17.2.19

“Της Αγάπης” Κώστας Ουράνης

Τῆς ἀγάπης

“Νά ῾ξερες πῶς λαχτάριζα τὸν ἐρχομό σου, Ἀγάπη
ποὺ ἴσαμε τὰ σήμερα δὲ σ᾿ ἔχω νιώσει ἀκόμα,
μὰ ποὺ ἔνστικτα τὸ εἶναι μου σ᾿ ἀναζητοῦσεν, ὅπως

Κορυφαία ελληνικά ποιήματα μέσα στη γοητεία της μετάφρασης του Edmund Keeley

Η διαδικασία της μετάφρασης είναι μια λεπτή υπόθεση, από το αποτέλεσμα της οποίας εξαρτάται η συνέχιση της ομορφιάς του νέου, μεταφρασμένου έργου, πάντα με την προσωπική πινελιά του μεταφραστή. Όπως, λοιπόν, συνήθως διαβάζουμε τις ελληνικές μεταφράσεις έργων, είναι εξίσου ενδιαφέρον να καταπιαστούμε και με το αντίθετο. Ο χαρισματικός Έντμουντ Κίλι, μεταφράζει από τα ελληνικά,

16.2.19

Το υπέροχο “Ερωτικό Κάλεσμα” του Μενέλαου Λουντέμη

Ερωτικό Κάλεσμα

“Ἔλα κοντά μου, δὲν εἶμαι ἡ φωτιά.
Τὶς φωτιὲς τὶς σβήνουν τὰ ποτάμια.
Τὶς πνίγουν οἱ νεροποντές.
Τὶς κυνηγοῦν οἱ βοριάδες.
Δὲν εἶμαι, δὲν εἶμαι ἡ φωτιά.

Ἔλα κοντά μου δὲν εἶμαι ἄνεμος.
Τοὺς ἄνεμους τοὺς κόβουν τὰ βουνά.
Τοὺς βουβαίνουν τὰ λιοπύρια.
Τοὺς σαρώνουν οἱ κατακλυσμοί.
Δὲν εἶμαι, δὲν εἶμαι ὁ ἄνεμος.

Ἐγὼ δὲν εἶμαι παρὰ ἕνας στρατολάτης
ἕνας ἀποσταμένος περπατητὴς
ποὺ ἀκούμπησε στὴ ρίζα μιᾶς ἐλιᾶς
ν᾿ ἀκούσει τὸ τραγούδι τῶν γρύλων.
Κι ἂν θέλεις, ἔλα νὰ τ᾿ ἀκούσουμε μαζί.”

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ...Τὰ πουλιὰ δέλεαρ τοῦ Θεοῦ (ἀποσπάσματα «Διαλόγων»)

1
Νὰ γυρίζεις — αὐτὸ εἶναι τὸ θαῦμα -—
μὲ κουρελιασμένα μάτια
μὲ φλογωμένους κροτάφους ἀπ᾿ τὴν πτώση
νὰ γυρίζεις
στὴν καλὴ πλευρά σου.
Πεσμένος αἰσθάνεσαι
τὴν κόλαση ποὺ εἶναι ἡ αἰτιότητα
τὸ στῆθος ὡσὰν συστατικὸ τοῦ ἀέρα

15.2.19

Οι άνθρωποι καθρέφτες....[Ο Λύκος της Στέπας, Έρμαν Έσσε]

Στα σημάδια του λύκου της στέπας διέκρινες τον άνθρωπο της νύχτας. Το πρωί ήταν γι' αυτόν μια άσχημη ώρα, που την φοβόταν και ποτέ δεν του είχε φέρει τίποτα καλό.
Όχι, δεν ήταν, για τίποτα που πέρασε δεν ήταν κρίμα. Κρίμα είναι μόνο για το σήμερα και το τώρα, για όλες αυτές τις

