5.11.22

ΑΚΚΕΡΜΑΝΙΔΗΣ ΛΑΖΑΡΟΣ. Ο φωτογράφος του έπους του ΄40 που πνίγηκε στο ναυάγιο του "Χειμάρα"

Ο Λάζαρος Ακκερμανίδης γεννήθηκε το 1903 στα Σούρμενα του Πόντου. Αργότερα η οικογένεια του κατέφυγε στην νότια Ρωσία, στο Σότσι, για να αποφύγει τους διωγμούς των Τούρκων. Εκεί τελείωσε το Γυμνάσιο και διδάχθηκε την φωτογραφία. Το 1932, αποφασίζει να έρθει στην Ελλάδα όπου και αρχίζει να εργάζεται σαν επαγγελματίας φωτογράφος. Ήταν άνθρωπος σεμνός και δεν ενδιαφερόταν για την δημοσιότητα και την προβολή του. Για ένα μεγάλο διάστημα εργαζόταν κοντά στους φωτογράφους αδελφούς Μεγαλοκονόμου. Η κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου βρήκε τον Ακκερμανίδη στην Κατερίνη, όπου ζούσε ο πιλοποιός αδελφός του Ηλίας. 






Τότε το Γενικό Επιτελείο Στρατού ζητούσε επαγγελματίες φωτορεπόρτερ για να φωτογραφήσουν το μέτωπο και μόλις το έμαθε έτρεξε να καταταχτεί.
Το μεγαλύτερο μέρος των φωτογραφιών του από το μέτωπο, το διοχέτευσε στην εφημερίδα "ΝΙΚΗ", η οποία και εξέδωσε, το 1941, ένα ειδικό αναμνηστικό φωτογραφικό λεύκωμα του πολέμου του '40, με αποκλειστικές φωτογραφίες του. Λίγο μετά την απελευθέρωση, το 1945, του παραχωρήθηκε το Ζάππειο όπου έκανε μια μεγάλη ατομική έκθεση από το Αλβανικό έπος του '40. Τα τρία τελευταία χρόνια πριν από το θάνατό του, ο Λάζαρος Ακκερμανίδης τα πέρασε στην Κατερίνη και στη Θεσσαλονίκη, όπου εργάστηκε ως φωτορεπόρτερ στην εφημερίδα το "ΦΩΣ".
Το ατμόπλοιο "Χειμάρα" εκτελούσε τότε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκης – Πειραιά. Στις 19 Ιανουαρίου 1947, κοντά στο νησάκι Καβαλλιανή στην Νότιο Εύβοια, το πλοίο βυθίστηκε. Ανάμεσα στους 240 που πνίγηκαν σ' αυτό ήταν και ο Λάζαρος Ακκερμανίδης. Είχε τότε κυκλοφορήσει η φήμη ότι μαζί με τον Ακκερμανίδη είχε χαθεί και το περίφημο φωτογραφικό του αρχείο από το Αλβανικό μέτωπο αλλά και και την Αντίσταση.
Η ανακάλυψη όμως του χαμένου υλικού του στην Κατερίνη που αποτελείται από δύο χιλιάδες φωτογραφίες και αρνητικά του, από την περίοδο εκείνη, αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα της ιστορίας της Ελληνικής φωτογραφίας, τα τελευταία χρόνια. 
Το κατέχει συγγενικό του πρόσωπο. 
Μέρος του υλικού αυτού, το οποίο αποτελείται από αρνητικά και φωτογραφίες σε υαλοπίνακες, παρουσιάστηκε το 1992 σε έκθεση που έγινε από τη Νομαρχία Πιερίας στο "Χατζόγλειο Σχολείο".


ΑΡΧΕΙΟ Θεοχάρη Μπικηρόπουλου,
 περιοδικό MUST 4 ΕΠΟΧΕΣ