«Ο ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ» και συγκεκριμένα τα χαϊκού του Κατερινιώτη ποιητή και συγγραφέα Θεοχάρη Μπικηρόπουλου συναντήθηκαν στα «ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΕΙΑ», με τις ευφάνταστες δημιουργίες
Τα εγκαίνια πραγματοποίησε η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Δ.Κατερίνης, Ελίνα Διαμαντοπούλου, η οποία μετέφερε τον χαιρετισμό του Δημάρχου Ι.Ντούμου και σημείωσε χαρακτηριστικά:
“[…] Ο φετινός είναι ο 18ος Νοέμβρης της Τέχνης και του Πολιτισμού στην Κατερίνη. Τα Αικατερίνεια, μέσα από μία σημαντική διαδρομή δημιουργίας φτάνουν στο σήμερα, ενηλικιώνονται και φιλοδοξούν – φιλοδοξούμε να περάσουν σε μία νέα φάση και με νέα δυναμική να αγκαλιάσουν όλες τις μορφές τέχνης, να αναδείξουν την πολιτιστική δραστηριότητα του τόπου μας, να συνδέσουν την παλαιότερη με τη νεότερη γενιά καλλιτεχνών, να τολμήσουν με την υλοποίηση καινοτόμων ιδεών, να στηρίξουν νέους καλλιτέχνες. Στην εκδήλωσή μας τα χαϊκού του Κατερινιώτη, του δικού μας Θεοχάρη Μπικηρόπουλου συναντώνται με τις ευφάνταστες δημιουργίες της εικαστικού Ειρήνης Μητούδη.
Ένα πολιτιστικό γεγονός που θα συζητηθεί και χαιρόμαστε που το εντάξαμε στο πρόγραμμα των ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΕΙΩΝ. Γιατί με αφετηρία αυτού του ταξιδιού την Κατερίνη, με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα και άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, τα ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΕΙΑ στηρίζουν και τιμούν έναν δημιουργό, ποιητή και συγγραφέα και έναν άξιο συνάδελφο – δημοσιογράφο, έναν άνθρωπο του τόπου μας, όπως είναι και το φετινό αφιέρωμα του θεσμού. Έναν άνθρωπο του πολιτισμού που με το συγκεκριμένο βιβλίο λεύκωμα, συμπληρώνει 16 βιβλία σε κυκλοφορία τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ιταλία, ενώ έχει καταγράψει πολλές συμμετοχές σε συλλογικές εκδόσεις.
Ευχαριστούμε όλους τους συντελεστές για την συμμετοχή τους. Καλοτάξιδα η έκθεση και το λεύκωμα”.
Παράλληλα, η κα Διαμαντοπούλου αναφέρθηκε στους χώρους πολιτισμού του Δήμου, για τους οποίους η διοίκηση θα προσπαθήσει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση προκειμένου να αναβαθμιστούν.
ΦΩΤΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΤΑΡΑΣ
Για την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά αυτού του ιδιαίτερου συγκερασμού μεταξύ των τεχνών που παρακολούθησε πλήθος κόσμου, μίλησαν: η Καλλιόπη Πασιά, επιμελήτρια του λευκώματος, υπεύθυνη των εκδόσεων «ΤΡΙ.ΕΝΑ Πολιτισμού», η Ειρήνη Μητούδη, Εικαστικός, διακοσμήτρια, εκπαιδευτικός ΙΕΚ ΑΛΦΑ, ο Θεοχάρης Μπικηρόπουλος, Ποιητής –Ιδρυτής της «Λογοτεχνικής Παρέας Κατερίνης -ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΕΣ», ο οποίος μεταξύ άλλων σκιαγράφησε τη σύσταση των χαϊκού και πρότεινε στον Δήμο Κατερίνης, την προώθηση του "λογοτεχνικού τουρισμού".Επίσης συμμετείχαν οι:
Φτάρας Παναγιώτης, Καλλιτεχνικός φωτογράφος, στο Μουσικό «εγκιβωτισμό», ο Λευτέρης Κηπόπουλος, (κλασσική κιθάρα), ενώ έγιναν απαγγελίες μαθητών του «Σχολείου 2ης Ευκαιρίας Κατερίνης».
Την εκδήλωση συντόνισε και παρουσίασε η συγγραφέας Γεωργία Κακαλοπούλου.
