Σχεδόν δεν είχε στεγνώσει ακόμη το μελάνι της υπογραφής του νεοεκλεγέντος Αμερικανού Προέδρου Donald Trump στο Προεδρικό Διάταγμα (Executive Order), στο οποίο καθιερώνεται πλέον στις ΗΠΑ η ύπαρξη μόνο δύο φύλων, του αρσενικού και του θηλυκού, και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, συντονισμένος προφανέστατα στο ίδιο ‘‘μήκος κύματος’’, στο πλαίσιο εκδήλωσης του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, ερωτηθείς, προέβη στη δήλωση της χρονιάς: ‘‘Ναι, τυχαίνει να πιστεύω ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη, αυτό υπαγορεύει η Βιολογία’’. Με αυτά τα λόγια, λοιπόν, ο Πρωθυπουργός πήρε θέση ξεκάθαρη και σαφή, επιδεικνύοντας μάλιστα και το ‘‘θάρρος της γνώμης’’ του, η οποία εστιάζει και είναι υπέρ της βιολογικής φύσης των δύο ανθρώπινων φύλων.
Για μένα, η ύπαρξη των μόνο δύο φύλων είναι ένα απλά (‘‘νέτα-σκέτα’’) γεγονός, η δεδομένη πραγματικότητα της παναιώνιας και πανανθρώπινης φύσης και δεν τίθεται θέμα ‘‘κρίσης’’ ή ‘‘προσωπικής άποψης’’ επ’ αυτού. Δεδομένου, συνεπώς, ότι δεν τίθεται παρεπόμενα εν προκειμένω και (τέτοιο) ζήτημα συζήτησης, και φυσικά χωρίς να εμπλακώ επ’ ουδενί σε ατραπούς ‘‘ομοφοβικότητας’’, μη ανοχής της διαφορετικότητας στο πεδίο του σεξουαλικού προσανατολισμού κάθε ατόμου ή σε οτιδήποτε άλλο, τελοσπάντων, σχετίζεται με τη ‘‘ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα’’ και τον ‘‘δικαιωματισμό’’ της, σκοπός του παρόντος κειμένου αποκλειστικά είναι να διερευνηθεί η αξιοπιστία της παραπάνω ‘‘προσωπικής άποψης’’ του κ. Μητσοτάκη και, συνεπαγωγικά, η ‘‘πολιτική βαρύτητα’’ της ανωτέρω ‘‘σημαντικής’’ δήλωσής του.
Πώς κρίνεται, λοιπόν, η αξιοπιστία ενός πολιτικού σε ένα θέμα; Με τη σύγκριση των λεγομένων του και της εν γένει πολιτικής του συμπεριφοράς στο ‘‘βάθος’’ του χρόνου, είναι η εύκολη απάντηση. Καταγράφουμε, πρώτα, τι λέει στον παρόντα χρόνο ο πολιτικός και εν συνεχεία βρίσκουμε δηλώσεις, τοποθετήσεις και πολιτικές του στάσεις επί του θέματος κατά το παρελθόν. Αν, επομένως, διαπιστώνουμε ομοιότητα στις πολιτικές θέσεις του, συνέπεια στον πολιτικό του λόγο και σταθερή ‘‘γραμμή’’, αν, με άλλα λόγια, υφίσταται πράγματι πολιτική συνάφεια ή έστω ‘‘νοηματική συγγένεια’’ ανάμεσα σε αυτά που λέει τώρα και αυτά που έλεγε ή υποστήριζε κάποτε επί συγκεκριμένου πάντα αντικειμένου, τότε ο πολιτικός κρίνεται, αναμφίβολα, ως αξιόπιστος. Αν, όμως, δεν υπάρχει σχέση ουσίας και επαρκής ‘‘συνδεσιμότητα’’ ανάμεσα στους ισχυρισμούς του ‘‘τώρα’’ και του ‘‘χθες’’, τότε δεν είναι ούτε άδικο αλλά και ούτε ‘‘οξύμωρο’’ να καταφαθεί ότι ο πολιτικός είναι ‘‘αναξιόπιστος’’ και στην πράξη ‘‘κενόδοξος’’.
