«Ποιο είναι το μέλλον της ανάγνωσης και, κατ’ επέκταση, των κοινωνιών, των δημοκρατιών και ακόμη και της ίδιας της ανθρωπότητας σε ένα τόσο μεταβαλλόμενο περιβάλλον εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης;», διερωτάται η Anne Bergman, Διευθύντρια της Ομοσπονδίας Ευρωπαίων Εκδοτών (FEP) σε πρόσφατο άρθρο της FEP. Το ερώτημα αυτό τέθηκε στο επίκεντρο του πρόσφατου συνεδρίου που διοργάνωσε η Πορτογαλική Έκδοση Εκδοτών και Βιβλιοπωλών (APEL) προς τιμήν του αείμνηστου Pedro Sobral, που ήταν πρόεδρος της APEL και έχασε τη ζωή του σε ποδηλατικό δυστύχημα.
Οι ειδικοί που συμμετείχαν τόνισαν την ανάγκη οι πολίτες να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο εκτός διαδικτύου. Ωστόσο, η πρόκληση παραμένει: πώς θα πεισθούν όσοι είναι «αιχμάλωτοι» των κινητών τηλεφώνων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και οι πολιτικοί που θεωρούν πως το μέλλον μπορεί να είναι μόνο ψηφιακό;
Ήδη παρατηρείται μια τάση σε αρκετά σχολεία να απαγορεύουν τη χρήση κινητών τηλεφώνων και να επιστρέφουν στα παραδοσιακά σχολικά βιβλία. Το ερώτημα είναι αν αυτό θα αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον των μαθητών για το διάβασμα. Ένα επιχείρημα που κερδίζει έδαφος είναι πως η ανάγνωση ωφελεί την υγεία, όπως και η σωματική άσκηση.
Σε έναν κόσμο που όλο και περισσότερο κυριαρχείται από την τεχνητή νοημοσύνη, η κριτική σκέψη αποτελεί βασική προϋπόθεση για την πρόοδο της ανθρωπότητας – και η ανάγνωση είναι το βασικό εργαλείο για την καλλιέργειά της. Μόνο έτσι ο άνθρωπος δε θα οδηγηθεί σε υπερχρήση των τεχνολογικών μέσων.
Σύμφωνα και με τα ευρήματα της έρευνας του ΟΣΔΕΛ «Παιδί και Ανάγνωση» (2024), η άνιση σχέση με την ανάγνωση, την οποία βιώνουν τα παιδιά που προέρχονται από συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, παράγει κοινωνικές, πολιτισμικές και οικονομικές ανισότητες. Σύμφωνα επίσης με τα ευρήματα της μελέτης, προϊόντα ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας, ο ρόλος της εκπαίδευσης στη συγκρότηση μιας σχέσης αγάπης του παιδιού με την ανάγνωση είναι ισχυρά καθοριστικός και ποιοτικός. Περισσότερα για την Έρευνα του ΟΣΔΕΛ εδώ: https://www.osdel.gr/el/pages/...
Το ζητούμενο πλέον είναι αν οι νομοθέτες θα αναγνωρίσουν την ανάγκη επένδυσης στην ανάγνωση και στα βιβλία, στηρίζοντας τον εκδοτικό κλάδο μέσα από μέτρα και πρωτοβουλίες που ενισχύουν το οικοσύστημα του βιβλίου.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να δώσει το παράδειγμα με τη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για τον Αλφαβητισμό (EU Literacy Coalition) το 2026, με συμμετοχή και των εκδοτών.
Πηγή: FEP