8.11.25

Έρχεται η ημέρα των… εργένηδων - Μεγάλες προσφορές στην αντί-Valentine γιορτή

Την ώρα που το λιανεμπόριο της Θεσσαλονίκης ευελπιστεί σε καλύτερες ημέρες, με τονωτικές ενέσεις ρευστότητας, εκπτωτικές γιορτές, έρχονται να ταράξουν τα λιμνάζοντα καταναλωτικά…ύδατα. Λίγο πριν τις δελεαστικές προσφορές της Black Friday, που δεν σταματά να διαφημίζεται κατά κύριο λόγο μέσω διαδικτυακών διαφημίσεων, η μέρα των… μοναχικών ανθρώπων, στις 11 Νοεμβρίου, ή αλλιώς Single’s day διεκδικεί μερίδιο από την αγοραστική πίτα, με τις αλυσίδες καταστημάτων να κατακλύζουν εδώ και λίγα 24ωρα τα social media και τα newsletter των καταναλωτών. 

Οι ξενόφερτες γιορτές αποτελούν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τόνωση του εμπορίου και δη του ηλεκτρονικού, με την δημοφιλέστατη αμερικανόφερτη γιορτή της αγοράς, Black Friday, να ακολουθείται από τη CyberMonday, που αφορά αποκλειστικά το ηλεκτρονικό εμπόριο, και τη σχεδόν άγνωστη, στη χώρα μας, γιορτή των ταξιδιωτών, την Travel Tuesday, που προσφέρει φτηνές ταξιδιωτικές αποδράσεις. Οι μέρες αυτές έρχονται να προστεθούν στις πασίγνωστες γιορτές της μητέρας, του αγαπημένου Αγίου Βαλεντίνου των ερωτευμένων και μια σειρά άλλων ευφάνταστων γιορτών, που δίνουν την ευκαιρία στους καταναλωτές με φειδώ, ή όχι, να επιδοθούν σε αγορές απαραίτητες ή λιγότερο αναγκαίες. Πώς προέκυψαν όμως οι γιορτές αυτές, από πού πήραν το όνομά τους και τι επιλέγουν να ψωνίσουν τις εν λόγω ημέρες οι καταναλωτές και δη οι Θεσσαλονικείς;  


Η μέρα των εργένηδων

Η ιδέα γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 στο Nanjing University, στην Κίνα, όταν νεαροί φοιτητές αποφάσισαν να γιορτάσουν τη μοναχικότητά τους, προβάλλοντας την αντίθεσή τους στην… πίεση του εορτασμού της αγάπης, του γνωστού σε όλους του Αγίου Βαλεντίνου. To 2009 η Alibaba έδωσε στη Single’s day εμπορικό χαρακτήρα, καθιερώνοντας μεγάλες εκπτώσεις. Στον χορό μπήκαν γρήγορα και αντίπαλοί της και κάπως έτσι η Single’s day έγινε η μέρα που φέρνει στις εταιρίες τζίρους δισεκατομμυρίων. Μόνο το 2022, τα κέρδη της Alibaba και της αντιπάλου της JD.com έφτασαν στο ποσό ρεκόρ των 139 δισ. δολαρίων!

Η Single’s day έχοντας γίνει παγκόσμιος θεσμός έφτασε και στη χώρα μας. Ξεκίνησε δειλά στην περίοδο της πανδημίας με προσφορές σε καλλυντικά, αξεσουάρ, βιβλία και ηλεκτρονικά είδη. Ωστόσο, μια ματιά τις τελευταίες ημέρες στο email είναι αρκετό για να γίνει αντιληπτό πως η ξενόφερτη γιορτή κατακλύζει και τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα. Αλυσίδες οικιακών συσκευών προμοτάρουν από σίδερα και καφετιέρες μέχρι gadgets, σε κάποιες περιπτώσεις έως και στη μισή τιμή. Εταιρείες καλλυντικών διαφημίζουν προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές, ενώ ηλεκτρονικά καταστήματα ένδυσης και υπόδησης προωθούν προϊόντα μέχρι και 40% χαμηλότερα από τις αρχικές τιμές.

Η δημοφιλής Black Friday είναι προ των πυλών

Από την τρίτη χρονιά εφαρμογής στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα από το 2018, η Black Friday άρχισε να ξεχειλώνει και να παίρνει τη μορφή της «Black Week».
Οι γενναίες προσφορές της Black Friday, που φέτος είναι στις 28 Νοεμβρίου, σε ηλεκτρονικά και φυσικά καταστήματα κυμαίνονται συνήθως από 40% έως 80%. Όσο, μάλιστα, για τους Θεσσαλονικείς, δεν παραλείπουν να μετέχουν στο…παιχνίδι των μεγάλων προσφορών, προκαλώντας ουρές, συνήθως, από νωρίς το πρωί έξω από αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών και ένδυσης.

Η διαφορά με τη Black Friday, στην οποία γίνονται προσφορές τόσο στα μεγάλα φυσικά καταστήματα και αλυσίδες, όσο και στα ηλεκτρονικά, είναι το γεγονός ότι η Cyber Monday, που φέτος πέφτει την 1η Δεκεμβρίου είναι συνυφασμένη κυρίως με τις προσφορές των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Την ονομασία επινόησε το 2005 η Ellen Davis, αντιπρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανεμπορίου των ΗΠΑ.

Όσο για το τι επιλέγουν οι Θεσσαλονικείς -σύμφωνα με εμπόρους που έχουν ηλεκτρονικά καταστήματα-, ψωνίζουν κυρίως καλλυντικά, αθλητικά, είδη ένδυσης και σπιτιού.

Η γιορτή των ταξιδιωτών

Η Travel Tuesday ακολουθεί στενά τη Black Friday και τη Cyber Monday, και φέτος «πέφτει» στις 2 Δεκεμβρίου. Πρόκειται για μία ημέρα κατά την οποία οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επωφεληθούν από προσφορές για ταξιδιωτικές αγορές, όπως κρουαζιέρες, αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή σε ξενοδοχεία κ.ά. Η Travel Tuesday, αν και δεν είναι τόσο γνωστή, τα τελευταία χρόνια κερδίζει όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον των καταναλωτών που αναζητούν προσφορές, ειδικά σε μία περίοδο κατά την οποία υπάρχει μεγάλη οικονομική κόπωση από την παρατεταμένη ακρίβεια.


Το ενδιαφέρον για την Travel Tuesday βρίσκεται σε άνοδο, με τις αναζητήσεις στο διαδίκτυο για ταξιδιωτικές προσφορές να αυξάνονται άνω του 500% από το 2021 έως το 2023, σύμφωνα με έκθεση της McKinsey & Company.