Ακολουθώντας, λοιπόν, το παραπάνω ασφαλές ‘‘μονοπάτι’’ της Κοινής Λογικής, ας δούμε τι έλεγε και άρα τι πίστευε επί του θέματος κατά το παρελθόν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προκειμένου να καταστεί εφικτή η σύγκριση στην οποία αναφέρθηκα ανωτέρω και να εξαχθούν μετέπειτα δίκαια συμπεράσματα.
Στις 17 Μαρτίου του 2021 με απόφαση του ίδιου του Πρωθυπουργού συστήθηκε Επιτροπή με σκοπό τη σύνταξη της ‘‘Εθνικής Στρατηγικής για την Ισότητα των ΛΟΑΤΚΙ+’’ (ίδετε όλο το κείμενό της στη διεύθυνση https://www.primeminister.gr/wp-content/uploads/2021/06/ethniki_statigiki_gia_thn_isothta_ton_loatki.pdf). Αυτή η ‘‘Εθνική Στρατηγική’’ βασίζεται σε βασικούς εννοιολογικούς προσδιορισμούς των ατόμων που αφορά και των ‘‘καταστάσεων’’ που αυτά βρίσκονται, οι οποίοι (εννοιολογικοί προσδιορισμοί) αντανακλούν και τη γενική τοποθέτησή της για τα ανθρώπινα φύλα. Έχει, επομένως, ουσιαστική σημασία να καταγράψουμε ότι σύμφωνα με τους ορισμούς εννοιών της συγκεκριμένης ‘‘Στρατηγικής’’:
‘‘Ταυτότητα φύλου’’ είναι ο εσωτερικός και προσωπικός τρόπος με τον οποίο το ίδιο το πρόσωπο βιώνει το φύλο του, ανεξάρτητα από το φύλο που καταχωρίστηκε κατά τη γέννησή του. ‘‘Μη δυαδικά άτομα’’ (non binary individuals) ονομάζονται τα άτομα που αισθάνονται ότι δεν ανήκουν ή ότι δεν επιθυμούν να κατηγοριοποιούνται εντός του έμφυλου κυρίαρχου διμερούς διπόλου. ‘‘Ίντερσεξ’’ (intersex) είναι τα άτομα που γεννιούνται με χαρακτηριστικά φύλου τα οποία δεν ανήκουν αυστηρά στα δύο κυρίαρχα φύλα ή ανήκουν ταυτόχρονα και στα δύο. Ως ‘‘έκφραση φύλου’’ νοείται το σύνολο των χαρακτηριστικών που αφορούν τη συμπεριφορά, τους τρόπους και τις αναπαραστάσεις ενός προσώπου που σχετίζονται με το πώς αυτό τοποθετείται και εκφράζει το φύλο του και γίνεται αυτό αντιληπτό από τον περίγυρό του. Εν τέλει, ‘‘κουήρ’’ (Queer) είναι ο άνθρωπος που η συνείδηση του εαυτού του βρίσκεται μακριά από τις νόρμες της ετεροκανονικότητας και της διμερούς αντίληψης για τα φύλα.
