25.6.26

«Ό,τι Μένει Ανθρώπινο» Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός, performance, Αρχαίο Θέατρο Δίου

Η παράσταση εντάσσεται στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ολύμπου.
Μια μουσικοθεατρική performance για τον Μάρκο Δραγούμη από τα παιδιά του, Φίλιππο και Ναταλία Δραγούμη, μαζί με τις μουσικούς Φένια Χρήστου και Masa Josilo, σε σκηνοθεσία και δραματουργία της Πηνελόπης Φλουρή. Μία παράσταση για τη μνήμη και τη δημιουργία ως πράξη ανθρωπιάς.
Η παράσταση «Ό,τι Μένει Ανθρώπινο» παρουσιάζεται στις 15 και 16 Ιουλίου 2026 στις 21:30 στο Αρχαίο Θέατρο Δίου, με την υποστήριξη και χρηματοδότηση του ΥΠΠΟ, μέσα από το πρόγραμμα «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». 

Ημερομηνίες: 15 & 16 Ιουλίου 2026
Ώρα: 21:30, Διάρκεια: 60'
Χώρος: Ελληνιστικό θέατρο στο Δίον, Πιερία



Με αφετηρία την άγνωστη συνθετική και ποιητική δημιουργία του Μάρκου Δραγούμη, το έργο φωτίζει μια βαθιά ανθρώπινη στάση απέναντι στην τέχνη: τη δημιουργία όχι ως πράξη προβολής, αλλά ως πράξη προσφοράς, μνήμης και επικοινωνίας.

Ένα άγνωστο μουσικό και ποιητικό αρχείο

Για πρώτη φορά παρουσιάζονται στο κοινό συνθέσεις του διακεκριμένου μουσικολόγου για πιάνο και φωνή, καθώς και μελοποιήσεις ποιημάτων των Ανδρέα Εμπειρίκου και Νάνου Βαλαωρίτη. Το σπάνιο αυτό μουσικό υλικό συνομιλεί επί σκηνής με επιστολές, ημερολόγια, χειρόγραφα και αρχειακά τεκμήρια, διαμορφώνοντας μια παράσταση όπου η μουσική, η ποίηση και η θεατρική αφήγηση συνυπάρχουν ως ζωντανή μνήμη.

Λίγο πριν από τον θάνατό του, ο ερευνητής εμπιστεύτηκε αυτό το υλικό στον γιο του Φίλιππο, εκφράζοντας την επιθυμία να παρουσιαστεί κάποτε. Η performance «Ό,τι Μένει Ανθρώπινο» αποτελεί την εκπλήρωση αυτής της επιθυμίας, όχι ως απλή παρουσίαση ενός άγνωστου έργου, αλλά ως ανάδειξη μιας δημιουργικής στάσης που γεννήθηκε μέσα από τη σιωπή, τη σχέση και την ευθύνη απέναντι στον άλλον.

Η μνήμη ως ζωντανή παρουσία

Ιδιαίτερη βαρύτητα στο έργο έχει η παρουσία των παιδιών του δημιουργού. Μέσα από την αφήγηση και την επεξεργασία του αρχειακού υλικού, μεταφέρουν στο κοινό μνήμες, προσωπικά τεκμήρια, επιστολές και θραύσματα από τον κόσμο του πατέρα τους. Η συμμετοχή τους προσδίδει στην παράσταση έναν έντονα βιωματικό χαρακτήρα, καθώς το άγνωστο έργο του πατέρα τους δεν παρουσιάζεται ως αποστασιοποιημένο αρχειακό εύρημα, αλλά ως ζωντανή παρακαταθήκη, οικογενειακή μνήμη και πράξη αγάπης.


Συντελεστές
Σκηνοθεσία - Δραματουργία: Πηνελόπη Φλουρή
Ερμηνεία: Ναταλία Δραγούμη
Αφήγηση - Επεξεργασία αρχείου: Φίλιππος Δραγούμης
Τραγούδι, αυτοσχεδιασμός, μουσική επιμέλεια: Φένια Χρήστου
Πιάνο, μουσική επιμέλεια: Masa Josilo
Live Video: Πέτρος Κολοτούρος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Άννα Μακούρινα
Φωτογραφίες: Βαγγέλης Ευαγγελίου
Διεύθυνση παραγωγής: Γιάννης Σπανούδης - ΑΜΚΕ ΚΡΟΜΑ

Στην παράσταση συμμετέχουν εθελοντικά μέλη της τοπικής κοινότητας της Κατερίνης από τη Σχολή Χορού & Μπαλέτου Atelier De La Danse, το Πολιτιστικό Σωματείο «Χορός & Τέχνη Κατερίνης» και τους Χοροστάτες Κατερίνης, συνοδεύοντας επιλεγμένες σκηνές με κίνηση και τραγούδι.

Το αρχαίο θέατρο του Δίου, ελληνιστικής εποχής και πιθανότατα έργο των χρόνων του Φιλίππου Ε΄, βρίσκεται νότια της αρχαίας πόλης, δυτικά του ιερού της Δήμητρας. 
Χτισμένο σε φυσικό λόφο με βορειοανατολικό προσανατολισμό, επαναλειτούργησε μετά τις εργασίες συντήρησης το 1991 και από τότε φιλοξενεί σταθερά εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Ολύμπου, με χωρητικότητα περίπου 4.000 θεατών.