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ....Διάλογος πρῶτος

Διάλογος πρῶτος

Σὰ νὰ μὴν ὑπήρξαμε ποτὲ
κι ὅμως πονέσαμε ἀπ᾿ τὰ βάθη.
Οὔτε ποὺ μᾶς δόθηκε μία ἐξήγηση
γιὰ τὸ ἄρωμα τῶν λουλουδιῶν τουλάχιστον.
Ἡ ἄλλη μισή μας ἡλικία θὰ περάσει
χαρτοπαίζοντας μὲ τὸ θάνατο στὰ ψέματα.
Καὶ λέγαμε πὼς δὲν ἔχει καιρὸ ἡ ἀγάπη
νὰ φανερωθεῖ ὁλόκληρη.
Μία μουσικὴ
ἄξια τῶν συγκινήσεών μας
δὲν ἀκούσαμε.
Βρεθήκαμε σ᾿ ἕνα διάλειμμα τοῦ κόσμου
ὁ σῴζων ἑαυτὸν σωθήτω.
Θὰ σωθοῦμε ἀπὸ μία γλυκύτητα
στεφανωμένη μὲ ἀγκάθια.
Χαίρετε ἄνθη σιωπηλὰ
μὲ τῶν καλύκων τὴν περισυλλογὴ
ὁ τρόμος ἐκλεπτύνεται στὴν καρδιά σας.
Ἐνδότερα ὁ Κύριος λειτουργεῖ
ἐνδότερα ὑπάρχουμε μαζί σας.
Δὲν ἔχει ἡ ἁπαλὴ ψυχὴ βραχώδη πάθη
καὶ πάντα λέει τὸ τραγούδι τῆς ὑπομονῆς.
Ὢ θὰ γυρίσουμε στὴν ὀμορφιὰ
μία μέρα…
Μὲ τὴ θυσία τοῦ γύρω φαινομένου
θὰ ἀνακαταλάβει, ἡ ψυχὴ τὴ μοναξιά της.

Pablo Neruda "Αργοπεθαίνει"

Pablo Neruda "Αργοπεθαίνει"
Αργοπεθαίνει
όποιος γίνεται σκλάβος της συνήθειας,
επαναλαμβάνοντας κάθε μέρα τις ίδιες διαδρομές,
όποιος δεν αλλάζει το βήμα του,
όποιος δεν ρισκάρει να αλλάξει χρώμα στα ρούχα του,
όποιος δεν μιλάει σε όποιον δεν γνωρίζει.

Αργοπεθαίνει
όποιος έχει την τηλεόραση για μέντωρα του

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ....Ἡ νύχτα μὲ συμφέρει

                                  Ἡ νύχτα μὲ συμφέρει
Πράγματι ἡ νύχτα μὲ συμφέρει.
Πρῶτα-πρῶτα ἐλαττώνει τὶς φιλοδοξίες· ὕστερα
διορθώνει τὶς σκέψεις· ἔπειτα
συμμαζώνει τὴ θλίψη καὶ τὴν κάνει ὑποφερτότερη
τὴ σιωπὴ μὲ σέβας ἀνατέμνει·
ἐξαίρει τὴν ὄσφρηση μὰ προπάντων ἡ νύχτα περιζώνει.

Αρθούρος Ρεμπώ - Μια εποχή στην κόλαση (απόσπασμα, "Μια νύχτα πήρα την ομορφιά στα γόνατα μου" )

Μια νύχτα πήρα την ομορφιά στα γόνατά μου και τη βρήκα πικρή και τη βλαστήμησα οπλίστηκα ενάντια στη δικαιοσύνη.
Δραπέτευσα... Ω μάγισσες, μιζέρια, μίσος εσείς θα διαφυλάξετε το θησαυρό μου. Κατόρθωσα να σβήσω απ' τα λογικά μου κάθε ελπίδα ανθρώπινη. Με ύπουλο σάλτο χίμηξα σα θηρίο πάνω σ' όλες τις χαρές σας να τις κατασπαράξω. Επικαλέστηκα τους δήμιους να δαγκάσω, πεθαίνοντας, τα κοντάκια των όπλων τους. Επικαλέστηκα κάθε οργή και μάστιγα να πνιγώ στο αίμα, στην άμμο η απόγνωση ήταν ο θεός μου. Κυλίστηκα στη λάσπη στέγνωσα στον αέρα του εγκλήματος ξεγέλασα τη τρέλα και η άνοιξη μου πρόσφερε το φρικαλέο γέλιο του ηλίθιου.

«Πώς δεν ήθελα να σπουδάσω»: Ένα διήγημα του Κώστα Βάρναλη

Στα 1898 τέλειωσα το σκολειό ― την έβδομη τάξη. Όσο έφτανε η άνοιξη και το καλοκαίρι, τόσο η ανυπομονησία μου μεγάλωνε πότε θα φτάσει η βλογημένη εκείνη ώρα που θ’ «ανακτήσω» την ελευθερία μου· δε θα έχω να διαβάζω, δε θα φοβάμαι τους δασκάλους, δε θα με δέρνει πια ο αδερφός μου... θα μάθω κι εγώ μια τέχνη, να γίνω «άντρας», όπως τόσα

14.2.19

Η εκρηκτική ομιλία του Χάρολντ Πίντερ στην τελετή απονομής του Νόμπελ Λογοτεχνίας

Ολόκληρη η ομιλία του Harold Pinter (ελλ.)