Από τους παραπάνω ορισμούς με τους οποίους ασχολείται και επί των οποίων βασίστηκε η συγκεκριμένη ‘‘Εθνική Στρατηγική’’ μας προκύπτει ότι, σύμφωνα με αυτήν, το ανθρώπινο φύλο δεν είναι μόνο ‘‘βιολογικό’’ αλλά και ‘‘κοινωνικό’’ παράλληλα, ότι τα ανθρώπινα φύλα δεν τα ‘‘ορίζει’’ μόνο η Φύση και η Βιολογία αλλά είναι (και) ζήτημα (ή και μόνο ζήτημα) ατομικής απόφασης και επιλογής του καθενός, στο πλαίσιο του αυτοπροσδιορισμού του, για το σε ποιο φύλο τελικά (θα) ανήκει και ότι το αρσενικό και το θηλυκό δεν είναι τα μόνα φύλα αλλά απλώς τα ‘‘κυρίαρχα φύλα’’ δίπλα στα οποία, και σε ένα ‘‘πολυφάσμα’’, υφίστανται ως καταστάσεις, ‘‘παραλλαγές’’ και ‘‘διαφορετικότητες’’ (πχ με βάση τα παραπάνω, ένα άτομο μπορεί να εκλαμβάνεται και ως ‘‘άφυλο’’ ή ‘‘κάποιος/κάποια/κάποιο’’ μπορεί να αυτοπροσδιορίζεται ως ‘‘δίφυλος/δίφυλη/δίφυλο’’ ή ‘‘ουδέτερο’’, όπως ο/η/το ‘‘Jason-Αντιγόνη’’). Συνεπώς, σημαντικό είναι να καταγραφεί εδώ το συμπέρασμα ότι με βάση την ‘‘Εθνική Στρατηγική για τους ΛΟΑΤΚΙ+’’, τα ανθρώπινα φύλα δεν είναι αποκλειστικά ζήτημα ‘‘Βιολογίας’’ και επίσης δεν είναι μόνο δύο, το αρσενικό και το θηλυκό.
Θα μου πείτε, τώρα, γιατί τα ανέφερα όλα αυτά; Μα, για να σας πω (ή θυμίσω) ότι αφού λίγους μήνες μετά τη σύσταση της άνω Επιτροπής, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρέλαβε την άνω ‘‘Εθνική Στρατηγική’’, δηλώνοντας ‘‘χαρούμενος’’ και ‘‘περήφανος’’ (ίδετε παρακαλώ https://www.youtube.com/watch?v=PH8Qqv0-6UU) και αφού τη μελέτησε, όπως είπε ότι θα έκανε κατά την παραλαβή της, σε κατοπινό χρόνο, προφανώς καθότι όχι μόνο του άρεσε αλλά, εν πάση περιπτώσει, την ενέκρινε κιόλας, μαντεύετε τι περαιτέρω έκανε; Δεσμεύτηκε δημοσίως, στο επίσημο πρόγραμμα του κόμματός του (https://nd.gr/sites/ndmain/files/docs/ekloges2023/nd_programma.pdf στη σελ. 22 από τις 28) ότι θα την υλοποιήσει. Συνεπώς, είναι σήμερα επίσημη θέση της ΝΔ το αμέσως παραπάνω καταγραφέν συμπέρασμα για την εν λόγω ‘‘Εθνική Στρατηγική’’ και δη, εφόσον αυτή κατά τη δέσμευση του κυβερνώντος κόμματος πρέπει να υλοποιηθεί, αναμένουμε να δούμε και την υποχρεωτική διδασκαλία της, κατά την ‘‘Στρατηγική’’ αυτή, σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία προκειμένου να διαχέονται σε όλους τους Έλληνες, και μάλιστα από μικρή ηλικία, τα ‘‘συμπεράσματα’’ και οι ‘‘στόχοι’’ της (ίδετε τη σελ. 13 της ‘‘Εθνικής Στρατηγικής’’).
Η αντίφαση, λοιπόν, ανάμεσα αφενός σε αυτά που δήλωσε προχθές ο Πρωθυπουργός περί της, κατά την προσωπική του άποψη, ύπαρξης δύο μόνο φύλων και αφετέρου στην πλήρη και ολοκληρωτική ‘‘υιοθέτηση’’ από αυτόν των συμπερασμάτων της συγκεκριμένης ‘‘Εθνικής Στρατηγικής’’, πραγματικά ‘‘βγάζει μάτια’’. Αλλά μην νομίζετε ότι τούτη η αντίφαση είναι η λεγόμενη ‘‘αντίφαση της μίας και μοναδικής φοράς’’.
