17.3.25

Εικαστικοί καλλιτέχνες ζητούν την ακύρωση δημοπρασίας έργων τεχνητής νοημοσύνης, καταγγέλλοντας «μαζική κλοπή»

Η συ­ζή­τη­ση γύ­ρω από τη χρή­ση έρ­γων που προ­στα­τεύ­ο­νται από πνευ­μα­τι­κά δι­καιώ­μα­τα για την εκ­παί­δευ­ση μο­ντέ­λων τε­χνη­τής νοη­μο­σύ­νης συ­νε­χί­ζε­ται, τό­σο στον κλά­δο του βι­βλί­ου και του Τύ­που όσο και στον χώ­ρο των ει­κα­στι­κών με πολ­λές νο­μι­κές αντι­πα­ρα­θέ­σεις με­τα­ξύ δη­μιουρ­γών και τε­χνο­λο­γι­κών εται­ρειών.

Χι­λιά­δες καλ­λι­τέ­χνες ζή­τη­σαν από τον οί­κο δη­μο­πρα­σιών Christie’s να ακυ­ρώ­σει τη δη­μο­πρα­σία έρ­γων τέ­χνης που δη­μιουρ­γή­θη­καν με τε­χνη­τή νοη­μο­σύ­νη, ισχυ­ρι­ζό­με­νοι ότι η τε­χνο­λο­γία πί­σω από αυ­τά τα έρ­γα δια­πράτ­τει «μα­ζι­κή κλο­πή». Η δη­μο­πρα­σία με τί­τλο Augmented Intelligence που ξε­κί­νη­σε στις 20 Φε­βρουα­ρί­ου πε­ρι­λαμ­βά­νει έρ­γα καλ­λι­τε­χνών όπως ο Refik Anadol και ο Harold Cohen, με τι­μές που κυ­μαί­νο­νται από 10.000 έως 250.000 δο­λά­ρια.

Η επι­στο­λή για ακύ­ρω­ση της δη­μο­πρα­σί­ας εί­ναι υπο­γε­γραμ­μέ­νη από 3.000 άτο­μα συ­μπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νου καλ­λι­τε­χνών όπως η Karla Ortiz και η Kelly McKernan, οι οποί­ες έχουν μη­νύ­σει εται­ρεί­ες τε­χνη­τής νοη­μο­σύ­νης για χρή­ση των έρ­γων τους χω­ρίς άδεια. Η επι­στο­λή κα­ταγ­γέλ­λει ότι τα μο­ντέ­λα AI εκ­παι­δεύ­ο­νται με έρ­γα προ­στα­τευ­μέ­να από πνευ­μα­τι­κά δι­καιώ­μα­τα χω­ρίς άδεια και εκ­με­ταλ­λεύ­ο­νται τους καλ­λι­τέ­χνες.

Από την πλευ­ρά του ο οί­κος Christie’s υπε­ρα­σπί­ζε­ται τη δη­μο­πρα­σία, ανα­φέ­ρο­ντας ότι η τε­χνη­τή νοη­μο­σύ­νη χρη­σι­μο­ποιεί­ται για να ενι­σχύ­σει τα έρ­γα των καλ­λι­τε­χνών με ελεγ­χό­με­νο τρό­πο. Ο Βρε­τα­νός καλ­λι­τέ­χνης Mat Dryhurst, που συμ­με­τέ­χει στη δη­μο­πρα­σία, υπο­στη­ρί­ζει ότι το έρ­γο του εί­ναι μέ­ρος μιας εξε­ρεύ­νη­σης της τε­χνη­τής νοη­μο­σύ­νης και του τρό­που που επη­ρε­ά­ζει τη δη­μιουρ­γία τέ­χνης. Ο ίδιος και άλ­λοι καλ­λι­τέ­χνες, όπως ο Refik Anadol, απορ­ρί­πτουν τις κα­τη­γο­ρί­ες και θε­ω­ρούν ότι η τε­χνη­τή νοη­μο­σύ­νη μπο­ρεί να χρη­σι­μο­ποι­η­θεί νό­μι­μα για τη δη­μιουρ­γία έρ­γων τέ­χνης.

Δια­βά­στε το άρ­θρο: Guardian