29.9.25

Νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση- Η επαγγελματική εκπαίδευση σε κρίση: Η ΕΕ ξεμένει από εκπαιδευτές – Γκρίζο το τοπίο στην Ελλάδα

Η επαγγελματική εκπαίδευση-κατάρτιση προβάλλεται ως το «φάρμακο» που θα αναβαθμίσει την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ. Όμως το επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι βαθιά απαξιωμένο. Τι συμβαίνει στην Ελλάδα.

Το τοπίο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στην Ελλάδα, παραμένει γκρίζο. Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ΕΕΚ, προβλήθηκε κυρίως λόγω της ίδρυσης των Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Παράλληλα όμως φέρνει αλλαγές και στη λειτουργία των ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης), όπως έχουν μετονομαστεί τα πρώην ΙΕΚ.

Στόχος του νομοσχεδίου είναι να αναβαθμιστεί η δημόσια τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Όμως το πρώτο μέτρο που εισάγει είναι τα λουκέτα και οι συγχωνεύσεις για σχολές που δεν συμπληρώνουν τον επαρκή αριθμό σπουδαστών.

Με το ίδιο ωρομίσθιο από το 2013

Εν τω μεταξύ, οι εκπαιδευτές των δημόσιων ΣΑΕΚ καταγγέλλουν σοβαρά προβλήματα και δυσλειτουργίες και τη φετινή ακαδημαϊκή χρονιά, που αρχίζει επισήμως τον Οκτώβριο.
Σε νέα επείγουσα επιστολή προς το υπουργείο Παιδείας, το Σωματείο Εκπαιδευτών Δημοσίων ΙΕΚ και Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης του Δημοσίου (ΣΕΔΙΕΚ) θέτει για πολλοστή φορά το μείζον πρόβλημα της κακοπληρωμένης και συχνά απλήρωτης (επί σειρά μηνών) εργασίας.
Ενώ το κόστος ζωής και ο πληθωρισμός καλπάζουν, το ωρομίσθιο παραμένει καθηλωμένο στα ίδια χαμηλά επίπεδα από το 2013. «Οι πληρωμές μας καθυστερούν μονίμως και ακόμα περισσότερο καθυστερόυν να εμφανιστούν οι ασφαλιστικές μας εισφορές», σημειώνουν

Αυθαίρετη κατάργηση ειδικοτήτων

Επιπλέον, καταγγέλλουν ότι οι Νέοι Οδηγοί Κατάρτισης, που άλλαξαν απροειδοποίητα το καλοκαίρι του 2024, έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα και οφείλουν να επανεξεταστούν άμεσα.
Όπως τονίζει το Σωματείο των Εκπαιδευτών ΣΑΕΚ, καταργήθηκαν αυθαίρετα και άδικα ολόκληρες ειδικότητες από το δικαίωμα διδασκαλιας μαθημάτων «εν μία νυκτί και χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση».
«Μέχρι και σήμερα ΔΕΝ έχει γίνει καμία ενέργεια προς επίλυση του ζητήματος, ενώ έχουν ήδη δημιουργηθεί αρκετά προβλήματα στη λειτουργία των ΣΑΕΚ που οφείλονται σε ασάφειες,ελλείψεις και αναντιστοιχίες τόσο ως προς τα διδακτικά αντικείμενα όσο και ως προς τα προσόντα των εκπαιδευτών/τριών», υπογραμμίζουν οι καθηγητές.
Καταλήγουν ότι ενώ έχουν αναδείξει όλα τα παραπάνω προβλήματα από την πρώτη στιγμή και έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για αλλαγές, ουδέποτε εισακούστηκαν, απευθύνοντας άλλη μια φορά έκκληση στο υπ. Παιδείας για διάλογο.


ολόκληρο το ρεπορτάζ εδώ: πηγη https://www.in.gr