Παραπάνω σας ανέφερα ότι στην ‘‘Εθνική Στρατηγική’’ την οποία ‘‘υιοθέτησε’’, δεσμεύτηκε να υλοποιήσει και για την οποία είναι περήφανος ο Πρωθυπουργός, κατοχυρώνεται ρητώς η έννοια (και το δικαίωμα) της ‘‘ταυτότητας φύλου’’. Θέλετε, ωστόσο, να μάθετε (ή οι πραγματικοί γνώστες και ‘‘μύστες’’ να θυμηθείτε) τι έλεγε, και τι ψήφισε το τότε βρισκόμενο στην αντιπολίτευση κόμμα του, όταν το 2017 η τότε Κυβέρνηση έφερε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την ‘‘ταυτότητα φύλου’’(;), που είναι ο σημερινός νόμος 4491/2017.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την ‘‘ταυτότητα φύλου’’ ανεύθυνο και πρόχειρο (ίδετε https://www.tovima.gr/2017/10/10/politics/mitsotakis-i-nd-den-psifizei-to-aneythyno-kai-proxeiro-n-s-gia-tin-taytotita-fyloy/) και υποστήριξε ότι με αυτό η τότε πλειοψηφία επεδίωκε μάλιστα να ‘‘προβοκάρει’’ την Εκκλησία της Ελλάδας. Δεσμεύτηκε δε ότι όταν το κόμμα του θα γινόταν κυβέρνηση θα υπέβαλε τη δική του πρόταση νόμου στο Κοινοβούλιο και δήλωσε, ‘‘μεστός’’ προβληματισμού και ‘‘επωμιζόμενος’’ την κοινωνική ευθύνη, ότι διαφωνούσε πλήρως με το ηλικιακό όριο των 15 ετών (ίδετε το άρ. 3 του Ν. 4491/2017) κατά το οποίο ένα άτομο θα αποκτούσε το ‘‘δικαίωμα φυλομετάβασης’’ (πιο απλά το δικαίωμα να προβεί σε εγχείριση αλλαγής φύλου), καθότι κάτι τέτοιο απαιτεί ωριμότητα (που προφανώς δεν έχει ένα 15χρονο άτομο).
Τι έχουμε εδώ, λοιπόν; Την ‘‘ταυτότητα φύλου’’ που συμπεριλήφθηκε στην ‘‘Εθνική Στρατηγική για τους ΛΟΑΤΚΙ+’’ που επισήμως και δια δημόσιας δέσμευσής του υλοποιεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης, όντας στη διακυβέρνηση της χώρας, την επέκρινε σφόδρα και φυσικά την καταψήφισε, αυτός και το κόμμα του, όταν ήταν στην αντιπολίτευση. Συνιστά αυτή η συμπεριφορά αντίφαση; Χρειάζεται και ερώτημα (;), θα έλεγα εγώ. Είναι αντίφαση και δη αντίφαση που (κι αυτή) ‘‘βγάζει μάτια’’.
