Ήταν όπως ειπώθηκε. Μια αμφιλεγόμενη παράσταση με ποικίλες κριτικές από κριτικούς και κοινό, (στην πλειοψηφία αρνητικές).
Μόνο που στην Κατερίνη ή για να ειπωθεί σωστά στο Αρχαίο Θέατρο του Δίου, οι "ΣΦΗΚΕΣ" (που μόνο ο τίτλος ανήκει στον Αριστοφάνη), χειροκροτήθηκε -θα τολμούσα να πω επευφημήθηκε- από το κοινό σε αντίθεση με τις κριτικές που διαβάζουμε από την πρεμιέρα ως τα σήμερα. Έμειναν έκπληκτοι αυτοί που βρέθηκαν στις κερκίδες για τις ΣΦΗΚΕΣ από την αποδοχή και το χειροκράτημα... Ή δεν ξέρουμε από θέατρο ή είμαστε πολύ "προχώ" ...(για να είμαι μες το πνεύμα της παράστασης).Το Εθνικό Θέατρο και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος προχώρησαν σε συμπαραγωγή από κοινού της κωμωδίας του Αριστοφάνη «Σφήκες».Η σκηνοθεσία της Λένας Κιτσοπούλου "στρέφει το βλέμμα της στα σύγχρονα «κεντριά», στα λαϊκά δικαστήρια που στήνονται στις τηλεοπτικές εκπομπές και στα σόσιαλ μίντια".
Ότι βλέπουμε και ακούμε και ζούμε κάθε μέρα, απόψε, σήμερα, το 2023.
Τι ήταν αυτό που είδαμε;
Ήταν κωμωδία με τους όρους της ...αρχαίας κωμωδίας του Αριστοφάνη και της άποψης του Θεάτρου Τέχνης και του Κάρολου Κουν; Ή των ερμηνειών του αείμνηστου Θύμιου Καρακατσάνη;
Όχι.
Ήταν επιθεώρηση;
Όχι.
Ήταν ....Ήταν.... Τι ήταν;
Μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε ...παράσταση παρωδία.
Μάλλον έχει δίκιο ο Ραφαήλ Μετενίδης, ο νεαρός υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος και μέλος του ΔΣ του ΟΡΦΕΟ που ακούγοντας ντόπιους ηθοποιούς και σκηνοθέτες να συζητούν μετά το χειροκρότημα για την πολυσυζητημένη παράσταση να σχολιάζει:
"Δεν ξέρω αν σας άρεσε ή όχι η παράσταση, αυτό που πέτυχαν σίγουρα οι ΣΦΗΚΕΣ είναι ότι μας κάθισαν στο τραπέζι να συζητήσουμε για τις...Σφήκες...."
Κι έχει τόσο δίκιο!
Κάθε έργο αντικατοπτρίζει την εποχή του.Κουβαλάει τα χαρακτηριστικά της.
Οι ΣΦΗΚΕΣ είναι αντικατοπτρισμός σε ότι υφίσταται. 'Οτι ζούμε.
Με καυστικό χιούμορ και σκωπτική διάθεση η Κιτσοπούλου "φωτίζει τη συστημική σαπίλα, τις κοιμισμένες άμυνες, τον ρατσισμό, τον φανατισμό, την άκαμπτη πολιτική ορθότητα της εποχής μας".
Αυτό είναι ότι μένει από αυτήν τη παράσταση.
Ο σύγχρονος λόγος.
Με καυστικό χιούμορ και σκωπτική διάθεση η Κιτσοπούλου "φωτίζει τη συστημική σαπίλα, τις κοιμισμένες άμυνες, τον ρατσισμό, τον φανατισμό, την άκαμπτη πολιτική ορθότητα της εποχής μας".
Αυτό είναι ότι μένει από αυτήν τη παράσταση.
Ο σύγχρονος λόγος.
Τράπερ, ράπερ, φάπερ κλπ. Πιο ταπεινός και κόσμιος παρά τις βωμολοχίες, από προαύλιο δημοτικού σχολείου κι ας ήταν για άνω των 15 ετών...!
Ο Αριστοφάνης σατίριζε σκληρά τους συναδέλφους του δημιουργούς, της τραγωδίας και της κωμωδίας, με χρήση "πολιτικής αγωγής". Οκ...
Ο Αριστοφάνης σατίριζε σκληρά τους συναδέλφους του δημιουργούς, της τραγωδίας και της κωμωδίας, με χρήση "πολιτικής αγωγής". Οκ...
Το κάνει και η Κιτσοπούλου που τα χώνει στο τέλος και στο κοινό για την ...κατάντια μας. Τα λέει έξω από τα δόντια και στο τέλος "τα χώνει" και σε όλους εμάς.
Έχει άδικο;
Θα μπορούσαν να σηκωθούν ως είθισται κάποιοι και να βρίσουν... Δεν έγινε κάτι τέτοιο. Θαρρείς και όλο αυτό λειτούργησε κατά το "μαζί τα φάγαμε"...!
Την Κιτσοπούλου την κατηγορούν για μηδενιστική, ισοπεδωτική, αντιδραστική άποψη για την κοινωνία και τους πολίτες.
Αυτό το "φτύσιμο" κατάμουτρα, στη φάτσα μας, το ακούμε γύρω μας, κάθε μέρα, το διαβάζουμε στα social media κάθε μέρα, το διαπιστώνουμε στα καφενεία και τα στέκια κάθε μέρα. Δεν είναι καμιά πρωτοτυπία!!! Είναι μια πραγματικότητα!!!