Το 1958 έγραψα:
«Δεν υπάρχουν καθαρές διαχωριστικές γραμμές μεταξύ αυτού που είναι πραγματικό και αυτού που δεν είναι, και κατά τον ίδιο τρόπο δεν υπάρχουν καθαρές διαχωριστικές γραμμές μεταξύ αυτού που είναι αληθινό και αυτού που δεν είναι. Δεν πρέπει κάτι να είναι οπωσδήποτε αληθινό ή μη αληθινό, μπορεί να είναι και τα δυο, και αληθινό και μη αληθινό».

Πιστεύω ότι αυτοί οι ισχυρισμοί ισχύουν ακόμα και σήμερα σε γενικές γραμμές σε ότι αφορά στην διερεύνηση της πραγματικότητας και της τέχνης. Ως συγγραφέας ακολουθώ αυτό το πιστεύω, ως πολίτης δεν μπορώ να το κάνω. Ως πολίτης πρέπει να αναρωτιέμαι:

20.1.19

12 Φράσεις Του Μέγα Αλέξανδρου.

– Ό,τι δεν λύεται κόπτεται. (κόβοντας το Γόρδιο Δεσμό)
– Στους γονείς οφείλομεν το ζην, στους δε διδασκάλους το ευ ζην.
– Δεν υπάρχει τίποτε αδύνατο γι’ αυτόν που θα προσπαθήσει.
– Δεν μ’ ενδιαφέρει η καταγωγή των πολιτών ούτε η φυλή στην οποία γεννήθηκαν. Τους αντιμετωπίζω όλους με ένα κριτήριο: την αρετή. Για μένα, κάθε καλός ξένος είναι Έλληνας και κάθε κακός Έλληνας είναι χειρότερος από βάρβαρος.

19.1.19

Ανδρέας Εμπειρίκος «θα περιμένουμε»

Ανδρέας Εμπειρίκος «θα περιμένουμε»

....Θα περιμένουμε μην τυχόν περάσει
Το τραίνο μας με το πολύτιμο φορτίο
Το τραίνο μιας άλλης ώρας
Μιας άλλης χώρας που σύνορα δεν έχει.
Θα περιμένουμε μην τυχόν περάσει

Οδυσσέας Ελύτης: «Πουθενά δεν πάω ακούς.. ή κανείς ή κι οι δυο μαζί»

«Έτσι μιλώ για σένα και για μένα
Πάντα εσύ τ’ αστεράκι και πάντα εγώ το σκοτεινόπλεούμενο.Πάντα εσύ το λιμάνι κι εγώ το φανάρι το δεξιά.Το βρεμένο μουράγιο και η λάμψη επάνω στα κουπιά.
Ψηλά στο σπίτι με τις κληματίδες
Τα δετά τριαντάφυλλα, το νερό που κρυώνει …Πάντα εσύ

16.1.19

Όταν ένας άντρας σε βλέπει σοβαρά, κάνει τα πάντα να είναι μαζί σου. Δεν παίζει με άλλες!

Όταν ένας άντρας αγαπάει, παραμένει πιστός.
Αποφασίζει πως τα συναισθήματά του για σένα αξίζουν περισσότερο από μία… ξεπέτα. Δε θα σκεφτεί ποτέ να σε απατήσει, γιατί έχεις πιάσει τέτοια θέση στην καρδιά του που δε μένει χώρος για κάποια άλλη. Για εκείνον είσαι η ομορφότερη γυναίκα και καμία δε συγκρίνεται μαζί σου.
Αν το αγόpι σου έχει αποφασίσει πως

14.1.19

Γιατί το πρωινό σεξ δεν αρέσει στις γυναίκες;

 Το πρωινό σεξ αποτελεί αιώνια διαφωνία αντρών και γυναικών. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ο άντρας θέλει, αλλά η γυναίκα δεν θέλει. Έχουν συνωμοτήσει οι απανταχού της γης γυναίκες και το παίζουν πρωινές Λυσιστράτες; Συμβαίνει κάτι με τον γυναικείο οργανισμό το πρωί και τις ορμόνες του; Όχι, τα προβλήματα είναι καθαρά πρακτικά.

Πρώτο και κυριότερο:

Κάντε παρέα με χαρούμενους ανθρώπους – H ευτυχία είναι μεταδοτική σύμφωνα με νέα έρευνα

Ο καθένας από εμάς γνωρίζει πολύ καλά τι πρέπει να κάνει για ζήσει μια ευτυχισμένη ζωή. Αλλά απ’ ο,τι φαίνεται και σύμφωνα με έρευνες η ευτυχία μπορεί, στην πραγματικότητα, να είναι μεταδοτική!
Ίσως αυτό να μην αποτελεί μία καινούρια είδηση, αλλά σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Royal Society Open Science, οι φίλοι μας μπορούν

Ποιες τροφές πρέπει να πλένετε ΠΑΝΤΑ και ποιες να μην πλένετε ΠΟΤΕ.