Μήπως, όμως, θέλετε να μάθετε και τη συνέχεια; Το 2022, όντας πια στην κυβέρνηση, ο κ. Μητσοτάκης έφερε προς ψήφιση το νομοσχέδιο (σημερινός νόμος 4958/2022) για την ‘‘ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή’’. Στην ομιλία του στο Κοινοβούλιο, αφού τόνισε ότι υπηρετεί με συνέπεια την Εθνική Στρατηγική για τους/τις/τα ‘‘ΛΟΑΤΚΙ+’’ (ίδετε παρακαλώ https://www.primeminister.gr/2022/07/19/29846 19-7-2022), ίσως ανησυχώντας για το ότι μπορεί να υπήρχαν και κάποιοι στην κοινωνία που δεν το είχαν ‘‘πάρει χαμπάρι’’ ή δεν το είχαν εμπεδώσει, προφανώς έχοντας τότε την ‘‘προσωπική άποψη’’ ή έστω την ‘‘υπόνοια’’ ότι μπορεί και να μην υπάρχουν μόνο δύο ανθρώπινα φύλα, κατοχύρωσε αφενός το δικαίωμα των intersex παιδιών να μην οδηγούνται σε ‘‘μη αναγκαίες’’ ‘‘θεραπείες μεταστροφής’’, τις οποίες και μάλιστα ποινικοποίησε, και αφετέρου, μολονότι το 2017 θεωρούσε ‘‘ανώριμο’’ ένα 15χρονο άτομο να αποφασίζει το ίδιο για την ‘‘φυλομετάβασή’’ του (είχε πει το 2017: «Είναι αδιανόητο ένας 15χρονος να μην μπορεί να πιει αλκοόλ και να μην μπορεί να οδηγεί, αλλά στην ηλικία αυτή να μπορεί να προβαίνει σε μια τόσο κρίσιμη για τη ζωή του απόφαση»), τόνισε (το 2022) ότι ‘‘επεμβάσεις σε χαρακτηριστικά φύλου θα γίνονται πλέον μετά τα 15 χρόνια και μόνο αν συμφωνούν τα ίδια (εννοεί τα intersex παιδιά)’’.
Τι καταλαβαίνετε, λοιπόν, εσείς; Καταφάσκεται πολιτική συνέπεια στο όλο, προκείμενο ζήτημα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη; Ή, αντιθέτως, διαγιγνώσκεται ο πολιτικός του ‘‘επαμφοτερισμός’’; Περνά το ‘‘τεστ πολιτικής αξιοπιστίας’’, και με ποιο βαθμό, ή ‘‘αποτυγχάνει’’ και ‘‘κόβεται’’; Και, περαιτέρω, τι θα γίνει από εδώ και εμπρός; Αν, όντως, ο Πρωθυπουργός ‘‘πιστεύει’’ ή τελοσπάντων έχει την ‘‘προσωπική άποψη’’ ότι υπάρχουν μόνο δύο φύλα, και δη βιολογικά, το αρσενικό και το θηλυκό, θα μπει έστω στη συζήτηση να καταργήσει τα άρθρα 1 και 3 του Ν. 4491/2017 και τα άρθρα 17-20 του Ν. 4958/2022 που πρακτικά εξέφρασαν (επί πρότερης κυβέρνησης) και εκφράζουν, επί της δικής του κυβέρνησης, την ‘‘ιδεολογική σύλληψη’’ της ‘‘woke agenda’’ (;).
Πολλοί από εμάς, πάντως, ξέραμε μέχρι σήμερα ότι ένας ήταν ο ‘‘maître’’ στις ‘‘πολιτικές κυβιστήσεις’’ και τον λέγανε ‘‘Αλέξη’’. Ωστόσο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τις επάλληλες πολιτικές ανατοποθετήσεις του (στο προκείμενο τουλάχιστον ζήτημα) δείχνει ότι όχι μόνο προσπαθεί να τον ‘‘μιμηθεί’’ αλλά ότι ‘‘βάλθηκε’’ κιόλας να τον ξεπεράσει. Ας ξέρει, όμως, ότι ο ‘‘δρόμος’’ αυτός οδηγεί στην εξάντληση του εναπομείναντος ‘‘πολιτικού κεφαλαίου’’ του, στην καθιέρωση του ‘‘κανενός’’ ως καταλληλότερου ηγέτη της χώρας και στο να φαίνεται ο ίδιος όλο και περισσότερο πια στα μάτια του μέσου Έλληνα πολιτικά ολοένα και πιο ‘‘μικρός’’…
Κατερίνη, 25-1-2025
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΥΓΚΟΥΡΕΛΑΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
LLM IN INTERNATIONAL COMMERCIAL LAW
LLM IN EUROPEAN LAW
Cer. LSE in Business, International