Μια γυναίκα μύθος: η Ελληνίδα ντίβα, Ζωζώ Νταλμάς, αποτέλεσε τη φιγούρα έμπνευσης της φετινής πασαρέλας, τη μούσα των σχεδιαστών!
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου, στις 8:30 μ.μ. στον Κήπο των Γλυπτών, με ελεύθερη είσοδο.
Η Ζωζώ Νταλμάς (1900/05 – 1988), η Θεσσαλονικιά πρωταγωνίστρια οπερέτας, όπως ήθελε να τη θυμούνται, ήταν χορεύτρια, τραγουδίστρια, ηθοποιός, ερωμένη, μούσα. Το ταλέντο, η προσωπικότητα, η ελευθερία, η τόλμη, η ομορφιά και οι έρωτές της, είχαν δημιουργήσει γύρω της μιαν αύρα, ένα μείγμα μύθου και πραγματικότητας. Κάποιοι σίγουρα τη θυμούνται ακόμη, ως την ξανθιά καλλονή που εικονιζόταν σε μπλε φόντο πάνω σε γνωστή κόκκινη κασετίνα τσιγάρων.
Περιζήτητη στην Ελλάδα, Αίγυπτο, Κωνσταντινούπολη, η Ζωζώ ξετρέλαινε τα πλήθη, όπου εμφανιζόταν!
59 κοστούμια, 59 φορές Ζωζώ Νταλμάς στην πασαρέλα, μέσα από την εμπνευσμένη ματιά των 32 σχεδιαστών και ομάδων σχεδιαστών, με την αποκλειστική χρήση ανακυκλωμένων ή μεταχειρισμένων υλικών.
Εστίασαν στην αρχή της καριέρας της, στην περίοδο του Μεσοπολέμου.. Είναι η εποχή που οι Ελληνίδες διεκδικούσαν το δικαίωμα της ψήφου και όπου το ρεύμα της ευρωπαϊκής μόδας, «les années folles», «les Garçonnes» και η εγκατάλειψη του κορσέ, εκφράζουν μια άλλη μορφή χειραφέτησης για τις γυναίκες.
Μετά το τέλος του μεγάλου πολέμου, είχε έρθει η ώρα να δοθεί χώρος στη ζωή και στο γλέντι. Στην δυτική Ευρώπη οι Jean Patou, Jeanne Lavin, Madeleine Vionnet και Paul Poiret είναι οι σχεδιαστές της μόδας των «Roaring Twenties», οι γυναίκες είναι κομψές όπως στο διάσημο μυθιστόρημα του Fitzgerald "The Great Gatsby" (1925) ή στην ταινία του Howard Hawks "A Girl in Every Port" (1928), όπου η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Louise Brooks διακρίθηκε.
59 κοστούμια, 59 φορές Ζωζώ Νταλμάς στην πασαρέλα, μέσα από την εμπνευσμένη ματιά των 32 σχεδιαστών και ομάδων σχεδιαστών, με την αποκλειστική χρήση ανακυκλωμένων ή μεταχειρισμένων υλικών.
Εστίασαν στην αρχή της καριέρας της, στην περίοδο του Μεσοπολέμου.. Είναι η εποχή που οι Ελληνίδες διεκδικούσαν το δικαίωμα της ψήφου και όπου το ρεύμα της ευρωπαϊκής μόδας, «les années folles», «les Garçonnes» και η εγκατάλειψη του κορσέ, εκφράζουν μια άλλη μορφή χειραφέτησης για τις γυναίκες.
Μετά το τέλος του μεγάλου πολέμου, είχε έρθει η ώρα να δοθεί χώρος στη ζωή και στο γλέντι. Στην δυτική Ευρώπη οι Jean Patou, Jeanne Lavin, Madeleine Vionnet και Paul Poiret είναι οι σχεδιαστές της μόδας των «Roaring Twenties», οι γυναίκες είναι κομψές όπως στο διάσημο μυθιστόρημα του Fitzgerald "The Great Gatsby" (1925) ή στην ταινία του Howard Hawks "A Girl in Every Port" (1928), όπου η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Louise Brooks διακρίθηκε.
Οι θηλυκές καμπύλες φλουτάρονται, οι φούστες κονταίνουν, τα υφάσματα λάμπουν και ρέουν. Μερικά κομμάτια της ανδρικής γκαρνταρόμπας, τα οποία υιοθετήθηκαν πρώτα από τις γυναίκες κατά τη διάρκεια του πολέμου και στη συνέχεια με μαχητικότητα από τις Σουφραζέτες στη Μεγάλη Βρετανία, προκαλούν έμπνευση στους σχεδιαστές και θα πάρουν πια μια οριστική θέση στη γυναικεία γκαρνταρόμπα.
