3.1.24

Η ομιλία της Σημέλας Ελευθεριάδου για το μυθιστόρημα BLACK PEARL του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου

"Προλογίζοντας θα σταθώ στο εξώφυλλο.
Μια πολυτελής θαλαμηγός στον φόντο της νύχτας. Μου ήρθαν στον νου τα μυθιστορήματα της Αγκάθα Κρίστι, «Έγκλημα στον Νείλο» και «Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές». Στο πρώτο η ιστορία εκτυλισσόταν σε ένα ποταμόπλοιο και στο δεύτερο στο ομώνυμο τρένο. Αμέσως, δημιουργείται η μυστηριακή υποβλητική ατμόσφαιρα, σε ένα σκηνικό που προσφέρεται στο έγκλημα, παρέχοντας προστασία στους θύτες και ταυτόχρονα εγκλωβίζοντας τα υποψήφια θύματά τους. Και ως συμπλήρωμα τα σύμβολα του τζόγου. Μα φυσικά. 

Η εγκληματική φύση του ανθρώπου είναι συνυφασμένη συχνά με την ακόρεστη επιθυμία του για πλούτο, όταν το «αρκετά είναι πάντα πολύ λίγο για εκείνον ώστε τίποτα δεν θα είναι ποτέ αρκετό».

Ο Thomas Edison, είχε πει ότι, το αίσθημα του ανικανοποίητου είναι η πρώτη προϋπόθεση για την πρόοδο.
Το ανικανοποίητο είναι αυτό που μας κινητοποιεί, στο να θέτουμε διαρκώς νέους στόχους, να αναζητούμε νέες συγκινήσεις και προκλήσεις, με απώτερο στόχο την προσωπική μας βελτίωση και ευτυχία. 

Στη σύγχρονη κοινωνία, όμως, ταυτίζουμε την πρόοδο με τον υλικό ευδαιμονισμό. 
Μοιραία, όλοι μας, υποκύπτουμε στον πειρασμό του να συγκρινόμαστε οικονομικά και κοινωνικά με τον περίγυρό μας, ορίζοντας την ευτυχία όχι με τους δικούς μας όρους, αλλά στα πλαίσια του αξιακού συστήματος που έχει επικρατήσει, όπου το χρήμα, τα υλικά αγαθά και το κοινωνικό status, είναι πολύ ψηλά. 
Έτσι, δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι, η οικονομική κρίση που μας ταλανίζει εδώ και χρόνια, σε μεγάλο βαθμό, είναι απότοκη της κρίσης των ανθρώπινων αξιών.
Παρένθεση : Σύμφωνα με έρευνα της Eurostat, 4 στους 5 συμπολίτες μας, νιώθουν φτωχοί (υποκειμενική φτώχια). Επομένως, οι φιλοδοξίες για εξέλιξη, ακόμα και οι πιο μετριοπαθείς είναι μάλλον ανεδαφικές για τους περισσότερους από εμάς και ο πήχης των προσδοκιών χαμήλωσε στα διάφορα επιδόματα (pass) για τα αναγκαία αγαθά.
Όμοια και η ευτυχία, μοιάζει απρόσιτη με κυρίαρχα τα αισθήματα της μειονεξίας, της χαμηλής αυτοεκτίμησης και της κατάθλιψης.
Σε ένα τέτοιο τέλμα, συναντάμε τον Ντίνο. 
Στην προσπάθεια να ανταγωνιστεί το περιβάλλον του, κατακλυσμένος από επιθυμίες και φαντασιώσεις μιας άλλης ζωής, εξέλιξε την πατρική επιχείρηση, σε κατάστημα επώνυμων υποδημάτων στοχεύοντας σε ευκατάστατους πελάτες.
 Αλλά το ανικανοποίητο τον εξωθεί και σε άλλα επιχειρηματικά ανοίγματα σε αχαρτογράφητα νερά, επιδιώκοντας διαρκώς την αυτοεπιβεβαίωσή του ως επιτυχημένου επιχειρηματία.  Απόδειξη το τζιπ Porsche Kajen, με το οποίο ζούσε τον μύθο του. Αλίμονο όμως. Έχασε το μέτρο και υπερεκτίμησε τις δυνάμεις του, κωφεύοντας στη φωνή του ενστίκτου για εκείνα που δεν λέγονται και δεν φαίνονται για τα οποία του είχε επιστήσει την προσοχή ο πατέρας του. Τώρα συνειδητοποιεί ότι, τα μεγάλα επιχειρηματικά του άλματα, ήταν άκυρα. Τα θεμέλια στα οποία οικοδόμησε την ευμάρειά του, αποδείχτηκαν σαθρά και οι μελλοντικοί του στόχοι μη ρεαλιστικοί. Με την επιβολή των μνημονίων και την πρόσθετη οικονομική κρίση που έφερε η πανδημία, οι επιχειρήσεις του βούλιαξαν και μόνο το πατρικό κατάστημα του απέμεινε για τον βιοπορισμό της οικογένειάς του. Αλλά στον καιρό της κρίσης και του lockdown, αναθεωρήσαμε όλοι ως καταναλωτές τις ανάγκες και επιθυμίες μας. Τα εμπορικά καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, άρχισαν να σημειώνουν χασούρα ενώ ανθίσανε οι δουλειές για τους τσαγκάρηδες και τις μοδίστρες. 
Οι οικονομικές υποχρεώσεις του επιχειρηματία Ντίνου Ποδαρά, σε προμηθευτές και τράπεζες γιγαντώνονταν και γίνονταν θηλιά στον λαιμό του.



