71%), ενώ social media και μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούνται από περίπου τέσσερις στους δέκα.
Το 42% δηλώνει ότι η τηλεόραση έχει αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία τον τελευταίο χρόνο, ενώ το 25% αναφέρει το ίδιο για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τι απασχολεί περισσότερο τους πολίτες
Οι πιο δημοφιλείς θεματικές της ενημέρωσης στην ΕΕ είναι η δημόσια υγεία και τα συστήματα περίθαλψης (61%), ακολουθούμενα από ζητήματα δημοκρατίας, μετανάστευσης και κλιματικής αλλαγής.
Η έκθεση σε παραπληροφόρηση παραμένει υψηλή: πάνω από ένας στους τρεις αναφέρει ότι συναντά συχνά ή πολύ συχνά ψευδές ή παραπλανητικό περιεχόμενο.
Επίπεδα εμπιστοσύνης
Οι πολίτες της ΕΕ εμπιστεύονται περισσότερο τους φίλους και την οικογένεια (45%) και τους επιστήμονες (45%). Ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί (17%), οι δημοσιογράφοι (13%), οι δημόσιοι θεσμοί (13%), οι ΜΚΟ (11%) και τα μέσα ενημέρωσης (10%).
Πολιτικοί (5%) και influencers (4%) συγκεντρώνουν τα χαμηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης, ενώ το 10% δεν εμπιστεύεται καμία από τις παραπάνω κατηγορίες.