Στην Ελλάδα τις εντυπώσεις έκλεψε η «Ευτυχία» του Άγγελου Φραντζή και πρωταγωνίστριες την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και την Κάτια Γκουλιώνη που υποδύθηκαν την σπουδαία στιχουργό Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου. Η ταινία έκοψε συνολικά 670.000 εισιτήρια, συζητήθηκε πολύ και απέδειξε πως το ελληνικό σινεμά διαθέτει τις δυνάμεις να πετύχει υψηλούς στόχους.
Σε διεθνές επίπεδο, ωστόσο, η πιο σημαντική ταινία της χρονιάς που πέρασε ήταν τα «Μήλα» που μάγεψε κοινό και κριτικούς στην πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Βενετίας και γοήτευσε ιδιαιτέρως την Κέιτ Μπλάνσετ η οποία ανέλαβε τη διεθνή προώθηση της ταινίας ως executive producer. Τα «Μήλα» που θα εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στα φετινά Όσκαρ, είχαν 18 συμμετοχές σε ξένα φεστιβάλ, απέσπασαν το βραβείο σεναρίου - Χρήστος Νίκου Σταύρος Ράπτης - στο φεστιβάλ του Σικάγου ενώ έχουν εξασφαλίσει διανομή, σε αίθουσες και πλατφόρμες, σε Ευρώπη, Βόρειο Αμερική, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία, Ασία.
«Εδώ και χρόνια υπάρχει μια παρεξήγηση ότι ο ελληνικός κινηματογράφος είναι ο φτωχός συγγενής τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της χώρας και ότι η εμβέλειά του είναι περιορισμένη και εξαντλείται μέσα στην κλειστή κοινότητά του. Η πραγματική εμβέλεια όμως της ελληνικής ταινίας διαψεύδει τις δοξασίες αυτές και τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι η δυναμική των Ελλήνων κινηματογραφιστών αναγνωρίζεται
στο εξωτερικό και θέτει τις βάσεις για να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με το ελληνικό κοινό», σημειώνει ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, κ. Μάρκος Χολέβας.
Τα λεγόμενά του αποδεικνύονται από τα γεγονότα μεταξύ των οποίων οι πολυάριθμες συμμετοχές ελληνικών ταινιών, όλων των ειδκών, σε διεθνείς διοργανώσεις, οι θετικές ενδείξεις που ήρθαν από την διεθνή διανομή τους, η δυναμική παρουσία των Ελλήνων παραγωγών και δημιουργών στα τμήματα των Αγορών ευρωπαϊκών κινηματογραφικών φεστιβάλ, αλλά και σε διεθνή προγράμματα όπου αναπτύσσονται κινηματογραφικά σχέδια αλλά και οι διεθνείς συμπράξεις μέσω συμπαραγωγών. Για να μιλήσουμε με αριθμούς κατά την περίοδο 2019-2020 οι ξένοι συμπαραγωγοί χρηματοδότησαν 10 ελληνικά κινηματοφικά έργα με 3.463.661 ευρώ ενώ η αντίστοιχη χρηματοδόηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ανήλθε στα 1.043.000 ευρώ.
Ανάμεσα στις 19 ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους που προβλήθηκαν και διακρίθηκαν στο πλαίσιο διεθνών διοργανώσεων ήταν, εκτός από τα Μήλα, οι Μικρά όμορφα άλογα (8 φεστιβάλ, διανομή), Άλυτη (13 φεστιβάλ, διανομή), Η αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ (7 φεστιβάλ, 1 βραβείο, διανομή), Cosmic Candy (6 φεστιβάλ, 1 βραβείο, διανομή), Digger (16 φεστιβάλ, 3 βραβεία, διανομή), Ο ράφτης (4 φεστιβάλ, διανομή), Απόστρατος (4 φεστιβάλ, διανομή), Ντάνιελ 16 (6 φεστιβάλ), Πράσινη θάλασσα (2 φεστιβάλ, 1 βραβείο, διανομή), Ελεύθερο θέμα (2 φεστιβάλ, 1 βραβείο), Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη (3 φεστιβάλ, 1 βραβείο, διανομή), Η ανάκριση (3 φεστιβάλ, 1 βραβείο), Το θολάμι (1 φεστιβάλ), Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς (1 φεστιβάλ), Παρί (19 φεστιβάλ, 1 βραβείο, διανομή), Ένας ήσυχος άνθρωπος (3 φεστιβάλ), Sisters apart (16 φεστιβάλ, 1 βραβείο), Kala Azar (22 φεστιβάλ, 2 βραβεία).
Στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους, στις 14 συνολικά που συμμετείχαν σε ξένα φεστιβάλ συμπεριλαμβάνονται οι Όλες οι φωτιές η φωτιά (31 φεστιβάλ, 3 βραβεία), Bella (14 φεστιβάλ, 3 βραβεία), Ηλεκτρικός κύκνος (55 φεστιβάλ, 18 βραβεία), Πρώτος έρωτας (11 φεστιβάλ, 4 βραβεία), Ρουζ (12 φεστιβάλ), Marie (7 φεστιβάλ, 4 βραβεία), Απόδραση από τον εύθραυστο πλανήτη (4 φεστιβάλ, 1 βραβείο), Hansel (12 φεστιβάλ, 3 βραβεία), Identity (13 φεστιβάλ), Στα βήματά της (1 φεστιβάλ), Motorway 65 (5 φεστιβάλ), Mare Nostrum (11 φεστιβάλ, 2 βραβεία), Route 3 (19 φεστιβάλ), Καρτ Ποστάλ από το τέλος του κόσμου (48 φεστιβάλ, 9 βραβεία).
Στο μεταξύ ταινίες Καρτ Ποστάλ από το τέλος του κόσμου, Index (ανεξάρτητη ελληνο-σουηδική παραγωγή του 2019) και Ο μήνας με τις Κυριακές (επίσης ανεξάρτητη παραγωγή) συμμετέχουν στη διαδικασία ανάδειξης των υποψηφίων για τα Όσκαρ στην κατηγορία της μυθοπλασίας Μικρού Μήκους.
Και οι ελληνικές ταινίες ντοκιμαντέρ όμως διέγραωαν την δική του ενθαρρυκτική διαδρομή τη χρονιά που πέρασε. Τα επτά ελληνικά ντοκιμαντέρ που προβλήθηκαν σε διεθνή φεστιβάλ ήταν τα 1000m2 χρόνου, Les Bus, Εξπρές Σκοπελίτης, Ο τέταρτος χαρακτήρας, Μάρκος, Sundays, Η μεταφορά.
https://www.protothema.gr/culture/article/1088596/ellinikos-kinimatografos-2020-itan-mia-kali-hronia-me-eutuhia-edos-kai-mila-ektos-sunoron/