Ο συγγραφέας, φωτίζει με τη γραφή του τη σκοτεινή πλευρά της προσωπικής ηθικής, της φιλίας και της κοινωνίας μας. 
Πραγματεύεται εμμονές και υπαρξιακά ερωτήματα, που αναδύθηκαν για όλους μας βασανιστικά, μεγεθυμένα κι επανατοποθετημένα σε άλλη βάση, στον καιρό του Αρμαγεδδώνα των μνημονίων και της πανδημίας. 
Έτσι, οι διάλογοι είναι φυσικοί και οικείοι.

Η πλοκή της ιστορίας σε συνδυασμό με το σκηνικό, συνθέτουν ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα.
Η γραφή διέπεται από τη "δύπνοο έκφραση' του συγγραφέα, πότε μέσα από τη δημοσιογραφική του πένα και την παραστατική αφήγηση και πότε με τον ποιητικό του λόγο, για τον έρωτα ως αξία και ως πράξη.

Καθώς, η αγωνία κορυφώνεται με το αίσθημα της απειλής να κυκλώνει τον πάσχοντα ήρωα,  εύχεσαι να μη βρεθείς ποτέ σε παρόμοια πάθη και καταλήγεις να νιώθεις συμπάθεια για εκείνον. 
Και σελίδα τη σελίδα, περιμένεις τη λύτρωσή του που θα σημαίνει λύτρωση και της Αρετής, της Γαλάτειας και του μικρού Αλέξανδρου, της οικογενείας του .
 Όλοι θέλουμε ένα καλό τέλος. 
Όλοι θέλουμε ο Οδυσσέας, όσο αλαζονικός κι αν υπήρξε, να καταλήξει στην ασφάλεια και τη γαλήνη της Ιθάκης του. 

Η συνέχεια επί του βιβλίου και γιατί όχι, επί της οθόνης.


Η πρώτη επίσημη βιβλιοπαρουσίαση του νέου βιβλίου του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου με τίτλο Black Pearl έγινε την Tετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023 στο βιβλιοπωλείο ΜΑΤΙ στην Κατερίνη, την πρώτη ημέρα της κυκλοφορίας. 
Για το βιβλίο μίλησαν ο τ. Νομάρχης Πιερίας κ. Γιώργος Παπαστεργίου , η δασολόγος κ. Σημέλα Ελευθεριάδου και ο ίδιος ο συγγραφέας που διάβασε επίσης ενδεικτικά αποσπάσματα από το 15ο βιβλίου του.