
Ο Ευάγγελος (Βαγγέλης) Δρόσος, μιλάει στο OlymposVoice για την ποίηση και τα βιβλία του με την πεποίθηση ότι οποιοδήποτε λογοτεχνικό είδος κι αν υπηρετεί κανείς η φροντίδα για τη γλώσσα θα πρέπει να παραμένει η ίδια. Μέσα από τη συγγραφή, θέλει "να καταστήσει την ποίηση μια τέχνη προσιτή και απολαυστική", καθώς "η ποίηση αφορά τον καθένα και την καθεμία από εμάς προσωπικά".
Ζώντας το σήμερα μέσα στην πραγματικότητα του 2025, πιστεύει ότι "το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία έχει να κάνει με την έλλειψη οράματος και πειστικού σχεδίου για την ευημερία όλων των πολιτών..."
Όσον αφορά την φιλαναγνωσία η πρότασή του θα μας βρει σύμφωνους γνωρίζοντας ότι στην Ελλάδα μόνο το 8% διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία: " επιδότηση της αγοράς βιβλίων ανεξαρτήτως εισοδήματος με την κατάργηση για παράδειγμα του Φ.Π.Α.".
Θεοχάρης Μπικηρόπουλος
Συγγραφέας -Blogger
Ξεκίνησα να γράφω από τα χρόνια του Γυμνασίου. Οι πρώτες δημοσιεύσεις ήρθαν σε έντυπα περιοδικά κατά τα φοιτητικά μου χρόνια. Μεσολάβησε ένα διάστημα κατά το οποίο έγραφα όποτε είχα την ανάγκη να πω κάτι, χωρίς να δημοσιεύω, με αποτέλεσμα να μαζευτεί ένα υλικό, το οποίο κάποια στιγμή αισθάνθηκα την ανάγκη να το επικοινωνήσω. Με την προτροπή της συζύγου μου, Βασιλικής, αλλά και μιας φίλης ποιήτριας, της κ. Όλγας Μούσιου Μυλωνά, πήρα κάποια στιγμή την απόφαση και το απέστειλα σε ορισμένους εκδοτικούς οίκους που εκτιμούσα ως αναγνώστης.
2. Γιατί αυτό που γράφετε θέλετε να το μοιραστείτε με τον κόσμο;
Ανάγκες επικοινωνίας με οδηγούν στο να μοιράζομαι όσα γράφω με τον κόσμο αλλά και μια περιέργεια να δω κατά πόσο αυτό που παράγω παρουσιάζει ενδιαφέρον όχι μόνο για μένα αλλά και για τους άλλους.
3. Μιλήστε μας για την ΕΛΘ και τη συμμετοχή σας.
Η Εταιρία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης κατατάσσεται μεταξύ των δύο ιστορικότερων σωματείων λογοτεχνών της χώρας.
4. O Charles Baudelaire, σε μία περίοδο που τα όρια της λογοτεχνίας και της ποίησης ήταν συγκεχυμένα, είχε γράψει «Να είσαι ποιητής, ακόμη και στον πεζό λόγο». Στη σημερινή εποχή, υπάρχουν όρια ανάμεσα στην ποίηση και στην πεζογραφία;
Χωρίς αμφιβολία η ποίηση και η πεζογραφία αποτελούν διαφορετικά λογοτεχνικά γένη. Βέβαια τα τελευταία χρόνια οι διαφορές ανάμεσα στα πεζοποιήματα, τις ιστορίες μπονσάι και τα μικροδιηγήματα γίνονται ολοένα και πιο δυσδιάκριτες. Όπως και να έχει, θεωρώ ότι αυτό που υπονοεί ο Baudelaire ισχύει, με την έννοια ότι οποιοδήποτε λογοτεχνικό είδος κι αν υπηρετεί κανείς η φροντίδα για τη γλώσσα θα πρέπει να παραμένει η ίδια.
5. Πού σας βρίσκει η ποίηση;
Κυριολεκτικά παντού. Και το πρόβλημα ξεκινάει από τη στιγμή που με χτυπάει κατακέφαλα αυτό που σχηματικά αποκαλούμε έμπνευση, αλλά για καθαρά πρακτικούς λόγους δεν μπορώ να γράψω.
Πολλές φορές ένα ποίημα μορφώνεται υπέροχο μέσα στο κεφάλι μου, ωστόσο επειδή δεν μπορώ να το καταγράψω άμεσα, τελικά χάνεται ή περνάει στο χαρτί ό,τι απομένει, το οποίο συνήθως μου φαίνεται υποδεέστερο σε σύγκριση με την αρχική σύλληψη.
6. Μιλήστε μας για την τελευταία σας έκδοση.
