Το αγοραστικό κοινό, πριν από περίπου πέντε χρόνια, κυμαινόταν σε ηλικίες 35-45 ετών, ισόποσα και στα δύο φύλα, αλλά φαίνεται ότι αυτό έχει αλλάξει. Το ενδιαφέρον στρέφεται στις νεότερες γενιές, τόσο από την πλευρά των συλλεκτών όσο και των καλλιτεχνών.
Ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης
Οι αγοραστές, σύμφωνα με τον Elio D’Anna, συνιδρυτή και διευθύνων σύμβουλο της γκαλερί House of Fine Art (HOFA) στην περιοχή Mayfair του Λονδίνου, κυμαίνονται σε ηλικίες 25 έως 35 ετών, γεγονός που αποδίδεται εν μέρει στην εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στη δημιουργία έργων τέχνης.
Ένα σχετικό παράδειγμα είναι τα έργα του καλλιτέχνη Sougwen Chung, ο οποίος «συνεργάζεται» με ένα ρομπότ για να συν-δημιουργεί. Ο Chung, ο οποίος χρησιμοποιεί την αντωνυμία «αυτοί», αποκαλεί το ρομπότ μονάδα εργασιών σχεδίασης ή DOUG. Ο καλλιτέχνης εξηγεί ότι με τη βοήθεια των μηχανών, μετατρέπει τα ψηφιακά δεδομένα σε απτά έργα που βιώνονται από το κοινό.
Ο Chung, ο οποίος είναι πρώην ερευνητής στο MIT Media Lab, δήλωσε ότι εκπαίδευσαν το ρομπότ σε δεδομένα 20 ετών από δικά τους σχέδια. Ένα από τα έργα του Chung, το «Spectral», πωλήθηκε για 35.000 δολάρια από τον οίκο δημοπρασιών Phillips τον Οκτώβριο στο πλαίσιο μιας πώλησης με την ονομασία «Spaces», σε συνεργασία με την HOFA.

Ο οίκος Phillips έχει παρατηρήσει αύξηση των νεότερων συλλεκτών που αγοράζουν έργα καλλιτεχνών εν ζωή. Για τον Henry Highley, επικεφαλής των ευρωπαϊκών ιδιωτικών πωλήσεων, το «Spaces» αποτελεί παράδειγμα της «συναρπαστικής διασταύρωσης της τεχνολογίας και των τεχνών».
Ένα άλλο παράδειγμα σύγχρονης τέχνης είναι το «Focus», που δίνει την ευκαιρία σε αναδυόμενους καλλιτέχνες να εκθέσουν τα πειράματά τους, όπως το Frieze, μια εγκατάσταση της διεπιστημονικής καλλιτέχνιδας Charlotte Edey, που αποτελείται από σειρά σχεδίων και ταπισερί σε ξύλινα πλαίσια. Το Frieze ελπίζει να προσελκύσει αγοραστές της γενιάς Z και τους millenials μέσω της ιστοσελίδας Frieze Viewing Room. Εξάλλου οι νεότερες γενιές έχουν άνεση στο να κάνουν έρευνα και να αγοράζουν έργα online.
Η εξεύρεση νέων αγοραστών αποτελεί προτεραιότητα για τους εμπόρους, σύμφωνα με την έκθεση Art Market 2024, με πολλούς να περιγράφουν ότι ορισμένοι πελάτες «γερνούν» ή ότι οι συλλογές τους έχουν φτάσει στο όριό τους.
Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη περιγράφονται στην έκθεση ως «κορεσμένες» και ιδιαίτερα ελλιπείς σε συλλέκτες νέας γενιάς. Οι ΗΠΑ ήταν η μεγαλύτερη αγορά τέχνης στον κόσμο το 2023, ενώ η Κίνα ξεπέρασε το Ηνωμένο Βασίλειο για να καταλάβει τη δεύτερη θέση.
moneyreview.gr με πληροφορίες από CNBC