Χαιρετισμό απεύθυναν ο πρόεδρος του ΟΡ.ΦΕ.Ο. Γρηγόρης Παπαχρήστος, η πρόεδρος του συλλόγου Εικαστικών Τάνια Μήλιου, ενώ χαιρετισμό απέστειλε η Περιφερειακή Σύμβουλος Πιερίας, δ/ντρια του ΣΔΕ κ Χρυσαυγή Δριστά, κ.ά.
Η εκδήλωση παρουσία και του Αντιδημάρχου Κατερίνης, Ανέστη Μυστρίδη δημοτικών συμβούλων, τον εκπρόσωπο της ΑΜΚΕ «οι Φίλοι του Μουσείου Πόλεως Κατερίνης» Γιάννη Ποικιλίδη, τον πρόεδρο των ξενοδόχων Πιερίας Ηρακλή Τσιτλακίδη, τη Δ/ντρια της ΣΑΕΚ ΓΝΚατερίνης, κ. Μαρβάκη Κατερίνας και πλήθος κόσμου.
Όλοι ανεξαιρέτως, εκθείασαν το λογοτεχνικό έργο του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου και τη πολιτιστική παρουσία του τρεις δεκαετίες. Στην ομιλία του, ο Κατερινιώτης συγγραφέας μεταξύ των άλλων μίλησε για την πρόσφατη συνάντησή του με τον κορυφαίο Αμερικανό ποιητή-χαικoύ Bob Whelan τις "εξελίξεις" και τη συζήτηση που άνοιξε πρόσφατα για «τα χαϊκού, την πιο σύντομη μορφή ποίησης στον κόσμο, που προέρχεται από την Ιαπωνία του Μεσαίωνα στη φόρμα 5-7-5 των 17 συλλαβών αλλά και την πορεία των χαϊκού στην Ελλάδα:
«Το βιβλίο ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ είναι το 16ο βιβλίο μου και η 8η ποιητική συλλογή…Τα ποιήματα χαϊκού που περιέχονται είναι ποιήματα υπαρξιακά, διαμαρτυρίας, ερωτικά, σημειολογικά και κοινωνικά οπότε περιλαμβάνονται χαϊκού από όλο το θεματικό φάσμα αυτών που με εμπνέουν, με απασχολούν και για τα οποία γράφω. Όσον αφορά την Ελλάδα, οι «ειδικοί» μιλάνε για πρώτη περίοδο των χαικού στην Ελλάδα, μεταξύ 1900 με 1925, με τον Γιώργο Σεφέρη και τα «16 χαϊκού» του για την Δεύτερη περίοδο που φτάνει μέχρι το 1972 και την Τρίτη Περίοδο, η οποία, ξεκινάει από το 1972 και βρίσκεται σε εξέλιξη στις μέρες μας. Τελευταία, άρχισα να …παραβαίνω αυτή τη σταθερά, του αυστηρού δεκαπεπτασύλλαβου, γιατί κάποιες λέξεις μας είναι τόσο ωραίες, που είναι κρίμα, προς χάριν του μοτίβου να αφαιρούνται γιατί μετρώντας, είναι 18 ή 20 συλλαβές ή και 15, λιγότερες, αφού οι λέξεις, είναι αυτές που δημιουργούν, το μήνυμα και την εικόνα. Άλλωστε άρχισε πλέον να κυριαρχεί ο όρος «τρίστιχα» στην Αμερικανική ποίηση χαϊκού , αφήνοντας τη «φιλοσοφία» των χαικού στην Ιαπωνία! Τώρα με τον ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟ τα χαϊκού εκτός από ήχους, μελωδία, εικόνες, μηνύματα, απέκτησαν χρώματα, έγιναν κολάζ, μπήκαν μέσα στα κολάζ της εικαστικού Ειρήνης Μητούδη και γίνονται κάτι καινούριο, τέχνη μες την τέχνη και χαίρομαι που συζητάμε γι΄ αυτή την πολιτιστική πρόταση εδώ στην Κατερίνη, στους πρόποδες του μυθικού Ολύμπου, του Ορφέα, των Μουσών… του Φεστιβάλ Ολύμπου, της Εστίας Πιερίδων Μουσών… των ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΕΙΩΝ. Πόλη είναι οι άνθρωποι, πολιτισμός είναι η συμμετοχή των ανθρώπων, όχι των αδιάφορων… Δε μπορεί αδιάφοροι να παράγουν πολιτισμό… Πολιτισμός είστε εσείς εδώ απόψε».
