12.10.25

ΒΟΛΟΣ: Παρουσίαση της διακαλλιτεχνικής συνεργασίας της Ειρήνης Μητούδη και του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου. 60 ΦΩΤΟ

Συνεχίζοντας την πορεία του ο ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ έπιασε λιμάνι στον Βόλο! Ξεκινώντας μια πορεία που στέφθηκε με επιτυχία, με τη στήριξη δήμων και φορέων, από τα 18α Αικατερίνεια τον Νοέμβριο του 2024, την ΕΛΘ στη Θεσσαλονίκη, τους Αμπελόκηπους, το Λονδίνο, την ParaliaART στην Καλαμαριά, την Αθήνα, τον Κορινό, με workshops κολάζ και ποίησης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έκανε στάση στον χώρο τέχνης και ψυχαγωγίας, στο FILIPPOY CAFE CLASSIQUE, όπου παρουσιάστηκε το Λεύκωμα με παράλληλη έκθεση κολάζ που περιέχονται στην έκδοση και θα παραμείνει στο χώρο μέχρι την 19-10-2025.  
Η εκδήλωση ξεκίνησε με ιδιαίτερες μουσικές επιλογές από την Κατερίνα Κιγιτζή στο πιάνο δημιουργώντας μια ατμοσφαιρική κατανυκτική. Ακολούθως η εικαστικός και διακοσμήτρια Ειρήνη Μητούδη μίλησε για την τέχνη του Κολάζ και την απήχηση που έχει στο κοινό ιδιαίτερα δε, στις τάξεις των μαθητών, όπου τα woekshops αποτέλεσαν την αφορμή να ξεδιπλώσουν το ταλέντο τους.  

Ακολούθως η νεαρή ποιήτρια από τον Βόλο, Άννα Εμμανουήλ, διάβασε χαρακτηριστικά χαικού του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου ο οποίος με τη σειρά του μίλησε για τα χαικού στην Ελλάδα και τις τρεις περιόδους που έχουν οριοθετήσει οι ειδήμονες, για την συμπυκνωμένη αυτή μορφή ποίησης, που ανέδειξε πριν έναν αιώνα περίπου ο νομπελίστας μας ποιητής Γιώργος Σεφέρης.
Χαρακτηριστική ήταν μια αποστροφή του λόγου της Ειρήνης Μητούδη, η οποία υπογράμμισε μια "ευχάριστη" σύμπτωση του ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΥ: Ο Γιώργος Σεφέρης ανέδειξε τα χαικού στην Ελλάδα και ο έτερος Νομπελίστας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης, χρησιμοποίησε το Κολάζ ενώνοντας την ποίηση και το όνειρο στις δημιουργίες του", έτσι και το λεύκωμά μας περιέχει χαικού και κολάζ !" 
  
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πλειοψηφία των παρευρισκόμενων ήταν φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ενώ η βραδιά κύλησε υπό τους ήχους του πιάνου αλλά και στη συνέχεια της jazz μουσικής, με συζήτηση για τα κολάζ που θαύμασαν στους τοίχους του αρτ καφέ.    
Ο «ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ» η πρωτότυπη έκδοση- λεύκωμα της εικαστικού Ειρήνης Μητούδη και του ποιητή –συγγραφέα, Θεοχάρη Μπικηρόπουλου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «ΤΡΙ.ΕΝΑ Πολιτισμού», είναι μια πολυτελής έκδοση με σκληρόδετο εξώφυλλο, που περιλαμβάνει εγκιβωτισμένες ιστορίες χαρτογράφησης avant-garde ιδεών, αναλογικά κολάζ και χαϊκού σε μια μετά –μεταμοντέρνα διακαλλιτεχνική επικοινωνία, μια πολυσημειωτική συνάφεια ποίησης-κολάζ, μέσα στις πολύχρωμες σελίδες του λευκώματος.
Η καινοτομία του λευκώματος Χαϊκού –Κολάζ «ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ», πολιτιστικό γεγονός από το …μέλλον
ΦΩΤΟ: Θεοδώρα Πολυμενίδου
  
Στο προλογικό της σημείωμα η επιμελήτρια της έκδοσης και εκδότρια Καλλιόπη Πασιά σημειώνει ότι «η εικαστικός Ειρήνη Μητούδη μεταπλάθει τα χαϊκού του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου, συνθέτοντας εικόνες. Εικόνες αναλογικές. Με υποβλητικές και ευρηματικές συνθέσεις.Μια διεργασία που έγινε και αντίστροφα, καθώς κολάζ μεταλλάσσονται σε λέξεις δημιουργώντας χαϊκού». Γι’ αυτή την πρωτότυπη συνεργασία, τον εγκιβωτισμό Χαϊκού και Κολάζ, μοναδικό έργο στον ελλαδικό χώρο, ο Δρ. Γεώργιος Α. Ορφανίδης, Ιστορικός Τέχνης-Αρχαιολόγος, Επιμελητής Εκθέσεων (στην Κύπρο, την Ιταλία και την Ελλάδα) στο προλογικό του σημείωμα γράφει: «Ο ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα διακαλλιτεχνικής επικοινωνίας, της σχέσης της λογοτεχνίας (πεζογραφίας-ποίησης) με άλλες μορφές τέχνης, όπως τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη χαρακτική, τη μουσική, τον κινηματογράφο. Η κ. Μητουδη ακολουθεί σταθερά τις συνεχώς εναλλασσόμενες τάσεις του αμερικανικού και ευρύτερου δυτικοευρωπαϊκού μετα-μεταμοντερνισμού, όπως αυτός αναπτύχθηκε ήδη από τη δεκαετία του 1990 σε διάφορες πολυπολιτισμικές μητροπόλεις (λ.χ. Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Παρίσι, Μιλάνο). Από την άλλη κάθε ποίημα του Μπικηρόπουλου αποτελεί ένα σύντομο κοινωνικό μανιφέστο, στα πρότυπα του μετα-μεταμοντερνισμού, συμπνέοντας τόσο αρμονικά με τις κολάζ δημιουργίες». 
Η καινοτομία του λευκώματος «Εγκιβωτισμός» το καθιστά το ίδιο ως έκδοση και εγχείρημα «έργο τέχνης».
Είναι μια τολμηρή πολιτιστική πρόταση, που έρχεται από το μέλλον.