Οι "istopiεs" κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις ΑΩ τον Φλεβάρη του 2024. Η συλλογή περιλαμβάνει ποιήματα, ολιγόστιχα και εκτεταμένα, πεζοποιήματα και χαϊκού. Πρόθεσή μου ήταν να δώσω την ευκαιρία στον εκάστοτε αναγνώστη να έρθει σε επαφή με κάτι που θα του κινήσει το ενδιαφέρον και θα τον αφορά, ανεξάρτητα από το επίπεδο εξοικείωσής του με τον ποιητικό λόγο, με τη φιλοδοξία να καταστήσω την ποίηση μια τέχνη προσιτή και απολαυστική.
Καταρχάς, ελπίζω, απόλαυση. Από εκεί και πέρα θα είναι υπέροχο αν μέσα από την ανάγνωση της ποιητικής μου συλλογής ο αναγνώστης καταστεί συμμέτοχος στο μυστήριο του λόγου, ανακαλύπτοντας στην ποιητική μου γραφή κάτι που τον αφορά προσωπικά.
8. Τα έργα σας, αποτυπώνουν – και – την εποχή τους κατά την περίοδο της δημιουργίας;
Φυσικά∙ αυτό νομίζω είναι αναπόφευκτο. Το έργο κάθε καλλιτέχνη αποτελεί την παραγωγή ενός ανθρώπου, ο οποίος ζει και εργάζεται, πλάθει και πλάθεται μέσα στο κλίμα και τις συνθήκες μιας συγκεκριμένης εποχής.
9. «Αν ένα πουλί μπορούσε να πει με ακρίβεια τι τραγουδάει, γιατί τραγουδάει, και τι είναι αυτό που τραγουδάει, δεν θα τραγούδαγε», είπε ο Πωλ Βαλερύ. Η ποίηση που «δεν καταλαβαίνουμε» ποιους αφορά;
Θεωρώ ότι η ποίηση είναι εν πολλοίς παρεξηγημένη, γιατί από μικρούς μας βάζουν σε αυτή την ανόητη διαδικασία να σκεφτόμαστε και να αναλύουμε «τι εννοεί ο ποιητής» – κάτι που δε συμβαίνει με καμία άλλη τέχνη – και δυστυχώς η διαδικασία αυτή μετριάζει την αισθητική απόλαυση που προσφέρει ο ποιητικός λόγος. Η ποίηση όμως έχει τούτο το μαγικό: ο καθένας μας μπορεί να την προσεγγίσει και τελικά την κατανοεί με τον δικό του τρόπο, κατασκευάζοντας κάθε φορά το δικό του προσωπικό νόημα. Γι΄αυτό εξάλλου ένα ποιητικό βιβλίο είναι ένα ανάγνωσμα για πάντα, στο οποίο μπορούμε να επανέλθουμε ξανά και ξανά. Και κάθε φορά που θα ξαναδιαβάσουμε ένα ποιητικό έργο θα μας πει κάτι διαφορετικό, γιατί θα είμαστε και εμείς διαφορετικοί. Συνεπώς πιστεύω ότι η ποίηση αφορά τον καθένα και την καθεμία από εμάς προσωπικά.
10. Τα τελευταία χρόνια, με όσα ζούμε, έχετε επηρεαστεί στη σκέψη;
Ο καθένας, νομίζω, ιδιαίτερα μέσα από τις καταστάσεις που ζήσαμε και ζούμε κατά την τελευταία δεκαπενταετία, επηρεάζεται αναπόφευκτα. Και επηρεάζεται όχι μόνο η σκέψη μας αλλά γενικότερα η ζωή μας και η καθημερινότητά μας σε όλες της τις εκφάνσεις.
11. Επηρέασε την πολιτική σας σκέψη; Έχετε αναθεωρήσει κάτι σε σχέση με τις πολιτικές πεποιθήσεις σας;
Ο άνθρωπος είναι φύσει πολιτικό ον. Ζώντας λοιπόν από τη φύση του μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο αναπτύσσει ποικίλη δραστηριότητα, η οποία στην ουσία είναι μια πράξη πολιτική. Και εφόσον ο άνθρωπος διαφέρει σε αυτό από τα υπόλοιπα πλάσματα, ότι διαθέτει ορθό λόγο και διάνοια τέτοια που του επιτρέπει να θέτει ερωτήματα και να αμφισβητεί, δεν είναι δυνατόν να μην μπαίνει ο οποιοσδήποτε από εμάς στη διαδικασία να αναθεωρεί και απόψεις ή αντιλήψεις που χαρακτηρίζονται ως πολιτικές, οι οποίες δηλαδή σχετίζονται άμεσα με την παραμικρή λεπτομέρεια του βίου, κοινωνικού και ατομικού. 12. Ποιο θεωρείτε ως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι συνάνθρωποί μας...οι φίλοι σας, οι γείτονές σας;
Νομίζω ότι η δύσκολη πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε στις μέρες μας ως κοινωνία έχει να κάνει με την έλλειψη οράματος και πειστικού σχεδίου για την ευημερία όλων των πολιτών από τη μία και με το χρονίζον αίτημα για αξιόπιστες υποδομές σε νευραλγικούς τομείς του κρατικού μηχανισμού από την άλλη.