Από την παιδική ηλικία, μαθαίνουμε να πλένουμε ό,τι πρόκειται να φάμε. Ωστόσο, πολύ λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν ότι μερικές φορές αυτή η συνήθεια κάνει περισσότερο κακό παρά καλό.

12.1.19

Ο ύπνος αγκαλιά είναι ο καλύτερος

Μεγάλο κεφάλαιο ο ύπνος στις ζωές μας. Είναι μία απ’ τις μεγαλύτερες απολαύσεις, όλοι το ξέρουν αυτό. Από μικρά παιδιά ψάχναμε τρόπους να κοιμηθούμε «πέντε λεπτάκια ακόμη» τα πρωινά πριν το σχολείο. Ο ύπνος είναι ιδιαίτερη διαδικασία για κάθε άνθρωπο.
Άλλοι τον έχουν στο τσεπάκι, άλλοι τον ψάχνουν, άλλοι κοιμούνται με ένα φωτάκι αναμμένο, άλλοι στα

Η εμμονή με το καθάρισμα συνδέεται με το άγχος και είναι σημάδι ψυχαναγκαστικής διαταραχής

Το εμμονικό καθάρισμα τόσο του σώματος όσο και του σπιτιού είναι από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής (OCD).
Πρόκειται για μια αγχώδη διαταραχή, κατά την οποία οι ασθενείς εκδηλώνουν ανεξέλεγκτες σκέψεις και ψυχαναγκασμούς, επαναλαμβάνοντας συνεχώς

1.12.18

Αν χρειάζεσαι χρόνο να μείνεις μόνος – πρέπει να διαβάσεις αυτό

 Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να συνειδητοποιήσεις είναι ότι αρχικά τίποτα δεν πάει λάθος με σένα. Είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό… και όχι φυσιολογικό μόνο για τους μοναχικούς ανθρώπους- όλοι θα περάσουν φάσεις σαν αυτή στην ζωή τους και πίστεψε με, είναι εντάξει. Μερικές φορές ο κόσμος και όλοι οι άνθρωποι σε αυτόν είναι

30.11.18

Ένας κατώτερος νους εκβιάζει το συναίσθημα. Ένας ανώτερος το κερδίζει!

Δεν γίνονται δικοί μας οι άνθρωποι επειδή θα τους προσφέρουμε συναίσθημα. Ούτε επειδή θα τους πούμε πόσο τους αγαπάμε. Δεν είναι στοίχημα με τον εαυτό μας η καρδιά του άλλου να

17.10.18

ΤΟ συμπόσιο της Εταιρείας Συγγραφέων ΓΙΑΤΙ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ; WHY READ? Oct 18 & 19 symposium

Υπό την αιγίδα της Βουλής των Ελλήνων και του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού με μέγα δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων

10.6.18

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΤΑΡΑΣ 2013 - 2018 ΧΩΡΟΧΡΟΝΟΣ.

 Κυκλοφορεί από της Εκδόσεις Όστρια.
Χέυδεν 3, Αθήνα, Αττικής, Τ.Κ. 10434
Τηλ. 2112136882, 2110122454
Χωρίς έξοδα αποστολής.
Η ζητήστε το στα βιβλιοπωλεία της πόλης σας.

Αριθμός σελίδων: 244, Τιμή: 17,00 Ευρώ, 126 Φωτογραφίες, 69 Λογοτεχνικά κείμενα, Σχήμα: 21 εκ. Χ 14 εκ.
Φωτογραφίες: Παναγιώτης Φτάρας
Λογοτέχνες: Ιωάννης Γαλάνης, Λίνα Γιαμούζη, Ειρήνη Γκόλτσιου, Τίνα Iωαννίδου, Γιώργος Κανείς, Αλέξης Καραβέργος, Θανάσης Καραμήτας, Βασίλης Καρκατσέλης, Θάνος Κόσυβας, Χρυσούλα Λουλοπούλου, Βασίλης Μόσχης,
 Θεοχάρης Μπικηρόπουλος, Θανάσης Μπίντας, Ελένη Μπλάτζα, Κώστας Μυστακίδης, Κωνσταντίνος Παλιάν, Ευγένιος Παπαδόπουλος, Γιώτα Παπαδοπούλου, Doria Paszynska, Έφη - Πουλάκη Παντερμαλή, Γιώτα Τσερτεκίδου, Γιώργος Χ. Χανδόλιας.