Τι ήταν όμως παράξενο σε όσα είδαμε και ακούσαμε στο αρχαίο θέατρο του Δίου;
Την Κιτσοπούλου την κατηγορούν για μηδενιστική, ισοπεδωτική, αντιδραστική άποψη για την κοινωνία και τους πολίτες.
Αυτό το "φτύσιμο" κατάμουτρα, στη φάτσα μας, το ακούμε γύρω μας, κάθε μέρα, το διαβάζουμε στα social media κάθε μέρα, το διαπιστώνουμε στα καφενεία και τα στέκια κάθε μέρα. Δεν είναι καμιά πρωτοτυπία!!! Είναι μια πραγματικότητα!!!
Τι ήταν όμως παράξενο σε όσα είδαμε και ακούσαμε στο αρχαίο θέατρο του Δίου;
Όχι το ουράνιο τόξο πάνω από το αρχαίο θέατρο δεν ήταν μέρος της παράστασης αλλά της ολιγόλεπτης βροχόπτωσης που σταμάτησε την προσέλευση του κόσμου.
Τι ήταν λοιπόν παράξενο;
Η αισθητική.
Τα σκηνικά.
Η δομή.
"Ο κώδικας" όπως λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ολύμπου Γιώργος Χανδόλιας.
Η αισθητική.
Τα σκηνικά.
Η δομή.
"Ο κώδικας" όπως λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ολύμπου Γιώργος Χανδόλιας.
Τι ήταν αυτό που είδαμε;
Ήταν κωμωδία με τους όρους της ...αρχαίας κωμωδίας του Αριστοφάνη και της άποψης του Θεάτρου Τέχνης και του Κάρολου Κουν; Ή των ερμηνειών του αείμνηστου Θύμιου Καρακατσάνη;
Όχι.
Ήταν επιθεώρηση;
Όχι.
Ήταν ....Ήταν.... Τι ήταν;
Μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε ...παράσταση παρωδία.
Ναι..ίσως ήταν μια παρωδία με τα όλα της.
Ήταν μια παράσταση που άν την είχαν "ψιλιαστεί" οι νεολαίοι θα είχαν κατακλύσει το θέατρο. Ήταν μια "αριστοφανική" παρωδία με γλώσσα και σκέψη νεολαίας 15-30 ετών...Ιδανική για να ανεβάσουν stories για ένα μήνα και να γίνονται viral !
Ήταν μια παράσταση που άν την είχαν "ψιλιαστεί" οι νεολαίοι θα είχαν κατακλύσει το θέατρο. Ήταν μια "αριστοφανική" παρωδία με γλώσσα και σκέψη νεολαίας 15-30 ετών...Ιδανική για να ανεβάσουν stories για ένα μήνα και να γίνονται viral !
Γελάσαμε, ξαναγελάσαμε, προβληματιστήκαμε, ντραπήκαμε, τρανταχτήκαμε...
προβληματιστήκαμε...
Ήταν -επίσης- μια γροθιά στο στομάχι της υποκρισίαςκαι του δηθενοκαθωσπρεπισμού.
Ήταν -επίσης- μια γροθιά στο στομάχι της υποκρισίαςκαι του δηθενοκαθωσπρεπισμού.
(Ωραία λέξη δε βρίσκετε; Τώρα τη δημιούργησα!)
Όμως για τα σκηνικά, τα κουστούμια, την αισθητική και το σκουπιδαριό επί σκηνής, τι να πούμε; Δεν υπάρχουν λόγια. Λίαν απαράδεκτα.
Όμως για τα σκηνικά, τα κουστούμια, την αισθητική και το σκουπιδαριό επί σκηνής, τι να πούμε; Δεν υπάρχουν λόγια. Λίαν απαράδεκτα.
Σας μπέρδεψα ε;
Μια ώρα πριν την παράσταση στην Κατερίνη, έβρεχε άστραφτε και βροντούσε. Και φρέναρε τον κόσμο. Άξιζε περισσότερο κόσμο. Αυτό απέδειξε το χειροκρότημα.
Μια ώρα πριν την παράσταση στην Κατερίνη, έβρεχε άστραφτε και βροντούσε. Και φρέναρε τον κόσμο. Άξιζε περισσότερο κόσμο. Αυτό απέδειξε το χειροκρότημα.
Ένα άλλο ερώτημα που πλανάται πάνω από τον Ολύμπιο ουρανό μας: Μπορεί ένας καλλιτέχνης να "πρωτοτυπεί" με τη σιγουριά του Εθνικού ή του ΚΘΒΕ στην πλάτη του; -Για την ακρίβεια στην...τσέπη του-;
Σας μπέρδεψα ακόμη περισσότερο ε;
Μάλλον έχει δίκιο ο Ραφαήλ Μετενίδης, ο νεαρός υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος και μέλος του ΔΣ του ΟΡΦΕΟ που ακούγοντας ντόπιους ηθοποιούς και σκηνοθέτες να συζητούν μετά το χειροκρότημα για την πολυσυζητημένη παράσταση να σχολιάζει:
"Δεν ξέρω αν σας άρεσε ή όχι η παράσταση, αυτό που πέτυχαν σίγουρα οι ΣΦΗΚΕΣ είναι ότι μας κάθισαν στο τραπέζι να συζητήσουμε για τις...Σφήκες...."
Κι έχει τόσο δίκιο!