Όλα ξεκίνησαν το 2020 κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown εξαιτίας του Covid-19. Ήταν η στιγμή που ο Ben Foster αποφάσισε να ξεκινήσει ένα νέο εγχείρημα. Έτσι, λοιπόν, τοποθέτησε μια κάμερα GoPro στο πίσω μέρος της εστίας του και άρχισε να καταγράφει στιγμιότυπα από τις προπονήσεις της Watford αλλά και από αγώνες, καθώς δεν υπήρχαν θεατές, ενώ το πρώτο επίσημο παιχνίδι στο οποίο η κάμερα τοποθετήθηκε στην εστία ήταν εναντίων της Luton. Η ιδέα αυτή ξεκίνησε λόγω των βίντεο που κατέγραφε ο αθλητής κατά τη διάρκεια της ενασχόλησης του με την ποδηλασία, που αποτελεί το αγαπημένο του χόμπι, αλλά και λόγω της εφαρμογής “Zoοm” η οποία χρησιμοποιήθηκε ευρέως την περίοδο εκείνη και του έδωσε την ιδέα να δημιουργήσει κάποιου είδους vlog, τα οποία λάτρευε ο κόσμος. Δεν έμεινε όμως μόνο εκεί, αλλά προχώρησε αρκετά την καταγραφή των βίντεο δημιουργώντας ένα ποδοσφαιρικά ελκυστικό περιεχόμενο. Έτσι γεννήθηκε το κανάλι “The Cycling Goalkeeper”, το οποίο ο κόσμος αγκάλιασε και στήριξε.Πηγή εικόνας: twitter.com/benfoster
Η στήριξη από το κοινό μεταφράζεται σε εκατομμύρια views στο YouTube, όπου ο Foster ανέβαζε συχνά βίντεο με περιεχόμενο που ικανοποιούσε και τους πιο φανατικούς φίλους του αθλήματος. Εισήγαγε τον θεατή σε μια άλλη διαδικασία, βιντεοσκοπώντας μέσω της λήψης POV, την καθημερινή ζωή ενός ποδοσφαιριστή στις προπονήσεις, τα αποδυτήρια και τις λοιπές συγκεντρώσεις της ομάδας. Με τον τρόπο αυτόν, ο θεατής έρχεται πολύ κοντά με τη ζωή των αθλητών, ειδικά σε μια περίοδο αποχής από το γήπεδο λόγω lockdown, παρακολουθεί τα είδωλά του, βλέπει από κοντά και με λεπτομέρεια τις συνήθειες και την ροή της καθημερινότητας ενός ποδοσφαιριστή, αλλά και τους χώρους στους οποίους διαδραματίζονται όλα αυτά.
Είναι ένα είδος δράσης, όπου ο δέκτης τοποθετείται στη θέση του αθλητή, ακολουθεί το πρόγραμμα της ομάδας και αλληλεπιδρά με τους συμπαίκτες του σε διαφορετικές στιγμές και συνθήκες (γεύματα, γυμναστήριο, αποθεραπεία, αποστολές για παιχνίδια κλπ.). Το αποκλειστικό αυτό περιεχόμενο είναι που έλκει τον θεατή από όλο τον πλανήτη και τον βάζει σε μια πρωτόγνωρη διαδικασία. Μπορεί τα επίσημα κανάλια των ομάδων να προσφέρουν αντίστοιχο περιεχόμενο από στιγμές της ομάδας για να φέρουν τον φίλαθλο πιο κοντά, όμως η παραγωγή τέτοιου περιεχομένου από αθλητή είναι κάτι το ξεχωριστό.
