6.1.22

Μαθαίνοντας από την Πιερία: Επαναπροσδιορισμός του μεταμοντερνισμού στην γη των Ολύμπιων θεών ... της Ελένης Σιδέρη

Μαθαίνοντας από την Πιερία: Επαναπροσδιορισμός του μεταμοντερνισμού στην γη των Ολύμπιων θεών
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΔΩ:

To ζήτημα της αυθεντικότητας ταυτίστηκε με τη διαμόρφωση των εθνικών ταυτοτήτων ήδη από το 19ο αιώνα και μετά. Δεν ήταν κάτι που εμφανίστηκε ξαφνικά. Έγινε μέρος αυτού που μάθαμε να ονομάζουμε δυτική παράδοση. Η βιομηχανική επανάσταση σταδιακά εκρίζωσε μορφές συλλογικότητας και κοινοτισμού που είχαν στη βάση τους έναν κυκλικό ρυθμό ζωής, την ενθύμιση μέσα από την τελετουργία, τον εξισωτισμό μέσα από το μοίρασμα. Παράλληλα η αποικιοκρατία έθρεψε μια περίπλοκη σχέση περιέργειας/φόβου για κάθε τι το διαφορετικό και Άλλο, κάτι που ο Edward Said (1978) απέδωσε μέσα από τον όρο Οριενταλισμός. Την ίδια στιγμή, οι επιστήμες που αναπτύχθηκαν μέσα στο Διαφωτισμό τάχθηκαν στην υπηρεσία της διαμόρφωσης της εθνικής παράδοσης κάθε έθνους. Η τελευταία θα καταστούσε το τελευταίο ξεχωριστό σε σχέση με τα υπόλοιπα ειδικά με τα γειτονικά έθνη-κράτη με υπήρχαν κοινά σύνορα, γλώσσες και έθιμα. Το πρόβλημα το συνόρων θα το έλυναν στις απαρχές του 20ού αιώνα μια σειρά πολέμων. Το πρόβλημα του πολιτισμού θέλησαν να το επιλύσουν οι εθνικές επιστήμες, όπως έχει αναδείξει το έργο του κοινωνικού ανθρωπολόγου, Michael Herzfeld (19886), η ιστορία, η αρχαιολογία και η λαογραφία.To ζήτημα της αυθεντικότητας ταυτίστηκε με τη διαμόρφωση των εθνικών ταυτοτήτων ήδη από το 19ο αιώνα και μετά. Δεν ήταν κάτι που εμφανίστηκε ξαφνικά. Έγινε μέρος αυτού που μάθαμε να ονομάζουμε δυτική παράδοση. Η βιομηχανική επανάσταση σταδιακά εκρίζωσε μορφές συλλογικότητας και κοινοτισμού που είχαν στη βάση τους έναν κυκλικό ρυθμό ζωής, την ενθύμιση μέσα από την τελετουργία, τον εξισωτισμό μέσα από το μοίρασμα. Παράλληλα η αποικιοκρατία έθρεψε μια περίπλοκη σχέση περιέργειας/φόβου για κάθε τι το διαφορετικό και Άλλο, κάτι που ο Edward Said (1978) απέδωσε μέσα από τον όρο Οριενταλισμός. Την ίδια στιγμή, οι επιστήμες που αναπτύχθηκαν μέσα στο Διαφωτισμό τάχθηκαν στην υπηρεσία της διαμόρφωσης της εθνικής παράδοσης κάθε έθνους. Η τελευταία θα καταστούσε το τελευταίο ξεχωριστό σε σχέση με τα υπόλοιπα ειδικά με τα γειτονικά έθνη-κράτη με υπήρχαν κοινά σύνορα, γλώσσες και έθιμα. Το πρόβλημα το συνόρων θα το έλυναν στις απαρχές του 20ού αιώνα μια σειρά πολέμων. Το πρόβλημα του πολιτισμού θέλησαν να το επιλύσουν οι εθνικές επιστήμες, όπως έχει αναδείξει το έργο του κοινωνικού ανθρωπολόγου, Michael Herzfeld (19886), η ιστορία, η αρχαιολογία και η λαογραφία.