Το «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» αποτελεί την πρώτη και μοναδική πανελλήνια μαθητική προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου με γλώσσα εργασίας τα Ελληνικά. Από το 2016 έως σήμερα, χιλιάδες μαθήτριες και μαθητές από την Ελλάδα και την Κύπρο έχουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα, να εκφράσουν τις απόψεις τους και να οραματιστούν το μέλλον, μέσα από τον ρόλο του διπλωμάτη. Η 10η, επετειακή, διοργάνωση τελούσε υπό την τιμητική αιγίδα της Βουλής των Ελλήνων, του Περιφερειακού Κέντρου Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών (UNRIC) και του Δήμου Θεσσαλονίκης, ενώ είχε και τη στήριξη του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Βασικός στόχος της διοργάνωσης είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών σε ζητήματα προστασίας και προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καθώς και η εξοικείωσή τους με την εφαρμογή των διεθνών συμβάσεων του ΟΗΕ. Οι συμβάσεις αυτές, που έχουν κυρωθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν κάθε αντίθετης διάταξης, σύμφωνα με το άρθρο 28 παρ. 1 του Συντάγματος.
Κατά τη διάρκεια της προσομοίωσης, οι μαθήτριες συμμετείχαν ενεργά στις εργασίες των Επιτροπών, λειτουργώντας ως εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ σε θεματικές όπως τα δικαιώματα του παιδιού, των γυναικών, των ατόμων με αναπηρία κ.ά. Μέσα από τον δομημένο διάλογο, την τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία και τον σεβασμό στη διαφορετική άποψη, γνώρισαν στην πράξη τη λειτουργία ενός διεθνούς forum και τις βασικές αρχές της διπλωματίας.
Οι εργασίες των Επιτροπών πραγματοποιήθηκαν κατά τις δύο πρώτες ημέρες του συνεδρίου, ενώ την τελευταία ημέρα διεξήχθη η Γενική Συνέλευση, όπου παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν τα αποτελέσματα όλων των Επιτροπών. Κάθε Επιτροπή απαρτιζόταν από 18 έως 23 μαθητές-εμπειρογνώμονες, ενώ στο Συμβούλιο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου συμμετείχαν συνολικά 47 μαθητές.
Πριν από την έναρξη του συνεδρίου, οι συμμετέχουσες μαθήτριες έλαβαν εκπαίδευση και καθοδήγηση από τα Προεδρεία των Επιτροπών, τα οποία στελεχώνονται από φοιτητές Νομικής, Πολιτικών Επιστημών και Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών με σημαντική εμπειρία σε συνέδρια προσομοίωσης ΟΗΕ.
Επιστημονικά Υπεύθυνη και Επικεφαλής της Οργανωτικής Επιτροπής είναι η κα. Παρούλα Νάσκου-Περράκη, αφυπηρετήσασα Καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου και Διεθνών Οργανισμών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ad hoc δικαστής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και δημιουργός του Thessaloniki Model United Nations (ThessISMUN).
Στο τέλος του συνεδρίου, την Κυριακή 14-12-2025 στο συνεδριακό κέντρο "Ιωάννης Βελλίδης" (ΔΕΘ), ενώπιον μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων- για τους οποίους υπήρχε παράλληλο πρόγραμμα τις δύο πρώτες ημέρες- και με την παρουσία του υφυπουργού Παιδείας κ. Παπαϊωάννου, του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας κ. Κόπτση και άλλων εκλεκτών προσκεκλημένων απονεμήθηκαν βεβαιώσεις συμμετοχής σε όλους τους μαθητές και τους συνοδούς εκπαιδευτικούς, καθώς και τιμητικά βραβεία σε εμπειρογνώμονες που ξεχώρισαν για τη συμμετοχή και την απόδοσή τους. Η διοργάνωση υλοποιήθηκε από τον σύλλογο «ΡΟΗ», με εκπαιδευτικό, κοινωνικό και φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Οι μαθήτριες σε ρόλο Διπλωμάτη του σχολείου μας ήταν οι Μαρία Γώγου, Φανή Ζαπούνογλου, Μαρία Μποταΐτη Άννα Ντολαπτσή και Ευγενία Χαρέλα από τη Β΄τάξη, Χριστίνα Κοταγιάννη, Γκρεσίλντα Σόρρα και Κωνσταντίνα –Γκρισέλντα Ντρελάλαϊ από την Α΄ τάξη, με την καθοδήγηση της Διευθύντριας του σχολείου Δρος Ξανθίππης Καραβίδα. Μάλιστα η μαθήτρια Κωνσταντίνα –Γκρισέλντα Ντρελάλαϊ τιμήθηκε με εύφημο μνεία. Αξίζουν σε όλες θερμά συγχαρητήρια!
Η συμμετοχή του σχολείου μας στο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» εντάσσεται στον ευρύτερο παιδαγωγικό σχεδιασμό του σχολείου για την καλλιέργεια της δημοκρατικής συνείδησης και της ενεργού πολιτειότητας. Μέσα από τη βιωματική αυτή εκπαιδευτική εμπειρία, οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν ουσιαστικά το θεσμικό πλαίσιο προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, να εξοικειωθούν με τις αρχές και τις διαδικασίες λειτουργίας των διεθνών οργανισμών και να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και τεκμηριωμένης επιχειρηματολογίας. Παράλληλα, η ενεργός συμμετοχή τους στον διάλογο και στον ρόλο του εμπειρογνώμονα ενίσχυσε την αυτοπεποίθησή τους και τους επέτρεψε να αντιληφθούν έμπρακτα τη σημασία του σεβασμού στη διαφορετική άποψη, της υπευθυνότητας και της ουσιαστικής εμπλοκής στα κοινωνικά ζητήματα του σύγχρονου κόσμου. Το σχολείο μας θα συνεχίσει να στηρίζει και να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των μαθητών/τριών σε ανάλογες δράσεις, οι οποίες συμπληρώνουν δημιουργικά το Αναλυτικό Πρόγραμμα και συμβάλλουν στη διαμόρφωση συνειδητοποιημένων, ενεργών και κοινωνικά ευαίσθητων πολιτών.
https://1lyk-kater.pie.sch.gr/.../8-mathitries-tou-1ou.../