Η Ειρήνη Μητούδη μίλησε για τη συνεργασία της με τον Θεοχάρη Μπικηρόπουλο, για την τεχνοτροπία του κολάζ, πώς εμπνεύστηκε από το έργο των χαϊκού, σημειώνοντας:
« Στην Ελλάδα, και δη στους πολιτιστικούς κύκλους, έκανε γνωστό το κολαζ ο Οδυσσέας Ελύτης, όπως και ο Γιώργος Σεφέρης, έκανε γνωστά τα Χαικού στην Ελλάδα. Τι σύμπτωση, οι δυο νομπελίστες μας ποιητές, να ασχοληθούν με τα χαικού και το κολάζ !!Αυτό που παρουσιάζει ο ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ μας !Εγκιβωτισμός Χαικού μέσα στα κολάζ, εικόνες μέσα στις εικόνες. Λέξεις μέσα στα χρώματα. Μηνύματα μέσα στις ιδέες. Τέχνη μέσα στην τέχνη.Τα χαικου του Θεοχάρη Μπικηρόπουλουείναι αφηγήματα μικρά αλλά περιεκτικά, που επιχειρούν να δώσουν απαντήσεις αλλά και να προβληματίσουν προσεγγίζοντας την αλήθεια, υποκειμενική και αντικειμενική, η οποία όμως μπορεί να κρύβεται ή να παραπλανά.
Τα αδύνατα γίνονται δυνατά στον ποιητικό λόγο του Μπικηρόπουλου. Ακριβώς αυτό συμβαίνει και στα κολάζ μου. Παίρνοντας εικόνες υπαρκτές τις επανασυνθέτω,παράγοντας, προσδίδοντας ενα νέο νόημα, μια νέα ταυτότητα, τις περισσότερεςφορές, καθώς μεταλλάσσονται να έχουν ηχηρά μηνύματα, αγγίζοντας πολλές πτυχές της καθημερινότητας, την κοινωνική, πολιτική ζωή και κατάσταση, ακόμη και ασκώντας κριτική σε πρόσωπα και καταστάσεις.
Σε ένα κολάζ υπάρχει παρουσία πολλαπλών απόψεων και έτσι αποφεύγουμε την μονοδιάστατη αντίληψη.
Ασυνέχεια και παράδοξο, φέρουν απροσδόκητες αντιθέσεις, ο σουρεαλισμός πρωτοστατεί στην δημιουργία τους».
Η Περιφερειακή Σύμβουλος και διευθύντρια του ΣΔΕ Κατερίνης, κ Χρυσαυγή Δριστά στον χαιρετισμό της τον οποίο μετέφερε η φιλόλογος κ. Κουβά, μεταξύ των άλλων, υπογράμμισε:
"Μέσω της "γλώσσας" των χαϊκού του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου θα μας δοθεί η δυνατότητα να παρατηρήσουμε και να κατανοήσουμε τον κόσμο ΑΛΛΙΩΣ, να προβληματιστούμε αλλά και να δώσουμε ίσως λύσεις στις αναρωτήσεις του νου και της καρδιάς μας...Το Σ.Δ.Ε. Κατερίνης είναι μια εξωστρεφής δομή εκπαίδευσης, η οποία τιμά και στηρίζει τα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας στο πλαίσιο της καλλιέργειας της αισθητικής παιδείας των εκπαιδευομένων μας αλλά και της διεύρυνσης των πνευματικών τους οριζόντων.
Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω πως καθώς ο πολιτισμός αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης και προόδου ενός τόπου, η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας στηρίζει έμπρακτα τον πολιτισμό, τους ανθρώπους του, τις δράσεις και τις ανάγκες τους. Είμαστε δίπλα σας!
Στην ομιλία της, η επιμελήτρια και εκδότρια του ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΥ κ Καλλιόπη Πασιά, τόνισε ότι «η εικαστικός Ειρήνη Μητούδη μεταπλάθει τα χαϊκού του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου, συνθέτοντας εικόνες. Εικόνες αναλογικές. Με υποβλητικές και ευρηματικές συνθέσεις.Μια διεργασία που έγινε και αντίστροφα, καθώς κολάζ μεταλλάσσονται σε λέξεις δημιουργώντας χαϊκού».