Πολλοί γονείς, αδυνατώντας να βρουν μια καλύτερη απασχόληση για τα παιδιά τους, επιλέγουν την εύκολη λύση: τα βάζουν να παρακολουθούν τηλεόραση για μεγάλα χρονικά διαστήματα ή τα αφήνουν μπροστά σε μια ηλεκτρονική συσκευή. Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται από αυστραλιανή έρευνα που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση PLoS One, η πολύωρη παρακολούθηση τηλεόρασης και η χρήση υπολογιστών από παιδιά που πάνε στο δημοτικό συνδέονται με αρνητικές σχολικές επιδόσεις.
Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Ερευνών Παίδων Μέρντοχ της Μελβούρνης εστίασαν το ενδιαφέρον τους στην αποκρυπτογράφηση της σχέσης που συνδέει τη χρήση οθονών με τις σχολικές επιδόσεις. Ειδικότερα, ανέλυσαν στοιχεία που αφορούσαν 1.239 παιδιά ηλικίας οκτώ έως έντεκα ετών, συσχετίζοντας τις συνήθειες των παιδιών με τις σχολικές επιδόσεις τους σε βάθος διετίας.
Διαπιστώθηκε, έτσι, ότι η παρακολούθηση τηλεόρασης επί δύο ή περισσότερες ώρες σε καθημερινή βάση συνδέεται με χειρότερες επιδόσεις στην ανάγνωση και στην κατανόηση κειμένου. Η επιδείνωση που προκαλεί η τηλεόραση αντιστοιχεί σε υστέρηση μάθησης κατά τέσσερις μήνες. Η χρήση υπολογιστή για περισσότερο από μία ώρα την ημέρα συνδέθηκε επίσης με παρόμοια υστέρηση, στον γνωστικό τομέα της αριθμητικής. Ωστόσο, δεν διαπιστώθηκε καμία αρνητική συσχέτιση ανάμεσα στα βιντεοπαιχνίδια και στις σχολικές επιδόσεις.
Οι ερευνητές κατά την παρουσίαση της έρευνάς τους επεσήμαναν ότι «η συζήτηση σχετικά με τις επιπτώσεις των ηλεκτρονικών συσκευών στη μάθηση των παιδιών είναι σήμερα πιο σημαντική από ποτέ, εξαιτίας των δυσμενών συνεπειών που είχε στην εκπαίδευση η πανδημία, ιδιαιτέρως στη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου».
Η αυστραλιανή είναι η πρώτη μεγάλη μελέτη σε μαθητές δημοτικού, που δείχνει ότι όσοι περνούν περισσότερες ώρες μπροστά στην οθόνη της τηλεόρασης, του υπολογιστή ή της ταμπλέτας εμφανίζουν, ύστερα από δύο χρόνια, σημαντική μείωση στις ικανότητες ανάγνωσης και αριθμητικής, σε σχέση με όσα παιδιά αφιερώνουν πολύ λιγότερο χρόνο σε οθόνες.
Προηγούμενες έρευνες σε παιδιά και εφήβους έχουν, εξάλλου, υποδείξει σχέση ανάμεσα στη χρήση τηλεόρασης, υπολογιστή ή κονσόλας βιντεοπαιχνιδιών και στην υγεία (αύξηση παχυσαρκίας, κίνδυνος αϋπνίας κ.λπ.). Από την άλλη, η ενασχόληση αυτή βοηθάει τα παιδιά να αποκτούν περισσότερες πληροφορίες, να βελτιώνουν τις τεχνολογικές δεξιότητες και τις κοινωνικές επαφές τους.