12.7.20

ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΜΑΖΗΣ....Ο Αδαμάντιος Κοραής...[απόσπασμα προφητικό και διδακτικό].

Η πρώτη έκδοση του βιβλίου μου) ο Αδάμαντιος Κοραής (1748-1833), ένας ανεξάντλητος κόσμος, εκδ.Γαβριηλίδης, 2016, εξαντλήθηκε μαζί, δυστυχώς,
με τη ζωή του εκδότη Σάμη Γαβριηλίδη. Ασχολούμαι λοιπόν αυτόν τον καιρό με την βελτιωμένη επανέκδοσή του.
Διαβάζοντας και ξαναδιαβάζοντας την ύλη του που σχετίζεται με μια κορυφαία, όχι μόνον ελληνική αλλά και ευρωπαϊκή πνευματική, φυσιογνωμία βρίσκω αποσπάσματα κειμένων του , τα οποία, μολονότι ανήκουν σε παλαιότερες εποχές, εξακολουθούν και σήμερα να διατηρούν τη σημασία τους.

Σας παραθέτω ένα τέτοιο απόσπασμα, που αποδείχτηκε πολύ προφητικό:

“Η παρελθούσα μας κατάστασις εξανάγκης πρέπει να έχει διά πολύν ίσως καιρόν ακόμη επιρροήν εις την μέλλουσαν διαγωγήν και πολιτείαν μας, εάν δεν επινοήσομεν κανένα τρόπον να φράξομεν την επιρροήν ή καν να συντέμομεν τον χρόνον αυτής. 
Εάν δυσκολεύεται πας ένας να μάθει ό,τι δεν γνωρίζει, ασυγκρίτως δυσκολότερον απομαθαίνει ό,τι μίαν φοράν έμαθε,
 και μάλιστα εάν έλαβε το μάθημα κατά διαδοχήν από πατέρας, πάππους και προπάππους πολλούς.
 Εις τοιαύτην περίστασιν η παλαιωθείσα έξις μεταβάλλεται εις φύσιν“.
Όσοι συνεπώς “εποτίσθησαν τα τουρκικά μαθήματα“, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο, ανάλογα και με την ηλικία του, είναι πολύ δυσκολότερο να δεχτούν τα νεοτερικά μαθήματα της φωτισμένης Ευρώπης. Προϋπόθεση για να διδαχθούν τα μαθήματα αυτά, όπως πρέπει, είναι οι σωστοί δάσκαλοι". 

Οι απόψεις και οι σκέψεις αυτές μπορούν να υλοποιηθούν – κρατώ τους χαρακτηρισμόυς που χρησιμοποιεί ο ίδιος - όχι με αμαθείς, μαστιγοφόρους και ραβδοφόρους ή, με άλλη διατύπωση, δασκάλους με σκυθική αγριότητα, αλλά μόνο με δασκάλους κριτικούς, φιλοσόφους, φρονίμους και φιλανθρώπους, που έχουν τάξη και μέθοδο, νου και κρίση, όπως συχνά σημειώνει στα κείμενά του.