3.12.22

«Casta Diva»: Το πιο σκανδαλώδες βιβλίο που γράφτηκε ποτέ για την Μαρία Κάλλας

Αγαπήθηκε από το κοινό όσο λίγες σοπράνο και το όνομα της έμεινε χαραγμένο στην ιστορία της μουσικής με χρυσά γράμματα. Η Μαρία Κάλλας, είχε ερμηνευτικές ικανότητες που μέχρι σήμερα παραμένουν αξεπέραστες.

Τι γινόταν όμως κάτω από τη σκηνή, όταν έκλειναν τα φώτα;

Η δυστυχία που βίωνε η Μαρία Κάλλας στην προσωπική ζωή της είναι γνωστή αλλά τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας μέσα από τη νέα της βιογραφία, σοκάρουν.
Η σπουδαία ελληνίδα ερμηνεύτρια έλαμπε στη σκηνή αλλά έβλεπε τη ζωή να της φεύγει μέσα από τα χέρια κάτω από αυτή. Από την προβληματική σχέση με τη μητέρα της, μέχρι τον αυτοκαταστροφικό έρωτά της στον Αριστοτέλη Ωνάση, η Μαρία Κάλλας.

Ο μεγάλος έρωτας ήταν η αρχή του τέλους

Η εμβληματική σταρ της όπερας έχτισε μια μεγάλη καριέρα ενώ απασχόλησε και με την προσωπική της ζωή κυρίως με τη θυελλώδη σχέση της με τον Αριστοτέλη Ωνάση.
Η συγγραφέας Λίντσι Σπενς, που έχει γράψει το βιβλίο, αναφέρει ότι η είδηση του γάμου του Αριστοτέλη Ωνάση με την Τζάκι Κένεντι το 1968 θα αποτελέσει και το γεγονός που θα επηρεάσει καταλυτικά τόσο την προσωπική όσο και την επαγγελματική πορεία της με εμφανή την φθορά στην φωνή και την εικόνα στις μετέπειτα εμφανίσεις της.

Στο πλαίσιο της έρευνας για την συγγραφή της νέας βιογραφίας με τίτλο «Cast a Diva: The Hidden Life of Maria Callas» η Σπενς εξασφάλισε πρόσβαση σε ανέκδοτα μέχρι σήμερα γράμματα της Κάλλας και άλλα έγγραφα.

Αυτό το υλικό, ρίχνει φως στα «βάσανα που βίωσε μέσα από τον γάμο της», στην «κακοποίηση στην οποία την υπέβαλε ο Ωνάσης» και στη «σεξουαλική παρενόχληση που δέχτηκε» από τον διευθυντή ενός από τα πιο σημαντικά κονσερβατόρια του κόσμου.
Η συγγραφέας του βιβλίου ισχυρίζεται πώς η Κάλλας είχε υποβληθεί σε θεραπεία με ενέσεις, σε κλινική στην Ελβετία με σκοπό να χάσει βάρος.

Εκμετάλλευση από παντού

Ο πρώτος σύζυγος της σοπράνο, Τίτα Μενεγκίνι ήθελε τη Μαρία υποταγμένη, αντιστεκόταν στην επιθυμία της να αποκτήσουν παιδιά και την απομυζούσε οικονομικά.
Αλλά και ο Ωνάσης, όπως περιγράφει η συγγραφέας του βιβλίου, την χρησιμοποιούσε για να εδραιώσει το κύρος του, όμως την απατούσε συστηματικά ακόμα και με πόρνες.
Σύμφωνα με τη Σπενς, οι επιστολές που έχουν να κάνουν με τον Αριστοτέλη Ωνάση αποκαλύπτουν τις τραυματικές εμπειρίες που έζησε η Κάλλας, ιδίως όταν, το 1966, η ζωή της απειλήθηκε από την άσκηση σωματικής βίας.

«Υπάρχουν επίσης ανατριχιαστικές πληροφορίες από το ημερολόγιο στενού φιλικού της προσώπου που περιγράφουν λεπτομερώς πώς ο Ωνάσης τη νάρκωσε, κυρίως για σεξουαλικούς λόγους. Σήμερα αυτού του είδους η πρακτική θα χαρακτηριζόταν ως date rape (ένας όρος που χρησιμοποιείται ευρέως για να περιγράψει τον βιασμό μιας γυναίκας από άτομο με το οποίο βγήκε ραντεβού)» αναφέρει η βιογράφος.

Σε επιστολή της προς τη γραμματέα της, η Κάλλας εκμυστηρεύεται

«Δεν θα ήθελα ο Ωνάσης να μου τηλεφωνήσει και να αρχίσει ξανά να με βασανίζει».
Αναφορικά με τον γάμο της με τον Μενεγκίνι, η Κάλλας γράφει με απόγνωση σε επιστολή:

«Ο σύζυγός μου με παρενοχλεί ακόμα, παρότι μου έκλεψε πάνω από τη μισή περιουσία μου, μεταφέροντας τα πάντα στο όνομά του μετά τον γάμο μας… Υπήρξα ανόητη… που τον εμπιστεύτηκα».
Η σοπράνο περιέγραφε τον Μενεγκίνι ως «παράσιτο» που «περνιέται για εκατομμυριούχος ενώ δεν έχει δεκάρα».
Σε ένα άλλο γράμμα της αναφέρεται στον τότε πρόεδρο της Σχολής Μουσικής Τζούλιαρντ στη Νέα Υόρκη, ενός παντρεμένου άνδρα που φέρεται να έστρεψε το εκπαιδευτικό προσωπικό εναντίον της και να εμπόδισε την επιστροφή της για ένα ακόμη εξάμηνο επειδή τον απέρριψε ερωτικά.

«Ο Πίτερ Μένιν με ερωτεύτηκε. Επειδή όμως εγώ δεν αισθανόμουν το ίδιο αυτόν, εκείνος στράφηκε εναντίον μου», γράφει η Ελληνίδα ντίβα της όπερας σε επιστολή προς τον νονό της.