13. Με ποιον/ποια πολιτικό θα θέλατε να βγείτε για φαγητό ή ποτό και θα θέλατε να του/της πείτε όλα όσα πιστεύετε ότι πρέπει να ακούσει ένας πολιτικός;
Δεν έχω κάποια ιδιαίτερη προτίμηση. Για την ακρίβεια θα με ενδιέφερε να έρθω σε επαφή με ευήκοους ανθρώπους από διαφορετικούς πολιτικούς χώρους, γιατί πιστεύω ότι μόνο μέσα από συναινετικές διαδικασίες και συνεργασίες μπορούμε να διασφαλίσουμε την πραγματοποίηση άμεσων, σοβαρών αλλαγών, με σχέδιο που θα υπηρετηθεί ανεξάρτητα από το ποιος νέμεται κάθε φορά την εξουσία.
14. Τι θα τους λέγατε για τον πολιτισμό, τις τέχνες και ιδιαίτερα για το βιβλίο και τη φιλαναγνωσία;
Αυτό που θα έλεγα είναι το αυτονόητο και κοινότοπο ότι ο πολιτισμός θα πρέπει να αποτελεί πάντοτε προτεραιότητα για όλους. Προκειμένου όμως να μην παραμείνει αυτό κενό γράμμα, αλλά να αποτελέσει μια κοινωνική πραγματικότητα, θα πρέπει να ληφθούν μια σειρά μέτρων που θα καταστήσουν τον πολιτισμό προσιτό σε όλους ανεξαιρέτως. Όσον αφορά το βιβλίο, η ίδρυση εύρωστων τοπικών βιβλιοθηκών – τόσο στα κατά τόπους δημοτικά διαμερίσματα των Δήμων όσο και στα Σχολεία – και η στήριξη των βιβλιοθηκών που υπάρχουν ήδη με εξειδικευμένο προσωπικό και υποδομές, ώστε με τα κατάλληλα προγράμματα να αποτελέσουν κοιτίδες φιλαναγνωσίας, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πρώτο μέτρο. Η οικονομική ενίσχυση των εκδοτικών οίκων καθώς και η επιδότηση της αγοράς βιβλίων ανεξαρτήτως εισοδήματος με την κατάργηση για παράδειγμα του Φ.Π.Α. θα μπορούσαν να αποτελέσουν δύο ακόμα επενδύσεις στην προσπάθεια ενίσχυσης της φιλαγνωσίας.
15. Πως «ονειρεύεστε» το συγγραφικό σας μέλλον; Τι θα θέλατε να σας συμβεί;
Πρώτα ο Θεός ελπίζω να είμαι υγιής και να συνεχίσω να γράφω, παράγοντας πράγματα που θα ενδιαφέρουν, τόσο εμένα όσο και τους αναγνώστες.
16. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας Έλληνες και ποιοι ξένοι συγγραφείς και ποια βιβλία τους είναι τα αγαπημένα σας;
Πολλοί είναι εκείνοι που θα μπορούσαν να περιλαμβάνονται στη λίστα των αγαπημένων μου. Εντελώς ενδεικτικά αναφέρω τους Καβάφη, Ρίτσο, Λειβαδίτη, Σαχτούρη, Ashbery, Szymborska, Herbert, Bukowski, Cummings. Αν και προτιμώ να μη μιλώ για αγαπημένους ποιητές ή βιβλία, αλλά για αγαπημένα ποιήματα. Και πάλι ενδεικτικά δυο από τα αγαπημένα μου ποιήματα είναι «Το σκάκι» του Μανόλη Αναγνωστάκη και η «Γάτα σε άδειο διαμέρισμα» της Wislawa Szymborska.
17. Μπορεί κανείς να ζήσει από τα βιβλία σήμερα;
Να βιοποριστεί κανείς από τη συγγραφή είναι εξαιρετικά δύσκολο, ελάχιστοι είναι οι Έλληνες συγγραφείς που το καταφέρνουν. Η αγορά της Ελλάδας είναι ούτως ή άλλως γενικά πάρα πολύ μικρή, πόσο μάλλον για την ποίηση. Μπορεί όμως να ζήσει με τα βιβλία, είτε γράφοντας είτε διαβάζοντας, κάνοντας τη ζωή του πιο ευχάριστη και ανεκτή.
18. Το προσωπικό σας απόφθεγμα;...
«Κάθε εμπόδιο για καλό».
19. Θα θέλαμε να χαρίσετε στους αναγνώστες του «OlymposVoice» ένα ποίημα από το βιβλίο σας.
