Όπως δήλωσε στο CNBC, η Meta διαθέτει ήδη 3,48 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες ημερησίως στις εφαρμογές της (Facebook, Instagram, WhatsApp) — κάτι που συνιστά ένα ισχυρό πλεονέκτημα διανομής στην κούρσα για την κυριαρχία στην επόμενη διεπαφή χρήστη (UI) για την AI.
Η Meta επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της ως κορυφαία δύναμη στην τεχνητή νοημοσύνη, επενδύοντας δισεκατομμύρια σε υποδομές, τσιπ και ανθρώπινο δυναμικό. Τον Ιούνιο, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε τη δημιουργία της Meta Superintelligence Labs, με αποστολή να οδηγήσει τις εξελίξεις στην AI. Μέχρι τώρα, η τεχνητή νοημοσύνη της Meta εξυπηρετεί κυρίως τη διαφήμιση και την ενίσχυση της εμπειρίας χρήστη στις εφαρμογές της.
Ωστόσο, η κυκλοφορία του Meta AI chatbot, ενσωματωμένου στο WhatsApp και το Instagram, σηματοδοτεί τη μετάβαση στον καταναλωτή. Αντιμέτωπη με ανταγωνιστές όπως το ChatGPT της OpenAI, το Claude της Anthropic και το Gemini της Google, η Meta επενδύει στο πλεονέκτημά της: τα δεδομένα.
Η Pleydell-Bouverie επισημαίνει ότι η Meta διαθέτει ένα από τα πιο ενημερωμένα και προσωπικά σύνολα δεδομένων στον κόσμο: επικοινωνίες και δημοσιεύσεις 3,4 δισεκατομμυρίων χρηστών. Αυτό επιτρέπει στην εταιρεία να δημιουργεί AI εξατομικευμένης αλληλεπίδρασης, η οποία προσαρμόζεται σε πραγματικό χρόνο στις ανάγκες του χρήστη.
«Η μάχη για την κυριαρχία στην AI θα κριθεί από την ικανότητα να προσφέρει προσωπική τεχνητή νοημοσύνη», σημειώνει χαρακτηριστικά. Και σε αυτό το πεδίο, η Meta δείχνει να έχει προβάδισμα.
Το βασικό πρόβλημα για τη Meta είναι ότι δεν διαθέτει δικό της λειτουργικό σύστημα. Οι εφαρμογές της τρέχουν σε πλατφόρμες τρίτων – όπως τα iOS και Android. Αυτό σημαίνει ότι Apple, Google και Microsoft μπορούν να ενσωματώσουν πιο εύκολα τα AI εργαλεία τους απευθείας στο λειτουργικό, προσφέροντας ολοκληρωμένη εμπειρία χρήσης.
«Η Meta είναι μια συλλογή εφαρμογών σε ξένες πλατφόρμες», σχολιάζει ο Ben Barringer, αναλυτής στην Quilter Cheviot. Αντίθετα, οι ανταγωνιστές της μπορούν να προωθούν τα δικά τους εργαλεία AI στο σύστημα, χωρίς μεσολαβητές.
Καθώς η AI γίνεται πιο ενσωματωμένη και προσωπική, μαθαίνει από πρότυπα χρήσης: πώς ο χρήστης αλληλεπιδρά με εφαρμογές, συσκευές και περιεχόμενο. Όσοι ελέγχουν το λειτουργικό σύστημα έχουν σαφές πλεονέκτημα στην παρακολούθηση και αξιοποίηση αυτών των δεδομένων.
Ο Ian Fogg, αναλυτής στην CCS Insight, εξηγεί ότι η “προσωπική νοημοσύνη” απαιτεί πρόσβαση σε ατομικά δεδομένα και δυνατότητα ενσωμάτωσης στην καθημερινή εμπειρία του χρήστη. «Αν είσαι μέρος του λειτουργικού συστήματος, μπορείς να κάνεις πράγματα που δεν είναι δυνατά από απλές εφαρμογές», τονίζει.
Οι επενδυτές αρχίζουν να ανησυχούν για την έλλειψη εμφανών βημάτων της Apple στον τομέα της AI. Η μετακίνηση του πρώην επικεφαλής σχεδιασμού Jony Ive στην OpenAI, που φημολογείται ότι εργάζεται σε νέες AI συσκευές, επιτείνει αυτές τις ανησυχίες.
Το λειτουργικό σύστημα του μέλλοντος
Η Pleydell-Bouverie θεωρεί ότι το παραδοσιακό λειτουργικό σύστημα θα αντικατασταθεί από μια νέα μορφή: το λειτουργικό σύστημα της πρακτορικής Τεχνητής Νοημοσύνης – δηλαδή ενός ψηφιακού βοηθού που εκτελεί εργασίες για τον χρήστη, σε συνεχή αλληλεπίδραση.
Εδώ εντάσσεται και το metaverse, το όραμα του Ζάκερμπεργκ που οδήγησε και στη μετονομασία της Facebook σε Meta. Μέσω των headsets εικονικής πραγματικότητας ή web browsers, η Meta προσπαθεί να χτίσει τη δική της πλατφόρμα, όπου οι εφαρμογές της δεν θα εξαρτώνται από τρίτους.
Παρότι το τμήμα Reality Labs συνεχίζει να χάνει δισεκατομμύρια δολάρια, για τον Barringer, πρόκειται για μια προσπάθεια δημιουργίας ενός αυτόνομου λειτουργικού συστήματος. «Ο Ζάκερμπεργκ θέλει μια πλατφόρμα όπου τα προϊόντα της Meta θα εμφανίζονται μπροστά στους χρήστες χωρίς μεσολάβηση», καταλήγει.