Το κανάλι του Άγγλου τερματοφύλακα, έχει γίνει πλέον κάτι σαν μια κοινότητα που έχει φέρει τον φίλαθλο κόσμο πιο κοντά, ανεξαρτήτως ομάδας και χώρας. Δεν περιορίζεται σε οπαδούς της Watford ή άλλων βρετανικών ομάδων, αλλά έχει καταστεί παγκόσμιο. Είναι, λοιπόν, ένα μέσο που βοηθά τόσο στην εξάλειψη του οπαδισμού όσο και στη θέαση του ποδοσφαίρου με άλλο μάτι. Δίνει μια νέα νότα στον χώρο του αθλήματος προβάλλοντας την καθημερινή ζωή ενός αθλητή, την απλότητά του, την επαφή με τους συναδέλφους του, τα χόμπι του, την υγιεινή ζωή του, δημιουργώντας ορθά πρότυπα και απομυθοποιώντας την έννοια του ποδοσφαιριστή θεού και σταρ, δείχνοντας πως και ο ποδοσφαιριστής είναι ένας από εμάς.Πηγή εικόνας: sporf.com
Δεν είναι ότι πιο σύνηθες ένας εν ενεργεία ποδοσφαιριστής να έχει δικό του κανάλι στο YouTube και να προσφέρει τέτοιο θέαμα δωρεάν στον κόσμο. Ο Ben Foster, με το ιδιαίτερο μεράκι και την τολμηρή του ιδέα, κατόρθωσε από λίγες λήψεις μέσω μιας κάμερας να στήσει ένα ολοκληρωμένο κανάλι παγκοσμίου φήμης στην μεγαλύτερη πλατφόρμα βίντεο. Από κάποιες λήψεις με το ποδήλατο του, έφτασε να δημιουργήσει κάτι σαν μικρό στούντιο, να προχωρήσει σε δωρεές και να κάνει giveaways. Ανοίγει μια νέα προοπτική στον χώρο του αθλητισμού, απευθύνει ίσως και ένα άνοιγμα σε άλλους αθλητές και εισάγει δυναμικά τις νέες τεχνολογίες στο γήπεδο. Θα λέγαμε πως ξεκινά μία νέα μόδα των αθλητών-vloggers, η οποία δίχως αμφιβολία έλκει το κοινό, δίνοντάς του γεύση από τη ζωή των αθλητών που θαυμάζει και ακολουθεί. Κάτι αντίστοιχο συνέβη με το γκολ του Tim Limperle, που φορούσε μια bodycam και έτσι οι θεατές μπόρεσαν να παρακολουθήσουν το γκολ από τη σκοπιά του, στο παιχνίδι Μίλαν–Κολωνία, ενώ μέσω της κάμερας ενός αμυντικού της ομάδας της Κολωνίας, καταγράφηκε το γκολ του Olivier Giroud της Μίλαν, δείχνοντας πως η τάση αυτή έρχεται για να μείνει.
Αναμφίβολα, η τεχνολογία εξελίσσεται τάχιστα και οι νέες εφαρμογές της εισάγονται από αθλητές και ομάδες στους αγωνιστικούς χώρους προσφέροντας ένα είδος αλληλεπίδρασης και μια αίσθηση ζωντανής συμμετοχής στον δέκτη. Είναι όμως αυτό πάντοτε θεμιτό και θετικό; Στην περίπτωση του Ben Foster, πολλά ήταν αυτά που ακούστηκαν για τη νομιμότητα και ηθικότητα του καναλιού του. Σε πολλά σημεία των βίντεο του εμφανίζονται συμπαίκτες, στελέχη, βοηθοί του τεχνικού επιτελείου, φυσικοθεραπευτές αλλά και αίθουσες, μηχανήματα και εγκαταστάσεις του συλλόγου. Η δημοσιότητα που λαμβάνουν όλα αυτά μπορεί ενδεχομένως να βλάψει την εικόνα και το πρεστίζ μιας ομάδας, να προκαλέσει τις αντιδράσεις των εικονιζόμενων που δεν επιθυμούν να συμμετέχουν στα βίντεο, να δείχνει λεπτομέρειες για μια ομάδα που δεν θα έπρεπε να κοινοποιούνται, όπως τη χαλαρότητα μέσα στα αποδυτήρια, τις τακτικές που εφαρμόζονται στις προπονήσεις, ακόμα και τον τρόπο με τον οποίο οι ποδοσφαιριστές γυμνάζονται ή το μενού που τρώνε. Ακόμη, προκύπτουν και ζητήματα copyright για δικαιώματα τηλεοπτικής φύσεως από κανάλια που καλύπτουν τους αγώνες αλλά και από χορηγούς που εμφανίζονται.Πηγή εικόνας: theguardian.com
Επομένως, μιλάμε για ένα σπουδαίο εγχείρημα του πρώην τερματοφύλακα της Watford, ο οποίος έδωσε στο κοινό έναν νέο τρόπο θέασης του αθλήματος από μια άλλη, πιο κοντινή σκοπιά, προσφέροντας αποκλειστικό υλικό από τη καθημερινότητά του εντός κι εκτός συλλόγου, αλλά και βίντεο με δυνατές στιγμές, όπως η φιέστα ανόδου της Watford στην Premier League και το βίντεο στο οποίο ανακοίνωσε την αποχώρηση του από την ενεργό δράση. Σίγουρα το ταξίδι συνεχίζεται για τον Βρετανό άσσο στο χώρο του YouTube και φαίνεται πως καθίσταται ως ένα πρότυπο για να πάρουν και άλλοι αθλητές και ομάδες βήμα ώστε να παρέχουν τέτοιου είδους περιεχόμενο.
Πάντα όμως όλα πρέπει να συνάδουν με κανόνες και μέτρο, η εφαρμογή του οποίου να σέβεται τους συλλόγους, τους χορηγούς και τους (συν)αθλητές και εργαζόμενους σε ένα κλαμπ και κυρίως να προστατεύει τα πνευματικά δικαιώματα και τους δέκτες.