Στην Ευρώπη, μετά το κραχ του χρηματιστηρίου του 1929, ήρθε η ώρα της λιτότητας, τα αξεσουάρ και τα ρούχα ακολούθησαν πιο αυστηρό ύφος και οι καμπύλες που είχαν κρύψει οι γυναίκες κάτω από ίσια κοψίματα, την προηγούμενη δεκαετία, τονίστηκαν για άλλη μια φορά, ενώ η γυμνή πλάτη αντικατέστησε τα γυμνά πόδια.
Στην Ευρώπη, μετά το κραχ του χρηματιστηρίου του 1929, ήρθε η ώρα της λιτότητας, τα αξεσουάρ και τα ρούχα ακολούθησαν πιο αυστηρό ύφος και οι καμπύλες που είχαν κρύψει οι γυναίκες κάτω από ίσια κοψίματα, την προηγούμενη δεκαετία, τονίστηκαν για άλλη μια φορά, ενώ η γυμνή πλάτη αντικατέστησε τα γυμνά πόδια.
Οι δημιουργοί της δεκαετίας είναι μεταξύ άλλων: Madeleine Vionnet, Madame Grès, Marcel Rochas, Jeanne Lanvin, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli.
Στις αρχές του εικοστού αιώνα, η τέχνη και η μόδα, χαρακτηρίστηκε από την τάση του Οριενταλισμού, την «εξωτική» ματιά της αποικιοκρατικής Δύσης πάνω στην Ανατολή και την ανατροφοδότησή της σε μουσική, μοτίβα, θέματα, χρώματα & αρώματα μιας Ανατολής απροσδιόριστης και «γραφικά» απλοποιημένης. Μέσα σ’ αυτόν τον σύνθετο καμβά εγγράφεται η πορεία της Ελληνίδας σταρ.
Το μουσικό είδος της οπερέτας αποτέλεσε χαρακτηριστικό παράδειγμα: στη δυτική φόρμα εισάγονται ανατολίτικα θέματα.
Στις αρχές του εικοστού αιώνα, η τέχνη και η μόδα, χαρακτηρίστηκε από την τάση του Οριενταλισμού, την «εξωτική» ματιά της αποικιοκρατικής Δύσης πάνω στην Ανατολή και την ανατροφοδότησή της σε μουσική, μοτίβα, θέματα, χρώματα & αρώματα μιας Ανατολής απροσδιόριστης και «γραφικά» απλοποιημένης. Μέσα σ’ αυτόν τον σύνθετο καμβά εγγράφεται η πορεία της Ελληνίδας σταρ.
Το μουσικό είδος της οπερέτας αποτέλεσε χαρακτηριστικό παράδειγμα: στη δυτική φόρμα εισάγονται ανατολίτικα θέματα.
Στην Ελλάδα, το νέο είδος οδήγησε στη δημιουργία ενός νέου είδους στο θέατρο, το κωμειδύλλιο.
Όμως, ο μεσοπόλεμος για την Ελλάδα, σήμαινε και την έλευση ενάμισι εκατομμυρίου προσφύγων κι ενώ οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης επηρεάζονται από την τζαζ, στην Ελλάδα ακούνε ρεμπέτικο.
Η Ζωζώ Νταλμάς ζούσε τότε σε μια τέτοια πόλη-πύλη, πύλη υποδοχής από την ανατολή, επιρροών αλλά και ανθρώπων, τη Θεσσαλονίκη.
Το Franky Gogo, από τη Γαλλία, συνέθεσε πέντε διαφορετικά μουσικά ταμπλό (Zωζώ – Οριεντάλ – Αίγυπτος – Οπερέτα – Ρεμπέτικα) που θα συνοδεύσουν το πέρασμα των 59 μοντέλων. Πέντε μουσικούς κόσμους του πολύπλοκου καμβά της εποχής, όπως το ίδιο την προσέγγισε μέσα από τον βίο και τις περιπέτειες της Ελληνίδας ντίβας. Όπως και με την κατασκευή των ρούχων με ανακυκλωμένα υλικά, το Franky Gogo, χρησιμοποίησε την τεχνική του «sampling» (και επομένως της ανακύκλωσης), ως αφετηρία για τη σύνθεση. Έτσι, με μουσικά αποσπάσματα της εποχής, αλλά και με τα αποσπάσματα ηχογραφήσεων και συνεντεύξεων, και την ίδια τη φωνή της Ζωζώς, ύφανε τη μουσική επένδυση της φετινής 11ης πασαρέλας.
Η Ζωζώ Νταλμάς ζούσε τότε σε μια τέτοια πόλη-πύλη, πύλη υποδοχής από την ανατολή, επιρροών αλλά και ανθρώπων, τη Θεσσαλονίκη.
