Η πρωτοποριακή παγκόσμια μελέτη της EY για άτομα 18 έως 34 ετών που ανήκουν στους Millennials και την Gen Z σε 10 χώρες αποκαλύπτει μια βαθιά μετατόπιση στον τρόπο με τον οποίο οι νέοι προσεγγίζουν τα παραδοσιακά ορόσημα της ζωής.
Όπως οι υπηρεσίες streaming μετέτρεψαν την ψυχαγωγία από σταθερά προγράμματα σε εξατομικευμένη παρακολούθηση, έτσι και οι νέοι μεταμορφώνουν την ενηλικίωση από μια προκαθορισμένη αλληλουχία σε μια διαδρομή προσαρμοσμένη στις δικές τους ανάγκες.
Το παλιό σενάριο της πρώιμης ενηλικίωσης — αποφοίτηση, σταθερή δουλειά, γάμος, αγορά σπιτιού, παιδιά, σύνταξη στα 65 — ξαναγράφεται από μια γενιά που δεν ρωτά «Πότε πρέπει;», αλλά «Γιατί πρέπει;». Δεν πρόκειται για ιστορία αναβολής ή αντίδρασης. Είναι μια ιστορία συνειδητής επιλογής και ρεαλιστικής προσαρμογής.
Έχοντας περισσότερους πόρους στη διάθεσή τους από κάθε άλλη γενιά στην ανθρώπινη ιστορία, ρωτούν συλλογικά: «Τι έχει νόημα για μένα σε αυτόν τον κόσμο που αλλάζει τόσο γρήγορα;»
Η κυρίαρχη αφήγηση συχνά παρουσιάζει τους νέους ως «αργοπορημένους» — 28άρηδες που ζουν ακόμα στον καναπέ των γονιών τους. Αυτή η οπτική παρερμηνεύει θεμελιωδώς το τι συμβαίνει στην πραγματικότητα. Η επιτυχία στην καριέρα δεν μετριέται πλέον με τα χρόνια παραμονής σε μια εταιρεία, αλλά με τις δεξιότητες που αποκτώνται και τον αντίκτυπο που αφήνεται. Αντίστοιχα, η κοινωνία πρέπει να ανανεώσει τους δείκτες με τους οποίους μετρά την ενηλικίωση.
Οι σημερινοί νέοι αντιμετωπίζουν πίεση και λαμβάνουν ενήλικες αποφάσεις — απλώς δεν «τσεκάρουν» τα παραδοσιακά κουτάκια με την ιστορικά προκαθορισμένη σειρά. Στην πραγματικότητα, αυτή η ανατροπή των σταδίων ζωής αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη μεταμόρφωση που συμβαίνει σε όλες τις γενιές.
Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ, οι baby boomers και η Γενιά X επαναπροσδιορίζουν τη συνταξιοδότηση, δημιουργούν επιχειρήσεις στα 60 τους, βρίσκουν νέους συντρόφους μέσω εφαρμογών γνωριμιών στα 70 τους και ασχολούνται με αθλήματα όπως το pickleball ή μαθαίνουν να κάνουν σερφ αντί για παραδοσιακές συνταξιοδοτικές δραστηριότητες.
Ο καταλύτης αυτής της αλλαγής — μαζί με το αυξανόμενο προσδόκιμο ζωής — είναι η άνευ προηγουμένου πρόσβαση σε πληροφορίες και παγκόσμιες προοπτικές. Οι άνθρωποι όλων των γενεών χτίζουν ολοένα και περισσότερο παγκόσμιες κοινότητες, μοιράζονται ιδέες, αμφισβητούν παραδοχές και συλλογικά φαντάζονται νέες δυνατότητες.
Αυτή η συνδεσιμότητα ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο από την COVID-19 — ένα κοινό, παγκόσμιο γεγονός που επηρέασε όλους ταυτόχρονα. Αν και οι εμπειρίες ήταν διαφορετικές, όλοι βιώσαμε την πανδημία και τις επιπτώσεις της. Είδαμε ο ένας τον άλλο στις κουζίνες, τις τάξεις και τους χώρους εργασίας μας με πιο άμεσο τρόπο από ποτέ στην ιστορία.
Η ταχεία αποδοχή αυτής της κοινής συνδεσιμότητας δεν έχει εξαφανιστεί ούτε έχει επιστρέψει σε κάποιο «παλιό φυσιολογικό». Αντίθετα, η εμφάνιση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (GenAI) και των κβαντικών τεχνολογιών επιταχύνει την ικανότητά μας να συνδεόμαστε άμεσα, σε κάθε γωνιά του κόσμου, δίνοντας τη δυνατότητα σε ανθρώπους κάθε ηλικίας να εξερευνήσουν κόσμους που μέχρι πρόσφατα ήταν αδιανόητοι.
Η έρευνά σε 10 χώρες αποκαλύπτει ενδιαφέροντα μοτίβα που δείχνουν πόσο η καταγωγή ενός ατόμου επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο αυτό εμφανίζεται και λειτουργεί στον κόσμο. Αν και οι νέοι παγκοσμίως μοιράζονται όλο και περισσότερο κάποιες κοινές αξίες και τρόπους σκέψης, διαφοροποιούνται σημαντικά σε ζητήματα όπως η οικονομική ανεξαρτησία, η αποδοχή της τεχνολογίας και η εθνική ταυτότητα.
Σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν στη έρευνα η οικονομική ασφάλεια αναδεικνύεται ως ο σημαντικότερος παράγοντας άγχους για τους νέους. Ενώ το 87% θεωρούν την οικονομική ανεξαρτησία βασική προτεραιότητα, λιγότεροι από δύο στους τρεις (63%) δηλώνουν έντονο ενδιαφέρον για την απόκτηση πλούτου. Σε εργασιακό επίπεδο, το φαινόμενο του job hopping θεωρείται πλέον φυσιολογικό, σχεδόν έξι στους δέκα (59%) εκτιμούν ότι θα πρέπει να εργαστούν σε έως και πέντε εργοδότες κατά τη διάρκεια της καριέρας τους, ενώ σχεδόν ένας στους πέντε (19%) θεωρεί ότι θα πρέπει να αλλάξει εργασία έξι ή περισσότερες φορές.

Η στάση απέναντι στα οικονομικά ποικίλλει σημαντικά ανά χώρα: Στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα τα χρήματα αναδεικνύονται ως ο σημαντικότερος δείκτης επιτυχίας, ενώ στις ΗΠΑ κατατάσσονται μόλις στην πέμπτη θέση. Στην Ινδία και τη Σαουδική Αραβία πάνω από το 80% (86% και 84%, αντίστοιχα) θεωρούν ότι ο πλουτισμός είναι εξαιρετικά σημαντικός, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ (48%), τη Γερμανία (49%) και τη Σουηδία (33%).

Σχεδόν όλοι οι νέοι (99%) έχουν smartphone, ενώ το 94% δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν καθημερινά πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, περίπου οι μισοί (44%) θα προτιμούσαν να μειώσουν τον χρόνο που αφιερώνουν στα social media, ενώ ένας στους τρεις (33%) αναφέρουν ότι η χρήση τους, τούς προκαλεί άγχος ή κατάθλιψη.

Με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) να ενσωματώνεται σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας, η Gen Z καλείται να αναμετρηθεί με τις νέες προκλήσεις και τις τεράστιες ευκαιρίες που δημιουργεί. Σχεδόν οι μισοί (45%) δηλώνουν πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες, αλλά το ενδιαφέρον ποικίλλει ανάλογα με την περιοχή.