13.10.22

Gustav Klimt: Αδάμ και Εύα

Ο πίνακας Αδάμ και Εύα (1916-1918) είναι από τα ελάχιστα έργα του Klimt με περιεχόμενο από την Παλαιά Διαθήκη, καθώς δε συνήθιζε να αντλεί τη θεματολογία των έργων του από τη Βίβλο. Παρά τον τίτλο του, ο καλλιτέχνης αποφεύγει να απεικονίσει τους Πρωτόπλαστους σε κάποιο συγκεκριμένο επεισόδιο από την Παλαιά Διαθήκη, όπως είναι η Πτώση.
Οι δύο μορφές αποτελούν την κεντρική παράσταση του έργου, με τη μορφή της Εύας να ξεχωρίζει. Μια θεώρηση είναι πως σκοπός του Klimt ήταν να δημιουργήσει μια διαχρονική απεικόνιση της Εύας ως μητέρας της ζωής και αυτό φαίνεται από τα εξής: α) την απεικόνιση της μορφής με φαρδιούς γοφούς, που παραπέμπει σε προϊστορικά ειδώλια, β) τα καλυμμένα πόδια της από ανεμώνες, ένα άνθος που συμβολίζει τη γονιμότητα, γ) το δέρμα λεοπάρδαλης που έχει τοποθετηθεί πίσω από τα πόδια της και συμβολίζει την άγρια, αχαλίνωτη επιθυμία.
Το σώμα της Εύας έχει φιλοτεχνηθεί με προσοχή, γεγονός που διακρίνεται στους απαλούς τόνους για το δέρμα που αναμειγνύονται με ανοιχτό μπλε και κίτρινο χρώμα. Το φωτεινό σώμα της γυναικείας μορφής ξεχωρίζει σημαντικά από αυτό της ανδρικής, για την οποία έχουν χρησιμοποιηθεί πιο σκούρα χρώματα. Ο Αδάμ φαίνεται να πλαισιώνει την Εύα και να έχει παραδοθεί πάνω της.
 

Ο πίνακας Αδάμ και Εύα ανήκει στα τελευταία και ημιτελή έργα του Klimt. 
Σήμερα, βρίσκεται στο Belvedere Museum.


Πληροφορίες: www.belvedere.at/