Με μεγάλη μου χαρά. Πρόκειται για το εισαγωγικό ποίημα της ποιητικής συλλογής istopiεs με τον τίτλο «αχ εσύ».
αχ εσύ
πόσο θεία φωτίζεις το σώμα το παλιό και το πρόσωπο
ιστορίες που λένε οι άνθρωποι γύρω από τη φωτιά
για να καθησυχάζουν την αλήθεια
μα και τι γείωση μια συνάντηση σαν αυτή την τυχαία
φωτογραφία
τώρα μαζεύω – κάπως βεβιασμένα – τα απαραίτητα
ρίχνω μια τελευταία ματιά ανακαλώ στιγμιότυπα
κάποτε κλείνω την πόρτα καθώς τα έπιπλα κατηφορίζουν
τις σκάλες ψιθυρίζοντας σκυφτά το τέλος του καλοκαιριού.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Ευάγγελος (Βαγγέλης) Δρόσος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και κατοικεί στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης.
https://edrosospoetry.wordpress.com/
https://www.facebook.com/evangelos.drosos/
https://www.facebook.com/drosospoetry/
https://www.instagram.com/evangelosdrosos/
Επιστημονικά Βιβλία
Δρόσος, Β. Κυρίδης, Α.. & Σουλιώτης, Μ (επιμ.) (2001). Ένα βιβλίο για το βιβλίο. Αθήνα: Βιβλιολογείον, Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός. (σ. 117, ISBN: 960-8041-74-0)
Δρόσος, Β. Κυρίδης, Α.. & Σουλιώτης, Μ (επιμ.) (2001). Δραστηριότητες για τη γνωριμία με το βιβλίο και τη βιβλιοθήκη. Αθήνα: Βιβλιολογείον, Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός. (σ. 128, ISBN: 960-8041-76-7)
Δρόσος, Β. Κυρίδης, Α.. & Σουλιώτης, Μ (επιμ.). (2001). Έρευνα για τις στάσεις των παιδιών απέναντι στο βιβλίο ως αντικείμενο. Φλώρινα: ΓΓΝΓ. (σ.126, ISBN: 960-8041-75-9)
Κυρίδης Α., Δρόσος Β. & Ντίνας Κ. (2003). Η πληροφοριακή επικοινωνιακή τεχνολογία στην προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση: το παράδειγμα της γλώσσας. Γλωσσολογική – Παιδαγωγική – Κοινωνιολογική προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός. (σ. 269, ISBN: 960-402-074-9)
Κυρίδης Α., Δρόσος Β. & Τσακιρίδου Ε. (Επιμ.) (2003). Ποιος φοβάται τις Νέες Τεχνολογίες. Οι απόψεις και οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την εισαγωγή της Πληροφοριακής Επικοινωνιακής Τεχνολογίας στο ελληνικό Δημοτικό Σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός. (σ. 169, ISBN: 960-402-073-0)
Λογοτεχνικά Βιβλία
Δρόσος Β. (2024). istopiεs. Καλύβια Αττικής: ΑΩ Εκδόσεις (ISBN: 978-618-5675-89-9)
Δρόσος Β. (2023). Η βροχερή μέρα μιας γάτας σε χαϊκού. Αθήνα: Εκδόσεις Όστρια (ISBN: 978-960-604-824-1)
Δρόσος Β. (2019). Φωτογραφικά Γυμνάσματα, Ποιήματα. Αθήνα: Εκδόσεις Ιωλκός (ISBN: 978-960-640-006-3)
Drossos E. (2020). Why dogs, cats and mice are enemies, Based on a traditional Greek fable. Poland: Amazon Kindle Direct Publishing (ISBN: 9-798632-378062)
Συμμετοχές σε συλλογικούς τόμους/ανθολογίες
Ποιητικό ημερολόγιο Ιωλκός 2025, Ετήσια έκδοση, Ιωλκός, Αθήνα, 12/2024 (ISBN: 978-960-640-257-9)
Ποιητικό ημερολόγιο Ιωλκός 2024, Ετήσια έκδοση, Ιωλκός, Αθήνα, 12/2023 (ISBN: 978-960-640-185-5)
150 βραβευμένα ποιήματα, Το κοράλλι. 1ος Πανελλήνιος διαγωνισμός ποιήματος, Εκδόσεις των Φίλων, Αθήνα, 2020 (ISBN: 978-960-289-207-7)
Σύγχρονοι Έλληνες Ποιητές, Εκδόσεις Παππάς, Αθήνα, 2020 (ISBN: 978-618-00-1895-0)
Συλλεκτικός τόμος 2ου Πανελληνίου Διαγωνισμού Ποίησης Κέφαλος, τόμος 2ος, εκδόσεις Κέφαλος, Αθήνα, 2020