Το Franky Gogo, από τη Γαλλία, συνέθεσε πέντε διαφορετικά μουσικά ταμπλό (Zωζώ – Οριεντάλ – Αίγυπτος – Οπερέτα – Ρεμπέτικα) που θα συνοδεύσουν το πέρασμα των 59 μοντέλων. Πέντε μουσικούς κόσμους του πολύπλοκου καμβά της εποχής, όπως το ίδιο την προσέγγισε μέσα από τον βίο και τις περιπέτειες της Ελληνίδας ντίβας. Όπως και με την κατασκευή των ρούχων με ανακυκλωμένα υλικά, το Franky Gogo, χρησιμοποίησε την τεχνική του «sampling» (και επομένως της ανακύκλωσης), ως αφετηρία για τη σύνθεση. Έτσι, με μουσικά αποσπάσματα της εποχής, αλλά και με τα αποσπάσματα ηχογραφήσεων και συνεντεύξεων, και την ίδια τη φωνή της Ζωζώς, ύφανε τη μουσική επένδυση της φετινής 11ης πασαρέλας.
Παρουσίαση εκδήλωσης: Aρετή Κονδυλίδου
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Bernard Cuomo & Aρετή Κονδυλίδου
Kατασκευές Origami: Craftopia Hub, Eβίτα Σταύρου
Υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης
Υποστήριξη: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ (ΕΕΑΑ)
Πολυχώρος Πολιτισμού ΙΣΛΑΧΑΝΕ, Consulat de France a Thessalonique, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Λαογραφικό & Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης, ΔΕΘ- HELEXPO
Συνεργάτες: Marianna Vlassidou Makeup Academy, Pola & Art, Hair Affair by Mitsas, Backstage, TOOB.
Χορηγοί: Τakoudis S.A., ΚΥΑΝΑ
Οι σχεδιάστριες / σχεδιαστές / ομάδες σχεδιαστών που συμμετέχουν είναι:
Bernard Cuomo
Κρίστυ Αργυροπούλου
Αθανάσιος Βασιλειάδης
Αναστασία Βελισσαροπούλου
Σοφία Γεωργιάδου
Στυλιάνα Γκαλινίκη
Νίκος Γλαβίνας
Ειρήνη Λαρδούτσου
Ειρήνη Μητούδη
Βασιλική Μικρού
Μάρκος – Μάριος Μπέης
Αλίκη Νέδα
Αναστασία Παπαδοπούλου
Μαρία Μιχαέλα Ράπτη
Κατερίνα Σολωμού
Γεωργία Σταυρίδου
Κατερίνα Σταύρου
Αγγελική Ταλιαδούρου
Στεφανία Τούμπα
Νικολέτα Τσικώτη
Μαρία Τσώνου
Λιζέττα Φώτογλου
Ασημίνα Ψύρρα
Bernard Cuomo
Κρίστυ Αργυροπούλου
Αθανάσιος Βασιλειάδης
Αναστασία Βελισσαροπούλου
Σοφία Γεωργιάδου
Στυλιάνα Γκαλινίκη
Νίκος Γλαβίνας
Ειρήνη Λαρδούτσου
Ειρήνη Μητούδη
Βασιλική Μικρού
Μάρκος – Μάριος Μπέης
Αλίκη Νέδα
Αναστασία Παπαδοπούλου
Μαρία Μιχαέλα Ράπτη
Κατερίνα Σολωμού
Γεωργία Σταυρίδου
Κατερίνα Σταύρου
Αγγελική Ταλιαδούρου
Στεφανία Τούμπα
Νικολέτα Τσικώτη
Μαρία Τσώνου
Λιζέττα Φώτογλου
Ασημίνα Ψύρρα
Ομάδες:
«Hocus Pocus» Ευαγγέλια Σταμάτη, Θεοδοσία Τουρτόγλου, Ναυσικά Κατσικέα
karan2ia_ thess Ιωάννα Καραγιώργου- Αθηνά Ανανιάδου
Πώλα Γιάννα & Ιουλία Κακουλίδου
Σοφία Βυζοβίτη με την ομάδα "Prêt à Plier"
Βίκυ Κερτεμελίδου με την ομάδα Archi Ζω
Στέλιος Χατζηαδαμίδης, Κατερίνα Παπαδάκη, Βάσω Ζυλφολλάρι
Σωματείο τέχνης – Τεχνήεσσα
Φωτεινή Καριωτάκη & Σοφία Πατσινακίδου
Χριστίνα Παστελά & Ελισσάβετ Κουλτζιόγλου
ΦΩΤΟ: ARD, Tommy Courtis
Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ της γνωστής διακοσμήτριας και εικαστικού της Θεσσαλονίκης κ. ΕΙΡΗΝΗΣ ΜΗΤΟΥΔΗ και των 3 μοντέλων της.
Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ της ΕΙΡΗΝΗΣ ΜΗΤΟΥΔΗ στα Social Media:
"Η συμμετοχή μου στην Νέα Παραλία-Νέα Πασαρέλα 11 / Ζωζώ Νταλμάς , άψογα διοργανωμένη από τον Bernard Cuomo και όλη την ομάδα των φίλων της νεας παραλίας ,αφιερωμένη στη Ζωζώ Νταλμάς, περιλαμβάνει τρία κοστούμια, δεμένα μεταξύ τους από ένα
κοινό στοιχείο: τις «λυμένες» γραβάτες. Οι γραβάτες αυτές δεν λειτουργούν μόνο ως διακοσμητικά στοιχεία, αλλά και ως σύμβολα μιας εποχής που βρισκόταν σε
αναβρασμό, μιας εποχής όπου η γυναίκα άρχισε να επαναπροσδιορίζει τη θέση της στην κοινωνία, να αμφισβητεί τις επιβεβλημένες νόρμες και να αποτινάσσει τα
δεσμά της παλιάς ηθικής.
Η γραβάτα, κατεξοχήν ανδρικό αξεσουάρ, παραπέμπει στην τυπικότητα, τη σοβαρότητα και το “πρέπει” μιας κοινωνίας αυστηρά δομημένης γύρω από την
πατριαρχία. Ωστόσο, χρησιμοποιώντας την λυμένη και απελευθερωμένη, την μεταμορφώνω από σύμβολο καταναγκασμού σε στοιχείο έκφρασης και ανατροπής.
Αυτή η αισθητική επιλογή έρχεται να συνομιλήσει με την ίδια τη Ζωζώ Νταλμάς, μια γυναίκα που έζησε ακριβώς σε εκείνη τη μεταβατική περίοδο του
Μεσοπολέμου, όταν η γυναικεία χειραφέτηση άρχισε να αποκτά σάρκα και οστά.
Η δεκαετία του 1920, και ειδικά το 1925, ήταν μια εποχή κοινωνικών και πολιτισμικών αλλαγών. Οι γυναίκες στις μεγαλουπόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής
άρχισαν να διεκδικούν δικαιώματα που μέχρι τότε τους ήταν απαγορευμένα. Στην Ελλάδα, το 1925, αν και ακόμα δεν είχε κατοχυρωθεί το δικαίωμα ψήφου για τις
γυναίκες στις εθνικές εκλογές (θα ερχόταν αργότερα, το 1952), είχαν ήδη γίνει τα πρώτα βήματα προς την πολιτική τους αναγνώριση. Οι γυναίκες άρχισαν να
εμφανίζονται πιο δυναμικά στον δημόσιο χώρο, να εργάζονται, να καπνίζουν, να κόβουν τα μαλλιά τους κοντά σε ένα συμβολικό ξήλωμα των παλιών αντιλήψεων.
Η Ζωζώ Νταλμάς υπήρξε ένα πρόσωπο που ενσάρκωσε το πνεύμα αυτής της εποχής. Ηθοποιός, τραγουδίστρια, κοσμοπολίτισσα, έζησε με πάθος και ανεξαρτησία,
αδιαφορώντας για τις κοινωνικές συμβάσεις. Οι επιλογές της, τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική της ζωή, αντικατοπτρίζουν την τολμηρή
χειραφέτηση των γυναικών εκείνης της περιόδου.
Με τις λυμένες γραβάτες στα τρία κοστούμια μου επιδιώκω να αποδώσω ακριβώς αυτόν τον χαρακτήρα: τη γυναίκα που αποτινάσσει το “πρέπει”, που παίρνει
στα χέρια της το νήμα της ζωής της, που μετατρέπει ένα σύμβολο της ανδρικής εξουσίας σε στοιχείο προσωπικής έκφρασης. Οι γραβάτες δεν είναι πια σημάδι
περιορισμού, αλλά κομμάτι μιας νέας αισθητικής, που ανατρέπει και επαναπροσδιορίζει τη θηλυκότητα.
Αυτή η προσέγγιση δεν αφορά μόνο τη Ζωζώ Νταλμάς, αλλά και κάθε γυναίκα εκείνης της εποχής που τόλμησε να σταθεί απέναντι στις κοινωνικές επιταγές και να
διεκδικήσει την ελευθερία της. Τα τρία κοστούμια μου είναι ένας φόρος τιμής σε εκείνη τη γενιά των γυναικών που άνοιξαν τον δρόμο για τις επόμενες,
χρησιμοποιώντας τη μόδα όχι μόνο ως μέσο έκφρασης, αλλά και ως εργαλείο κοινωνικής αλλαγής."