28.10.23

ΟΙ διάσημες φωτογραφίες της NELLYS στην Αστική Σχολή Κατερίνης -40 ΦΩΤΟ

Μια εξαιρετική έκθεση εγκαινιάστηκε στην Αστική Σχολή Κατερίνης, στα πλαίσια των Αικατερινείων 2023. Ο Σύλλογος Μικρασιατών Πιερίας (με τον εμπνευσμένο πρόεδρου του Τάσου Μπογιατζή), εκθέτει φωτογραφίες της διάσημης Μικρασιάτισσας φωτογράφου Nelly's.
Στις 17 Αυγούστου του 1998, έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 99 ετών, η εμβληματική ελληνίδα φωτογράφος, Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, γνωστή στην Ελλάδα και το εξωτερικό, από την αγγλική υπογραφή της, ως Nelly.
Η εύθραυστη απόφοιτη του Ομηρείου Παρθεναγωγείου της Σμύρνης πήρε την απόφαση να σπουδάσει ζωγραφική στην Ευρώπη. (…) 
Βρέθηκε στη Δρέσδη. (…) 
Δίπλα της “oι καλλιτέχνες φωτογράφοι, επηρεασμένοι από τις σύγχρονες τάσεις στη ζωγραφική δημιουργούσαν ατμόσφαιρα παρόμοια με εκείνη που βλέπουμε στους πίνακες του Μανέ.

Η Νέλλη σκέφθηκε πρακτικά, όπως πίστευε η ίδια – τολμηρά και ριζοσπαστικά, όπως αποδείχτηκε. Πέρασε στη φωτογραφία για να αποκτήσει ένα βιοποριστικό επάγγελμα – μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή – και βρέθηκε στην πρωτοπορία.

Έγινε η πρώτη γυναίκα φωτογράφος στην Ελλάδα. Ως μαθήτρια μεγάλων μετρ, του Ουγκό Έρφουρτ και του Φραντς Φίντλερ, διακρίθηκε για την τέλεια τεχνική και την επιμέλειά της στον σκοτεινό θάλαμο, όπου πειραματιζόταν με τις τελευταίες κατακτήσεις της φωτογραφίας. Η αφομοιωτική της ικανότητα θεωρήθηκε φαινόμενο.
Κάποια μέρα όμως της ήρθε μια ιδέα: κάλεσε δύο χορεύτριες και τις φωτογράφισε στην ύπαιθρο της Σαξονικής Ελβετίας. Η Νέλλη είχε πλέον βρει τον δρόμο της. Το φυσικό φως, το ανθρώπινο σώμα σαν γλυπτό και ο χώρος ήταν το τρίπτυχο που σφράγισαν την καλλιτεχνική προσωπικότητά της.  


Το 1925 η 26χρονη Νέλλη εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα. Με χίλιες δυσκολίες άνοιξε ένα στούντιο στην οδό Ερμού και αντιπαρέταξε στο φωτογραφικό κατεστημένο την τεχνική υπεροχή της και την προσοχή που έδινε στο ανθρώπινο στοιχείο.Από τα πρώτα θέματά της ήταν οι ξεριζωμένοι πρόσφυγες “οι προσφυγικοί καημοί”. Αυτά όμως που την επέβαλαν ως καλλιτέχνιδα- φωτογράφο ήταν τα πορτρέτα της καλής κοινωνίας.

Ο Βενιζέλος, ο Βεάκης, η Παξινού, ο Παλαμάς φωτογραφήθηκαν στης Νέλλης. Παράλληλα η Νέλλη συμμετείχε και διακρινόταν σε διεθνείς εκθέσεις.

Όταν γνώρισα την Ελλάδα και είδα τις τόσες ομορφιές της, σχεδόν σε κάθε μου βήμα έβλεπα και έναν πίνακα μπροστά μου”, γράφει στην “Αυτοπροσωπογραφία” της. 
“Η Ελλάδα μας μπορεί να κάνει κάθε άνθρωπο καλλιτέχνη”. (…) Αντίθετα με τους άλλους φωτογράφους που πάσχιζαν με τις σκαλωσιές, φωτογράφισε τη ζωφόρο του Παρθενώνα από το ύψος του ανθρώπου – γιατί αντιλήφθηκε ότι τα γλυπτά είχαν σχεδιαστεί για να φαίνονται από χαμηλά. (…)

Ξεκίνησε περιοδείες σε όλη την Ελλάδα. (…) Επίσημη φωτογράφος του υπουργείου Τουρισμού, η Νέλλη απαθανάτισε τα μνημεία και τα τοπία της στις πρώτες τουριστικές φωτογραφίες – τις δεύτερες Δελφικές Γιορτές του Άγγελου Σικελιανού, τα παραδοσιακά επαγγέλματα, ενώ για τη φωτογράφιση του Αβάτου του Αγίου Όρους, έστειλε τον αφοσιωμένο σύζυγό της, πιανίστα Άγγελο Σεραϊδάρη,
Λίγο προτού ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος βρέθηκε στην Αμερική. Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης αγόρασε μια σειρά από φωτογραφίες της.
Το 1966, με αδυνατισμένη την όρασή της, επέστρεψε στην Αθήνα και αποτραβήχτηκε από την επαγγελματική ζωή. Το 1985 χάρισε τις φωτογραφικές μηχανές και το αρχείο της – πάνω από 10.000 αρνητικές πλάκες – στο Μουσείο Μπενάκη.

Στη χρυσή ωριμότητά της η Νέλλη γνώρισε την αναγνώριση. Εκδόσεις πλήθους λευκωμάτων, εκθέσεις, η απονομή του Ταξιάρχη του Φοίνικα, το βραβείο Γραμμάτων και Τεχνών από την Ακαδημία Αθηνών το 1996 και μια σειρά από εκθέσεις στο εξωτερικό.
Ό,τι θέλησε το κατάφερε...



















































Στην ΑΣΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ λειτουργεί  παράλληλα η φωτογραφική έκθεση του εικαστικού φωτογράφου Παναγιώτη Φτάρα με θέμα τη "Γυναίκα". 
Η έκθεση λειτουργεί και τα πρωινά, μέχρι 24 Νοεμβρίου.